Stalo se před x lety – 44/2017

Pojďme si opět připomenout některé zajímavosti ze světa rally, které se staly touto dobou před x lety.

31. října 2004 – poslední vítězství Markko Märtina v MS

Před 13 lety slavil svoje páté vítězství v MS Markko Märtin spolu s Michaelem Parkem, když vyhráli Rally Catalunya 2004. Tehdy ale samozřejmě Markko nemohl tušit, že to bude zároveň i jeho poslední vítězství. Od další sezóny jezdil u Peugeotu a tam na vítězství nedosáhl. A pak přišel smutný Wales, smrt Michaela Parka a konec kariéry Markka.

Pro Märtina to byl skvělý říjen, protože v krátké době po sobě vyhrál dvě soutěže MS. 14 dní předtím vyhrál i na Korsice a Malcolm Wilson byl nadšený.

“Již podruhé tento měsíc odjel Markko fantastickou soutěž. Od začátku kontroloval tempo a poslední dva dny předvedl, jak se má kontrolovat průběh soutěže z první pozice. Zajel pět nejrychlejších časů a Francois Duval přidal před svým odstoupením další tři. Znovu se ukázalo, že Ford Focus je auto, před kterým musí mít na asfaltu respekt úplně všichni.“

Soutěž v Katalánsku se tehdy nesla hlavně ve formě loučení slavného Carlose Sainze s MS před domácím publikem. Narváno bylo neskutečně, což mohu potvrdit osobně, neboť pro mě to tehdy byla první soutěž MS, kterou jsem navštívil:)

Na startu tehdy byli i Honza Kopecký a Pavel Valoušek, ani jeden ale cíl nespatřil. První havaroval, druhého zradila převodovka. Ale zajímavé z dnešní doby je projít si i ostatní soutěžící – Sordo, Latvala a Meeke s S1600.

31. října 2008 – těžká havárie Duvala v Japonsku

Před 9 lety na Rally Japan těžce havaroval Francois Duval s Focusem. Na RZ6 vyletěl z tratě, kde byl bohužel v trávě schován sloupek. Náraz na dveře spolujezdce způsobil spolujezdci velmi těžká zranění.

Záchranářům trvalo celých 45 minut, než Patricka Pivata vyprostili z vozu. Kromě komplikovaní zlomeniny pravé nohy a pánve utrpěl i vnitřní krvácení, na které se ale přišlo až v nemocnici. Nějakou dobu tak byl v ohrožení života. Nakonec se ho doktorům podařilo zachránit, pro Pivata to ale bylo poslední soutěž v životě, od té doby už do soutěžního vozu nikdy neusedl.

Teprve po týdnu od nehody byl probuzen z umělého spánku. Tehdy se ukázalo, že z nejhoršího je venku a teprve potom s k události vyjádřil i Malcolm Wilson, v jehož týmu Duval s Pivatem jeli.

"Vážnost této nehody mne šokovala a během páteční noci byly okamžiky, kdy jsem se obával nejhoršího. Naštěstí je nyní Patrick na dobré cestě. Z tohoto důvodu je nyní ten správný čas poděkovat všem, kteří v této těžké chvíli pomohli. Těch lidí je tolik, že nelze každému poděkovat osobně. Ale japonští lékaři a záchranná služba na místě udělali velmi dobrou práci při vyprošťování Patricka z vozu a jeho převozu do nemocnice v Sapporu. Schopnosti lékařů a chirurgů mu zachránili život a za to jsme jim upřímně vděčni."

"Během páteční noci začínalo být jasné, že nedostatek nepříliš rozšířené krve skupiny A- se během operace může stát problémem. Můj dík tak míří k lidem od týmů, pořadatelů a médií, kteří vyslyšeli naše výzvy o pomoc a tuto krev během noci darovali. Další dobrovolníci pak dorazili další den. Mé díky patří také k soutěžícím, kteří poskytli cennou pomoc na místě nehody. Ozvláště chci vyzdvihnout Denise Giraudeta (v Japonsku jel jako spolujezdec Eyvinda Brynildsena) – dobrého Patrickova přítele. Rozhodnul se doprovodit Patricka do nemocnice v sanitce a později ve vrtulníku a zůstal s ním až do chvíle neodkladné operace. Pak odjel absolvovat dva průjezdy rychlostní zkouškou Sapporo a opět se vrátil do nemocnice, kde většinu noci strávil voláním kolegům, že je zapotřebí darovat krev. Byl v těsném kontaktu s Patrickovou ženou Agnes, než se vrátil do hotelu a zařizoval její přílet do Japonska. Před startem do druhé etapy soutěže spal asi jen jednu hodinu."

4. října 1984 – Stig Blomqvist se stává mistrem světa

Před 33 lety vyhrál Stig Blomqvist s legendárním Audi Quattro Rally Pobřeží slonoviny a stal se mistrem světa 1984. Podobně jako Markko Märtin výše ani on nemohl tušit, že s jeho prvním titulem přišlo i poslední vítězství v MS (celkem jich má 11). Další rok by sice vicemistrem světa, ale soutěž žádnou nevyhrál. Přesto ani ve čtyřicítce nehodlal končit a svůj poslední start v MS si připsal v roce 2006, když jel domácí soutěž ve Švédsku ve věku 60 let. Dnes je mu přes 70 a na soutěžích se stále v různých formách objevuje. Prostě dokud udrží volant, tak pojede.

3. listopadu 2006 – Vojtěch Štajf se ženil

No a na závěr si dáme něco na odlehčení z našeho archívu. Nebojte, zvířátko nebude:) Ale za pár dní si bude připomínat 11. výročí svatby Vojta Štajf, tak ať to v manželství neustále klape.


Foto: Marek Felt


Foto: Marek Felt

Další zajímavosti zase za týden.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!