Z historie – velká voda v Austrálii 1996

Australský Rallysportmag připomněl bláznivé události na proslulé RZ Bunnings v roce 1996.

Díky laskavému svolení editora Petera Whittena vám je přinášíme s fotografiemi Stuarta Bowese, Martina Holmese a Petera Whittena.

Rally Australia se objevila ve WRC v roce 1989 a v následujících letech se staly její RZ Langley Park a Bunnings jižně od Perthu opravdovou oslavou rally. To platí zejména pro RZ Bunnings, která fanouškům nabízí mimořádné zážitky. Existuje totiž jen málo příležitostí, jak strávit den na rally intenzivněji než právě tam. Zkouška je situovaná do areálu, který je dostatečně velký, aby v něm byl umístěn servis a celé zázemí rally a z něhož lze pěšky dojít na start a cíl tří RZ. Stačí ujít méně než kilometr a fanoušci si mohou vybírat z míst s výhledem na rychlé zatáčky, vracečky, velké skoky nebo brod. To vše v prostředí přírodního amfiteátru, kde není výhled ničím rušen. Oblast RZ Bunnings tak nabízí možnost strávit celý den jednom místě a přesto být ve středu dění.


Jimmy McRae pomáhá synovi z problémů

Na světě pravděpodobně není fanoušek, který by neviděl spektakulární záběry Colina McRae doslova letícího přes dva velké skoky na RZ Bunnings před tím, než táhlým smykem projede potokem a pod plným plynem mizí do kopce směrem k cíli. Tyto obrázky jsou stejně ikonické jako záběry z proslulého Col de Turini na Monte Carlu nebo z Ouninpohji ve Finsku.

Rok 1996 ovšem přinesl i jiné působivé scény, když silný déšť zvedl hladinu ve známém brodu na dosud nevídanou úroveň. Poté, co se fanoušci rozesadili na svých místech, viděli, jak se hladina zvedá doslova před očima. Očekávání, že se stane něco nevídaného, rostlo. První incident nastal ještě před oficiálními předjezdci. Jako jedni z prvních vozů, které připravovaly diváky na příjezd účastníků rally, byly i legendy cestovních vozů Peter Brock a Dick Johnson. Ti jeli se sériovými vozy – velkou limuzínou Holden Commodore a užitkovým Fordem Falcon. Johnsonovi se podařilo potok ještě projet, ale Brock rozjařil diváky, když v brodu uvíznul. Dobrovolníci z řad traťových maršálů nebyli nijak nadšeni, když museli vlézt do rozvodněného potoku a vytlačit jej.


Brockův sériový Holden Commodore byl první obětí a ukázkou toho, co ještě mělo přijít

Situace začala být dramatická, když přijely první soutěžní vozy. Zatímco Tommi Makinen projel bez úhony, Colin McRae takové štěstí neměl. Záběry jeho otce po kolena ve vodě a tlačícího poraněné Subaru z vody zůstaly v paměti mnoha lidí.


Titulní stránka Australian Rallysport News z listopadu 1996 dokumentuje drama na RZ 14

Od té chvíle nastal chaos. Sainzův Escort se po projetí brodu zastavil a spolujezdec Moya se vydal přes vodu zpět, aby varoval další posádky.


Co teď? Motor Escortu Carlose Sainze vypadal, že to má za sebou…

Přesto se místo za brodem zaplnilo vozy, které nepřežily průjezd vysokou vodou poté, co se jejich pilotům nepodařilo včas zastavit. RZ byla doslova ucpaná vozy, jezdci, spolujezdci, týmovými manažery, mechaniky a fotografy. Diváci mohli pouze přihlížet zmatkům a divit se, co všechno se může stát.


Kenneth Eriksson noří svou Imprezu WRX do brodu

Pro ty z nás, kteří jsme tam byli a procházeli mezi vozy to bylo něco naprosto nepředstavitelného a něco, co již zcela jistě nezažijeme. Naše reportáž z listopadu 1996 to pak popisovala: „McRae měl zase jednou špatný den, když zvolil pro dané podmínky špatné pneumatiky. A silný déšť nepomohl maršálům v komplexu Bunnings. Mohli se pouze obávat stoupající vody ve známém brodu ještě před tím, než přišly dva průjezdy touto zkouškou na pořad dne. Drama přišlo při prvním průjezdu brodem. Mäkinen, vítěz letošní Safari Rally, rozpoznal riziko, projel brodem extrémně opatrně a dostal se na druhou stranu."


Šéf Prodrive David Richards pomáhal vlastnoručně tlačit uvízlé vozy

"Poté přijel mnohem rychleji Sainz, který vůz utopil a musel být se zmlklým motorem vytlačen. To samé potkalo Erikssona a McRae, ale Skotovi se podařilo nastartovat a odjet do cíle RZ. Události se rychle rozvíjely až kolem brodu nastala chaos. Technici přibíhali z blízkého areálu a protože to byla RZ, tedy zóna bez servisu, udíleli jezdcům slovní instrukce. Thiry vymontoval svíčky a protáčel motor startérem až voda z motoru spektakulárně stříkala ven. Sainz a Eriksson mohli pouze doufat, že jejich motory nebyly zničeny. David Richards, šéf Prodrive, se pokoušel vytlačit Erikssonův vůz, ale ten zůstal uvízlý na trati a stewardi FIA jej obvinili, že se pokoušel trať zablokovat úmyslně! "


Byl to totální chaos

"Sainzův spolujezdec Luis Moya stál na okraji brodu a mával na další jezdce, aby je odradil od pokusu překonat vysokou hladinu vody, zatímco týmoví manažeři, obklopení diváky dávali na trati rozhovory televizním štábům! Nejsilnějším obrázkem byl pohled na Sainze, který s hlavou v dlaních vypadal jako člověk loučící se se svými ambicemi na titul – což tak také mohlo být."


Nakonec se podařilo zastavit řadu vozů ještě před brodem

"RZ byla podle očekávání zastavena a musel se vyřešit problém, jak dostat jezdce za potok, protože přirozená objížďka by vozy vedla mimo původní trasu a nikoliv k příští RZ. Organizátoři vyslali vyprošťovací vozy, aby uvízlé posádky dotáhly do servisu. Zaprvé se muselo rozhodnout, jak dále s rally. Další otázkou především pro mechaniky bylo zjistit, jak vážné jsou škody na motorech. A nakonec jak naložit s výsledky RZ a jak se postavit k těm, kteří byli odtaženi. Tommi Mäkinen, kterému se podařilo projet, popsal svůj přístup takto ‚Počítal jsem s tím, že sání motoru je vysoko, musel jsem dát pozor, aby se voda nedostala přes kapotu. Věděli jsme také přesně, jak špatné to tam je, protože oba naši špioni při pokusu přejet potok zničili motory.‘ Nakonec byly všechny postižené vozy schopny pokračovat, pouze u některých se preventivně měnila turba.“


Zkouška byla zrušena a vozy se vrátily zpět do servisu

S nezbytnou dávkou tolerance ze strany stewardů se tak nikdo nestal obětí těchto událostí a rally byla dokončena. Druhý průjezd touto RZ byl zrušen.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!