Stalo se před x lety – 43/2017

Pojďme si opět připomenout některé zajímavosti ze světa rally, které se staly touto dobou před x lety.

25. října 2008 – velký úspěch Martina Semeráda na Pirelli Star Driver Shoot-Out Europe

Dnešní hlavní vzpomínání bude na úspěch Martina Semeráda. Tehdy mu bylo pouhých 18 let a spolu s Bohoušem Ceplechou byli vybráni FASem k soutěži, která měla vybrat talentované jezdce a za přispění Pirelli jim zajistit starty v MS.

Na startu v okolí rakouského Freistadtu se sešla obrovská konkurence, ostatně podívejte se na samotné výsledky a startující posádky. Kde je dnes takový Neuville, který ale nebyl vybrán…

Samotné výsledky ale nebyly to podstatné, ostatně Martin Semerád ty 2 minuty nechal na předposlední zkoušce kvůli výletu na louku a následnému čištění zaneseného kola. Porota (mimo jiné Michele Mouton nebo Walter Röhrl) nakonec vybrala Martina Semeráda a Jarkko Nikaru z Finska. A oba si to MS příští rok zajeli, ale o tom zase někdy jindy.

My jsme zalovili v našem archívu a objevili video od VFT i onboard.

23. října 2005 – nejlepší výsledek Romana Kresty v MS

Před 12 lety na Korsice zajel Roman Kresta svůj nejlepší výsledek v MS, když dojel pátý. Připomeňme, že v sezóně 2005 byl členem továrního týmu Ford, ale především první polovina sezóny mu moc nevyšla. Od Německa se to začalo zlepšovat a vyvrcholilo to pátými místy na Korsice a o týden později v Katalánsku.

Ani to ale na udržení se v MS nestačilo a nás jako české fanoušky to hodně mrzelo. Jenže jít do továrního týmu s pouhými 20 starty v MS, to prostě byl velký hendikep. Ostatně i na Korsice a v Katalánsku startoval v roce 2005 teprve podruhé. Takže si važme, že se český jezdec do zahraničního továrního týmu vůbec dostal.

23. října 2004 – Jan Kopecký se poprvé stává českým mistrem

Už je tomu 13 let, co Jan Kopecký s Filipem Schovánkem získal první domácí titul. Vítězstvím na Horácké Rally jen podtrhli výbornou sezónu a v cíli mohli slavit. Tedy spíš nemohli, protože vzápětí cestovali na MS do Katalánska.

„Do Třebíče jsme odjížděli s jasným cílem-skončit do pátého místa. Toto umístění nám zaručovalo zisk titulu a obrovskou šanci jsme nechtěli promarnit. Byla to pro nás zvláštní soutěž a každopádně něco nového. Podařilo se nám Horáckou rally vyhrát a vybojovali jsme vysněný titul. Jsme tedy nadmíru spokojeni. Děkuji všem, kteří nám během celé sezóny pomáhali a mají výraznou zásluhu na tomto skvělém úspěchu,“ řekl v cíli soutěže Jan Kopecký.

„Horácká rally byla složitá tím, že jsme měli titul na dosah. Každá chybička mohla o titulu rozhodnout. Přesto jsme se rozhodli pojmout Horáckou rally jako částečnou přípravu na Katalánskou rally a absolvovali jsme některé rychlostní zkoušky pouze se dvěmi seznamovacími průjezdy. Honza perfektně zvládl Horáckou rally, ale již jsme myšlenkami v Katalánsku. Náš první titul jsme ani neoslavili, ale to nám vůbec nevadí. Těšíme se na start v té nejlepší světové konkurenci. Děkujeme nejenom všem, kteří nám během celé sezóny pomáhali, ale také fanouškům, kteří nám fandili a drželi palce,“ doplnil spokojený spolujezdec Filip Schovánek.

27. října 2008 – Toni Gardemeister absolvoval v Japonsku autoškolu

Před devíti lety se stala před Rally Japan taková kuriózní věc. Toni Gardemeister, tehdy tovární jezdec domácího týmu Suzuki, musel před soutěží absolvovat rychlokurz v autoškole a získat místní řidičský průkaz. Jeho řidičský průkaz, vydaný v Monaku, totiž v Japonsku neplatil.

"Ráno jsem musel jít do učebny na výuku, po které jsem dělal zkoušku. Zkontrolovali mi oči a pak jsem jel s instruktorem v autě," vysvětlil Gardemeister. "Praktický test byl dosti podivný, protože se konal ve velkém starém Nissanu nebo Toyotě – nejsem si jistý, které auto to bylo. Byl to trochu nudné a trvalo to asi osm hodin, ale alespoň jsem prošel. Teď mám japonský řidičský průkaz na tři roky!" radoval se nakonec Fin.

Všichni řidiči, kteří dostanou v Japonsku nově řidičský průkaz, musí jezdit s autem označeným žluto-zelenou samolepkou. Je to paralela s českým "Z" značící řidiče-začátečníka. Bylo tedy úsměvné vidět speciál Suzuki SX4 WRC za několik desítek miliónů se samolepkou, která upozorňuje ostatní účastníky provozu před nezkušeností jeho řidiče. V tomto případě to byl nezkušený řidič se 109 odjetými soutěžemi v MS.

To jsme psali tenkrát před soutěží. Dnes mě to nedalo a pokusil jsem se zjisti, zda s tou samolepkou nakonec skutečně jel. Napřed jsem hledal, co to je za značku. V Japonsku tomu říkají Shoshinsha a musí být umístěna jak vpředu, tak vzadu. A pak hledal, zda ji na autě měl. Bohužel z Japonska je fotografií minimum, ale nakonec jsem byl úspěšný. Najdete je sami? Inu, Japonci jsou v tomto neoblomní.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!