Invelt
reklama reklama reklama
reklama reklama reklama
Generální
partner
Invelt
10. 11. 2017 12:55 − 6542× − 19 0

Zamyšlení nad systémem výběru nového Rally Talentu

Na konci října odborná porota vybrala nového výherce projektu Autoklub Rally Talent.

Hned na začátku rovnou uvedu, že nechci všechno kritizovat, jak je dneska moderní. Spíš se chci konstruktivně zamyslet nad tím, zda jsou nastavena počáteční pravidla tak, aby se našel a podpořil skutečný rally talent a aby projekt jako takový nakonec uspěl.

Nejprve stručné shrnutí volby dva roky staré volby. Tenkrát byli vybráni dva jezdci – Karel Kupec a Václav Černín. Hned na startu sezóny ale musel odstoupit Karel Kupec (v té době odjeto 23 soutěží) a Václav Černín (odjeto 0) se na to po Vyškově vykašlal s tím, že ho to nebaví. Trn z paty celému projektu zajistila až náhrada v podobě velmi talentovaného Filipa Mareše (tenkrát odjeto 35 soutěží za 6 sezón). Sice z původního zadání nesplňoval základní podmínky (věk a počet startů v soutěžích pod AČR), ale přesto v projektu uspěl. Nebo správněji řečeno právě proto. Po angažování Filipa už nelze projektu v podstatě nic vytknout. Filip potvrdil, že talentem je, najezdil spoustu kilometrů doma i ve světě a skvěle reprezentoval.

Ale právě proto se divím, že letos se projekt nevydal stejným směrem – totiž vybrat jezdce, který už něco odjel (a je jedno s čím), prokázal svoje jezdecké, lidské, mentální (a jiné) schopnosti a zápal do rally. Naopak se zase vybíral "kluk z ulice", který to bude mít ale hodně těžké a projekt se může stát neúspěšným. I takový Loeb, který je prototypem podpory velkého talentu, musel něco s Peugeotem 106 odjet, aby si ho někdo všiml.

Než budete číst dál, tak si doporučuji přečíst článek o finálovém kole od Jakuba Rejlka, který byl jedním z porotců. Už tam si uděláte obrázek o tom, že vůbec někoho vybrat jako vítěze dalo velkou práci. Ale problém je podle mě právě v tom, že je ten projekt špatně vypsaný.

Tady jsou základní informace a pravidla k letošnímu výběru.

Do projektu APRT 2018 se přihlásilo 137 mladých závodníků, nadšenců do motorsportu i amatérů. Podmínkou byl věk 18 – 23 let, řidičský průkaz skupiny B, české státní občanství, trestní a morální bezúhonnost, vyplnění dotazníku a video medailonek uchazeče. Přihlásit se mohli zájemci bez licence, ale i s licencí, kteří neabsolvovali více než 3 závody v disciplíně rally zapsané v kalendáři AČR.

S věkem do 23 let nelze než souhlasit. Pokud má v dnešní době jezdec něčeho dosáhnout, tak musí začít co nejdříve jezdit a co nejdříve jít do světa. Problém ale vidím v omezení těch oficiálních startů. Dám konkrétní příklad. Petr Semerád jako nezletilý odjel letos dvě soutěže v Poháru mládeže a ukázal, že talent má. Za dva roky, kdy by teoreticky mohl mít za sebou 10-15 oficiálních soutěží, se dalšího ročníku zúčastnit nemůže. Bude mu 18, něco bude mít odjeto, talent (možná) neskutečný, ale podporu nedostane. Proč proboha? A opravdu nechci prosazovat Petra Semeráda, jen mě napadl jako první pro názorný příklad.

Pokud jste si zmíněný článek přečetli, tak už víte, že sice nevyhrál nejrychlejší jezdec (v posledním čtveřici dokonce nejpomalejší), ale s nejlepším přístupem a nadšením. To nezpochybňuji a porotě vůbec nezávidím výběr, kdy mají pocit, že tam přijeli účastníci bez skutečného zájmu a s vědomím, že bude třeba makat a rychle se zlepšovat.

Vyhrál tedy Honza Dvořák. Do rally je podle všeho nadšen, umí se prezentovat, umí jazyky, má chuť na sobě pracovat. Super. Jenže rally nikdy nejel, nikdy si nesestavoval a nenastavoval auto. Nikdy nejel na rozpis. Jasně, dostane k dispozici specialisty od A do Z a ti se ho budou snažit vše co nejrychleji naučit. Jenže zkušenosti v rally ničím nenahradíš. A na rovinu – vy si dokážete představit, že takhle nezkušeného kluka (a spolujezdce k tomu) rovnou posadíte do vozu R2, což už je neskutečně rychlá soutěžní bestie? Není to úplně zbytečné riziko?

I kdyby ten kluk byl mimořádný jezdecký talent, tak těch několik soutěží v rallysprintech prostě jeho talent neukáže. Proti ostříleným borcům v nejsilněji obsazované třídě 6 prostě nemá šanci. A jak se budou mediálně prezentovat 10. místa ve třídě? Blbě. V horším případě to také může skončit velkou ranou, což opravdu nikomu nepřeji.

A můj názor, jak by měl výběr vypadat? Vybírat prostě mezi mladými jezdci, kteří už u něco odjeli a svůj talent, schopnosti a zápal do rally jasně prokázali. Opět příklad? Hned mě napadá Matěj Kamenec – 23 let, odjeté 3 sezóny, loňský vítěz Opel Adam Cupu, letos vítěz třídy 6 v RSS a druhý v RSS celkově. Sakra, jaký větší talent bychom chtěli? Proč hledáme někoho z ulice? Opět dodám, že s Matějem Kamencem mě nic nepojí, jen pozoruji jeho nesporný talent. Někdo může namítnout, že by se to těžko porovnávalo, kdo je vetší talent. Souhlas. Ale letošní hodnocení a výběr má nějakou vypovídající hodnotu? Nikdy nic není úplně spravedlivé. Ale ten, kdo za projektem stojí, by si jistě výběr obhájil.

Když už bychom chtěli někoho z ulice vybrat, tak proč ne. Ale ne ho rovnou posadit do R2! První sezóna se dá za mnohem levněji odjet i s R1 nebo nějakým pohárovým autem. Jezdec bude mít šanci získat nějaké zkušenosti a teprve v druhé sezóně může začít útočit a ukazovat, zda naděje do něj vkládané jsou oprávněné.

A ještě se pokusím vyvrátit poslední a velmi častý argument – proč podporovat jezdce, kteří mají na soutěže peněz dost. Podpořme někoho z ulice, kdo na to nemá. Na rovinu – kdo na to nemá, tak ať do rally neleze. Je to drahý sport, potažmo koníček. Kdo aktivně jezdí, ví, o čem mluvím. A ačkoliv se o tom moc nemluví, i vítěz Rally Talentu musí do projektu přinést vlastní peníze – ve zmíněném článku je doslova napsáno "Tady už začínalo jít do tuhého, bylo potřeba vybrat člověka komplexního, který bude mít nejen jízdní schopnosti, ale také komunikační dovednosti a bude schopen zajistit část rozpočtu." A co vím, tak ta část rozpočtu není úplně malá.

Co s tím? On to v podstatě napsal za mě i Jakub Rejlek na závěr svého článku.

Jasně, teď budeme poslouchat, koho jsme to vybrali za vítěze rallytalentu 2018. Už jen změnou podmínek se rallytalent rozhodl jít o patro níž. Vlastně většina přihlášených byla v rally nezkušeným prvňáčkem a proti Filipovi Marešovi, který měl za sebou už jednu sezónu ve Fabii R2, nemají nic odjeto. Tím pádem čeká realizační tým větší množství práce, než bylo za poslední dva roky zvykem. Zároveň se může stát, že volba opět nedopadne dobře. Přeci jen jsme měli k dispozici tři dny a do hlavy člověku nevidíte. Posuzovali jsme pouze z toho, co jsme stihli vidět za onen víkend. Tento ročník rallytalentu nepřinesl ani jeden hotový talent a já si jen přeji, aby česká pohádka v podobě Honzy Dvořáka skončila dobře.

Otázkou tedy je, zda jsem ten projekt jen špatně nepochopil já. Já měl vždy pocit, že projekt má za cíl výrazně podpořit nesporně talentovaného jezdce v tom, aby se dostal do světa a ukázal, že i u nás můžeme vychovávat jezdce třeba i pro MS. A ty dva roky Filipa Mareše mě v tom jen utvrdily. No tak asi je to jinak. Nebo v projektu jen není dostatek financí na to, aby se něco tak ambiciózního uskutečnilo? I to je možné.

P.S: Každopádně Honzovi Dvořákovi přeji v projektu jen to nejlepší. Zamakej na čem můžeš a ukaž, že v tobě třeba opravdu něco je!

