Z historie – ostuda na Rallye Sanremo 1986

Dnes je tomu přesně 31 let od soutěže, která se nehezky zapsala do historie. I když z ní byla prakticky vymazána.

Článek jsem původně připravoval do sekce Stalo se, ale nakonec jsem se rozhodl dát ho jako samostatný článek. Tak pojďme na to.

Sanremo se jelo jako 11. soutěž velmi vyhrocené sezóny. Nešlo jenom o to, že se na jaře staly tragédie (Portugalsko a Korsika), ale hlavně se strhla velká nevraživost mezi Peugeotem a Lancií. Oba týmy se předháněly ve vymýšlení v tom, jak toho druhého porazit, jak přidat další koně atd. Dokud to ale bylo v rámci fair play, tak to bylo pro všechny zajímavé. Rallye Sanremo se ale stalo ostudou, kde sport už byl na vedlejší koleji.

Peugeot přivezl do Sanrema vylepšenou 205 T16, která měla zvýšený výkon motoru, a silnou jezdeckou sestavu – Kankkunena, Salonena, Zanussiho a Sabyho. Proti stála čtveřice Lancií Delta S4 s Alénem, Biassionem, Cerratem a Tabatonem. A vrcholem všeho bylo, že Alén s Kankkunenem bojovali o titul mistra světa.

Od začátku Lancie na Peugeoty nestačily a domácí Italové to nesli velmi nelibě. Rozbuškou se pak stala RZ22, na které selhal systém měřící čas na rychlostní zkoušce. Zanussimu (Peugeot) spočítal nereálně rychlý čas. Byl mu tedy přidělen jiný čas, který byl ale zase velmi špatný, což se zase nelíbilo Peugeotu. Komisaři tedy rozhodli, že se zkouška zruší a časy se nebudou počítat vůbec. Po protestu Lancie, která chtěla využít i toho, že Saby (Peugeot) měl na RZ defekt a ztratil dost času, se zase časy započítaly. Na to večer reagoval oficiální stížností Peugeot a oheň byl na střeše.

Další den ráno, z ničeho nic a už se asi ani nikdy nedozvíme na čí pokyn, bylo najednou (italskými) technickými komisaři rozhodnuto o vyloučení zbývajících tří Peugeotů (Salonen den předtím havaroval) ze soutěže. Záminkou se staly aerodynamické prvky na spodku vozidla, které byly zakázány po Korsice. Peugeot se bránil tím, že uvedené prvky jsou upravené podle pravidel a od Korsiky byly použity na všech soutěžích bez sebemenších připomínek od technických komisařů. A že auta prošla i technickou přejímkou na Sanremu bez výhrad.

Bylo jim to málo platné, soutěž pro ně skončila. Zbývající tři Lancie si v pohodě dojely pro první tři místa. Za zmínku stojí i fantastické šesté a deváté místo Škodovek Křečka a Kvaizara. Tak skončila asi nejkontroverznější soutěž v historii MS.

Peugeot samozřejmě celou kauzu předal právníkům a ti podali protest na (tehdy) FISA. Do konce sezóny ještě chyběly dvě soutěže. Ve Walesu vyhrál Salonen, důležité ale hlavně bylo, že Alén dojel před Kankkunenem druhý a stále byl ve hře o titul. FISA oznámila, že o protestu a výsledcích Sanrema rozhodne až po poslední soutěži, kterou byla prosincová Olympus Rally v USA.

Tam z favoritů odjeli jen Kankkunen s Alénem, kteří si to měli rozdat o titul. Alén byl lepší a vyhrál a v té době byl prozatímní mistr světa. Teprve 11 dní po skončení Olympus Rally konečně zasedla FISA, aby rozhodla, co se Sanremem a tedy i s titulem mistra světa. Jednoznačně rozhodla, že vyloučení bylo neoprávněné. Ale co s výsledky? Problémem bylo, že vozy Peugeot byly vyloučeny během soutěže. Kdyby se to stalo až na konci, šlo by "obnovit" původní výsledky. Jenže takhle to nešlo. Padl návrh, aby se započítaly platné výsledky před vyloučením Peugeotů. Nakonec ale bylo rozhodnuto výsledky soutěže anulovat úplně a do MS je vůbec nezapočítat.

Tím tedy přišel Alén o vítězství i 20 bodů v šampionátu a titul mistra světa tak získal Juha Kankkunen. A Škodovky přišly o tak skvělý výsledek.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!