Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
28. 10. 2017 20:08 − 17932× − 0 0

Tommi Mäkinen o změnách u Toyoty

Čtyřnásobný mistr světa Tommi Mäkinen stojí jako šéf týmu u návratu značky Toyota na světová rallyová kolbiště.

To, že letošní sezóna MS si zaslouží přídomek bláznivá může mimo jiné ilustrovat i situace mezi týmy. Jestliže mnozí před startem roku předpovídali kralování Citroenu a menší konkurenceschopnost Toyot, realita tyto odhady postavila na hlavu a zatímco francouzský tým má hromadu práce s vychytáváním much své C3 WRC, japonská značka hned při druhém startu s Yarisem WRC slavila vítězství. A její pilot Jari-Matti Latvala byl dlouho ve hře o přední příčky celkového hodnocení sezóny, než jej technické problémy stály hromadu bodů. Ale tým se dívá kupředu, na sezónu 2018 chystá změny a právě o nich se s šéfem Tommi Mäkinenem bavil ve Walesu Martin Holmes.

Již nějakou dobu je téměř jasné, že právě probíhající Wales Rally GB je posledním startem Juho Hänninena, neboť do závěrečné Australské rally jej již tým nenasadí a navíc jeho spolujezdec Kai Lindstrom bude debutovat v roli sportovního ředitele, tedy na pozici, kde nahrazuje dalšího bývalého spolujezdce Jarma Lehtinena. Konec Hänninena po letošním roce je dle slov Tommi Mäkinena realizací plánů, které tým měl již dříve: "Je to podle našeho plánu. Vybrali jsme jej, aby odjezdil rozsáhlý testovací program při vývoji vozu, kdy najezdil obrovské množství kilometrů. Bylo dohodnuté, že letošek je pro nás učednickou sezónou a vždy jsem chtěl, aby Juho odjel celý šampionát, aby zkušenosti a znalosti z testů přenesl do ostrého nasazení a řekl, jak bychom se mohli dále zlepšovat. Takový byl plán a Juho odvedl brilantní práci a na soutěžích se mu vedlo také docela dobře. Zatím jsme moc neřešili, jestli bude v týmu třeba jako testovací jezdec a bude nám pomáhat s vývojem auta a pracovat s jezdci a jejich poznatky o vozu. Myslím, že od něj můžeme zjistit hodně věcí. V tuto chvíli je to však více méně o tom, jestli Juho bude chtít pokračovat."

Do Toyota Gazoo Racing naopak po letech u M-Sport míří Ott Tänak, který letos za volantem Fiesty WRC vybojoval dvě vítězství a momentálně drží těsnou druhou příčku v tabulce jezdců. Estonec určitě nebude chtít s Yarisem WRC sestoupit ze svých letošním výkonů a proto je zajímavé, jakou pozici v týmu dostane: "Řekl jsem týmu, že naším cílem je odvádět tu nejlepší práci s cílem dát našich jezdcům ta nejlepší auta a umožnit jim ze sebe vydat to nejlepší. Takže bych řekl, že všichni jezdci jsou na stejné úrovni, abychom mohli maximalizovat snahy o výsledky. Myslím, že Ott se poprvé v Yarisu projede někdy v prosinci na testu na Monte Carlo nebo možná při testu na Švédsko, "říká Tommi Mäkinen a pokračuje tím, jaké to bude, mít poprvé v Yarisu jiného jezdce, než Fina. "Už pár Estonců v týmu máme a menší část týmu tam sídlí. Pokud jde o Otta, tak jsem chtěl, aby za nás jel už letos, ale v M-Sportu měl smlouvu a rok 2018 byl první možností, kam směřovat jednání o smlouvě."

Žádný tým přes zimu nespí a výjimkou není ani Toyota, proto se nabízí otázka, k jakým změnám na Yarisech WRC dojde v mezisezóně a s čím novým vyjedou na startu Rally Monte Carlo. "Nějaké maličkosti se udělají. Na Monte Carlo budeme mít nový aeropaket, ale nic složitějšího než teď. Myslím, že předek bude mít větší otevřenou plochu, abychom zajistili lepší chlazení. Také to zlepší aerodynamiku této části auta, což by mělo lehce zlepšit auto jako celek. Další věci budou s cílem snazší servisovatelnosti. Například splitter musí být docela nízko nad cestou, aby byl efektivní z hlediska aerodynamiky a protože náš současný nárazník je jeden celek, tak když poškodíte splitted, musíte měnit celý nárazník. Nyní bude rozdělen na více částí, takže se bude měnit jen poškozená část namísto celého. A to se docela odrazí i v úspoře peněz," myslí i na finanční stránku vylepšení s ohledem na cenovku karbonových dílů Tommi Mäkinen.

Toyota je také mezi jednou ze značek, které pošilhávají po stavbě vozu specifikace R5 a na závěr Tommi Mäkinen poodhaluje, jak to v případě tohoto speciálu vhodného například pro šampionát WRC2 v Puuppole vypadá. "Diskutujeme nad tím. Vidíme, že třída R5 je velmi zajímavá. Rádi bychom viděli Toyoty R5 k dispozici zákazníkům. Našim cílem je vyvinout jej na stejné úrovni, jako jsme udělali s vozem WRC. Pokud jde o časový horizont, vše bude záležet na tom, kdy bude k dispozici vhodné produkční auto, na jehož základě by šel vůz R5 postavit," uzavírá Tommi Mäkinen.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama