Stalo se před x lety – 45/2017

Pojďme si opět připomenout některé zajímavosti ze světa rally, které se staly touto dobou před x lety.

začátek listopadu 2003 – kolaps Richarda Burnse

Před 14 lety cestou z Londýna na závěrečnou soutěž MS ve Walesu z ničeho nic zkolaboval ve svém Porsche Richard Burns, mistr světa z roku 2001. Vůz dokázal zastavit Markko Märtin, který seděl na sedadle spolujezdce. Burns byl převezen do nemocnice na vyšetření a na soutěži ho nahradil v týmu Peugeot Freddy Loix. A to byl přitom Burns stále ve hře o titul mistra světa, o který se měla poprat hned čtveřice soutěžících.

Bohužel po sériích vyšetření bylo zjištěno, že Richard Burns má nádor na mozku. Na jaře 2004 se podrobil operaci a nějaký čas se zdálo, že svůj souboj vyhraje. Na podzim 2004 pak svým fanouškům napsal tento vzkaz.

Zdravím Vás,
jak většina z Vás ví, mé onemocnění se projevilo před rokem cestou na Rally GB, a krátce poté byl u mě diagnostikován mozkový nádor. Tato skutečnost mě naprosto šokovala. Předtím jsem byl stoprocentně rozhodnut, že se pokusím vyhrát šampionát WRC, a náhle neexistovalo nic důležitějšího než mé zdraví. Musel jsem se naplno soustředit na boj s touto nemocí.

Nebojím se přiznat, že to bylo skutečně velmi obtížné, ale během celého období jsem se snažil být pozitivně naladěn. Podpora, kterou mi poskytovali lékaři, rodina a přátelé, byla fantastická. Chci rovněž poděkovat všem lidem, kteří mi posílali svá přání všeho dobrého – je opravdu velmi povzbuzující vědět, že mí fanoušci na mě stále myslí a že nejsem zapomenut.

Sledoval jsem mistrovství WRC v televizi a chci poblahopřát Sebovi k jeho prvenství v šampionátu. Seb je velmi cílevědomý jezdec a toto vítězství si zaslouží.

Rád bych popřál Carlosovi hodně štěstí v soutěžáckém "důchodu". Po celou dobu byl oddaným a náruživým jezdcem, kterého bude tento sport postrádat.

Má léčba byla velmi intenzívní, ale nyní se cítím fyzicky i psychicky mnohem silnější.

Je však stále ještě příliš brzy přemýšlet nad budoucností. Nyní se hlavně koncentruji, abych se vrátil do normálního života.

Zatím jsem pod lékařským dohledem. Pokud však lékaři dají souhlas k cestování, těším se, že se brzy objevím na nějaké rally …. a možná Vás tam uvidím.

Veselé vánoce a vše nejlepší do roku 2005,
Richard

Bohužel nádor na mozku se vrátil a i když se na jaře 2005 podrobil další operaci, jeho stav se rychle zhoršoval. Zemřel 25. listopadu 2005, na den přesně 4 roky poté, co vyhrál titul mistra světa…

9. listopadu 2003 – Petter Solberg získává titul mistra světa

Hned plynule navážu na zmíněný Wales, kde se mělo rozhodnout o titulu mistra světa. Původně byli ve hře 4 jezdci – Loeb a Sainz měli 63 bodů, Solberg 62 a Burns 58. Po jeho kolapsu se boj zúžil jen na tři jezdce, kteří měli jednu jistotu – kdo ve Walesu vyhraje, ten bude mistrem světa.

Z boje rychle vypadl Sainz, který havaroval už na třetí zkoušce. Rozhodnout se mělo mezi Solbergem a Loebem. A ti do toho šli od začátku naplno. Po první etapě vedl Solberg o pouhých 8 sekund, zbytek startovního pole jim jen sekundoval. Jenže v druhé etapě Solberg tvrdě zaútočil a vyhrál všech 8 rychlostních zkoušek. Do závěrečného dne si tak vytvořil náskok 43 vteřin a ten už si pak v klidu pohlídal. Vítězstvím ve Walesu získal titul mistra světa o pouhý bod před Loebem.

