30. 10. 2017 09:08 − 3364× − 0

Nevyzpytatelné švýcarské hory

Co by to bylo za podzim bez největšího automobilového závodu na území Švýcarska. Letos s Jarinem Orsákem.

Už skoro šedesát let se soutěžní posádky scházejí v Martigny, aby odsud vyrazily na několikadenní dobrodružství v horách tyčících se nad městem. Rallye International du Valais v minulosti patřila k největším perlám mistrovství Evropy a v dobách IRC se stala nedílnou součástí i tohoto seriálu. Letos je pak už druhým rokem součástí nového projektu Tour European Rally, seriálu sdružujícího atraktivní soutěže v různých koutech starého kontinentu. Jako lídr tohoto seriálu dorazil do Švýcarska Giandomenico Basso a kromě ambice předčasného zajištění titulu měl i odčinit loňskou blamáž vozů Hyundai. Tehdy ještě novotou vonící i20 R5 švýcarskému publiku předvedli Fabio Andolfi a domácí miláček Olivier Burri. Zatímco Itala zradila technika, místní borec odstoupil pro havárii. Kromě Bassa ležel letošní úspěch vozů korejské značky rovněž na bedrech Chewona Lima.

Zařazení do TER přivedlo na start Rallye International du Valais rovněž Bernda Casiera, který se s Fordem Fiesta R5 snaží italského soupeře držet, seč mu síly stačí. Bohužel už o tomto víkendu mohl o naděje na zisk titulu zcela přijít. Další belgickou Fiestu R5 do hor přivezl Pieter Tsjoen, ovšem stejně jako v belgickém mistrovství usednul na sedadlo spolujezdce. Volantu se ujal Kevin Abbring. České barvy na startu stejně jako v loňském případě Jana Černého nemohly chybět. Napodobit se svým Fordem Fiesta R5 Černého druhé místo, to byl přetěžký úkol pro Jaroslava Orsáka. A konečně domácí jezdci. Tam byly největší šance připisovány již jistému trojnásobnému mistrovi této země Sebastienu Carronovi, loňské vítězství obhajoval s ozkoušenou Fiestou R5. Olivier Burri letos vsadil na osvědčenou Škodu Fabia R5 stejně jako Jérémie Toedtli. Mezi startujícími nechyběl ani třetí nejrychlejší pilot z ročníku 2012 Nicolas Althaus (Škoda Fabia R5) a jeho syn Cédric (Peugeot 208 T16 R5). Dvojité zastoupení měla i rodina Burri, mladý Michael se představil za volantem Fiesty R5.

Nejrychlejší čas na prvním testu vybojoval Carron, když o 3,1 sekundy porazil Bassa. Ital s Hyundaiem se ale hned v další zkoušce dopustil jezdecké chyby, která mu vynesla půlminutovou ztrátu a propad pořadím na konec nejlepší desítky. Ve vedení po druhém testu domácího jezdce vystřídal Holanďan Abbring. V tom následujícím ale nestačil tempu dvou rychlých Švýcarů Carrona a Burriho a spadnul ve výsledcích za ně. Carron se sice vrátil do čela, ale moc dlouho v něm nevydržel. Jeho Fiesta se zastavila a novopečený domácí mistr musel odstoupit. Do servisní přestávky v půli první etapy tak jako vedoucí jezdec dorazil Abbring. Zatímco první sekce nabídla dramatickou přetahovanou o první místo, druhá půlka páteční etapy už tak zajímavá nebyla. Holanďan ve Fiestě R5 tam dominoval, vyhrál dva ze čtyř testů a na konci etapy už měl na čele pěkný půlminutový náskok na Burriho. V dobrém světle se ukázal i Orsák, který opanoval oba průjezdy krátkým diváckým úsekem Caserne a večer šel spát jako třetí nejrychlejší. Těsně za jeho záda se však už dotáhnul Basso stahující ztrátu z RZ 2.

Český zástupce se bohužel z pěkného výsledku dlouho neradoval, když v první sekci sobotní etapy musel vzdát kvůli technické poruše svého vozu. Basso se dostal na třetí místo a i díky větším rozestupům to vypadalo, že za normálních okolností první trojice dojede v aktuálním pořadí až do cíle. Pak ale přišel na řadu obávaný úsek Les Cols a tam se děly divy. Nejprve se zastavila Fiesta vedoucího Abbringa a pak ještě havaroval druhý nejrychlejší pilot pořadí Burri. Novým lídrem se během jediného testu stal do té doby až třetí nejrychlejší Basso, a to s pěkným náskokem více než minuty. Na druhé místo se dostal Casier, ovšem do jedné z následujících časových kontrol dorazil později a dvacetivteřinová penalizace jej srazila na třetí místo za M. Burriho. Belgičan se s tím nechtěl smířit a do závěrečného testu dal vše, zajel nejrychlejší čas a druhé místo si vzal zpátky. O dvě příčky nahoru až na čtvrtou se během závěrečného testu propracoval Toedtli, který asi proklínal svého spolujezdce Alexandre Chiosa. V pátek jej poslal předčasně do ČK a zajistil tak nepěknou dvouminutovou penalizaci. Nebýt jí, mohla švýcarsko-francouzská posádka bojovat o vítězství, vždyť bez penalizace by za vítězem zaostali jen o čtvrt minuty. Každopádně vítězství v náročné soutěži vybojoval Basso, zlepšil reputaci Hyundaie na této rally a už se s definitivní platností stal vítězem letošního ročníku TER. Pěkných časů tentokrát dosahoval i Lim v druhé i20 R5, když mu před závěrečnou dvojicí zkoušek patřilo páté místo. Bohužel rychlost mu nechyběla ani na přejezdu a to neuniklo pozorným policistům. Korejský jezdec tak přišel o parádní výsledek vyloučením.

Stav seriálu TER: 1. Basso 139, 2. Casier 94, 3. Göttig 33, 4. Camacho 28, 5. van den Heuvel 25

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!