Wales byl zajímavý i z jiných hledisek. Šlo třeba o poslední soutěž v MS pro Tommi Mäkinena, který se rozloučil třetím místem. Juniorský titul získal Brice Tirabassi. A Roman Kresta tam získal svůj první bod v MS…

7. listopadu 1986 – umírá Marián Határ

Dnes je tomu přesně 31 let, kdy na Semperit Rallye v Rakousku (tak se tehdy nazývala dnešní Waldviertel Rallye) zahynul československý jezdec Marián Határ. Bylo mu pouhých 33 let.

Oficiální informace byly velmi stručné a obecné. Co se však tenkrát skutečně stalo? To ví jen několik málo zúčastněných a pozůstalých. Paradoxem je, že Marián Határ neměl původně na Semperit Rallye vůbec startovat. „Manžel se vrátil až v pondělí z Ruské zimy (populární soutěž v tehdejším SSSR, pozn) a na další soutěž se mu vůbec nechtělo, protože věděl, že nestačí připravit auto. V týmu ale byly jen tři mladoboleslavské posádky a jedna stále chyběla…,“ vzpomíná Katarína Határová, vdova po Mariánovi Határovi.

Marián Határ tedy na soutěž odjel, ale zcela nepřipraven. „Neměli ani pořádné pneumatiky. Jeho úkolem vlastně bylo jen projet první rychlostní zkoušku, aby mohl být tým klasifikovaný,“ vzpomíná dále Katarína. Jenže ani tu nedojel. Vůz Škoda 130 LR ve velké rychlosti opustil trať a zastavil se o strom. Marián Határ umírá na místě, spolujezdec Peter Grék je s těžkými zraněními odvezen do nemocnice. Z těch se po dlouhé době léčení nakonec dostane, ale i pro něj rally kariéra skončila.

Více informací o kariéře i nehodě samotné najdete ve starším článku. Najdete tam i přesně místo, kde se nehoda stala a kde dnes je pomníček. A třeba až se pojedete o víkendu na Waldviertel podívat, můžete se tam zastavit a vzdát čest.

10. listopadu 2000 – Luis Moya rekordmanem mezi spolujezdci

Startem na Rally Australia 2000 se španělský spolujezdec Luis Moya stal rekordmanem co se týče startů v MS. Byl to jeho 133. start v MS a o jeden tak překonal finského spolujezdce Seppa Harjanneho, který byl dlouholetým spolujezdcem Timo Salonena a Tommi Mäkinena. U něj máme bohužel dohledaných jen 128 startů, stále je co dohledávat:)

Luis Moya se nakonec zastavil na čísle 161 startů (pokud je tedy máme všechny dohledané) a 24 vítězství. Zajímavé je, že nikdy nejel s nikým jiným v MS, než s Carlosem Sainzem.

V současné době už ho ale překonalo hned 7 jiných spolujezdců. Aktuálním rekordmanem je Miikka Anttila se 192 starty. Předpokládám, že byste se rádi podívali na podrobnější statistiky. Zatím vám mohu jen slíbit, že za pár dní se do toho pustím a na resultech najdete mnoho všelijakých top statistik z jakýchkoliv šampionátů.

Další zajímavosti zase za týden.

Komentářů celkem: 4
7. 11. 2017 16:07
0 0
Když jsem si připomněl ten dopis od Richarda, tak mně běhal mráz po zádech...
7. 11. 2017 18:02
0 0
Na ty top statistiky se moc těším! smajlík
7. 11. 2017 18:27
Upraveno 18:27
0 0
Ta sezóna 2003 byla naprosto úžasná a dramatická. Když si vzpomenu třeba na Tour de Corse toho roku. Solbergoj a Subaru sem moc držel palce. smajlík
8. 11. 2017 14:14
0 0
Richard... smajlík díky
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!