Komentářů celkem: 19
10. 11. 2017 13:09
00
Shacki, klidně se nemusíš bát tu poslední větu napsat: "Zamakej na čem můžeš a ukaž, že v tobě opravdu něco je! " Bez toho "třeba" ...určitě v něm něco je, jinak by ten rozstřel nevyhrál. Tak ať to zní jako podpora bez špetky pochyb smajlík Minimálně to si Honza Dvořák za tu snahu zaslouží.
10. 11. 2017 13:10
00
Jak to tak vidím, tak letos to proběhlo ve smyslu - není moc peněz, uděláme levnou variantu.
10. 11. 2017 13:13
Upraveno 13:15
00
Původně napsal liposh
Shacki, klidně se nemusíš bát tu poslední větu napsat: "Zamakej na čem můžeš a ukaž, že v tobě opravdu něco je! " Bez toho "třeba" ...určitě v něm něco je, jinak by ten rozstřel nevyhrál. Tak ať to zní jako podpora bez špetky pochyb smajlík Minimálně to si Honza Dvořák za tu snahu zaslouží.
Ty pochyby byly narážkou na tu citaci, že se nepodařilo vybrat žádný hotový rally talent. Každému přeji jen to nejlepší a hlavně těm, kteří makají a vytrvají v cestě za svým cílem. Těm hlavně. smajlík
10. 11. 2017 14:24
00
Původně napsal Shacki
Původně napsal liposh
Shacki, klidně se nemusíš bát tu poslední větu napsat: "Zamakej na čem můžeš a ukaž, že v tobě opravdu něco je! " Bez toho "třeba" ...určitě v něm něco je, jinak by ten rozstřel nevyhrál. Tak ať to zní jako podpora bez špetky pochyb smajlík Minimálně to si Honza Dvořák za tu snahu zaslouží.
Ty pochyby byly narážkou na tu citaci, že se nepodařilo vybrat žádný hotový rally talent. Každému přeji jen to nejlepší a hlavně těm, kteří makají a vytrvají v cestě za svým cílem. Těm hlavně. smajlík
Naprosto výstižně napsané Shacki, souhlas...
10. 11. 2017 14:35
00
Opět se ukázalo že ten koncept je úplně špatně. Když už hledájí talenta tak by mělo jít především o to jak je rychlý nebo ne? Naučit kluka mluvit a prezentovat se je o hodně jednodušší než učit někoho základy řízení auta a rally všeobecně.
Vlček byl nejrychlejší, má za sebou zázemí a otec jakožto bývalý závodník mu může předat hromadu zkušeností. Zbytek už je na ostatních. I hlloupá "misska" se naučí mluvit na kameru, tak jsem si jistý že i kluk by se to naučil.
Posadit někoho úplně neznalého do R2 je víc než risk. Nicméně porota rozhodla a přeju klukům aby se hezky svezli a přežili sezonu ve zdraví, pokud teda seženou 300 tisíc do rozpočtu...
10. 11. 2017 17:12
00
skvěle napsáno, měli by si to přečíst ti povolaní, ti co do toho dávají kapitál a zapamatovat si to, neboť takový to výběr více než cokoliv připomíná tahání králíků z klobouku bez ladu a skladu
10. 11. 2017 17:13
00
Naprostý souhlas. Také si myslím že projekt nemá za úkol najít tiskového mluvčího, ale nejrychlejšího jezdce. A také myslím že někdo, kdo 2-3 sezony táhne ze svých nebo z rodinných peněz byť jen nějakou starou Hondu nebo Feldu, tak projevil odhodlanost a zapálenost víc než kdokoliv jiný.

PS: Nepochbuju o tom že porota vybrala podle daných pravidel správně a vítězi taktéž přeju hodně štěstí.
10. 11. 2017 17:48
00
Já k tomu napšíu jen tohle: článek jsem napsal záměrně, aby se o tom mluvilo. Protože si myslím, že pouze komunikace může celé věci pomoct. Vybírali jsme podle daných kritérií, jak nejlépe jsme mohli. Souhlasím s tím, že by bylo lepší, kdyby ten člověk sednul do R1, ale je tu nějaký partner, který na projekt přispívá a má pouze vůz kategorie R2. Nemyslím si, že by byl projekt špatně nastaven, jen bych si představoval s člověkem pracovat déle od nižších aut. Ale berte to pouze jako můj názor.
10. 11. 2017 18:31
00
Stojím si za tím že se měl vybrat člověk který všechny udiví svojí rychlostí v autě. O tom přeci závody jsou, o rychlosti. Správně se vyjadřovat do médií se dá naučit. Jezdit s autem R2 není žádná sranda a kluk který sedí jen ve felicii se s tím autem vlastně ani moc nesveze protože s tím nebude umět a pojede pomalu a když jedeš pomalu tak to auto nefunguje jak má. Chápu že Peugeot nemá jiné auto, ale koncern PSA už ano...
10. 11. 2017 18:55
00
Původně napsal Čejda
Stojím si za tím že se měl vybrat člověk který všechny udiví svojí rychlostí v autě. O tom přeci závody jsou, o rychlosti. Správně se vyjadřovat do médií se dá naučit. Jezdit s autem R2 není žádná sranda a kluk který sedí jen ve felicii se s tím autem vlastně ani moc nesveze protože s tím nebude umět a pojede pomalu a když jedeš pomalu tak to auto nefunguje jak má. Chápu že Peugeot nemá jiné auto, ale koncern PSA už ano...
Proč by s tou R2 měl nutně ject pomalu ? Je všeobecně známo, že je to výborné náčiní na začátek, takže bych tu R2 tak hrozně moc neodsuzoval. Myslim že taková Lounová v Evo IX bude rozhodně jak pro sebe, tak předevšim pro ostatní kolem trati nebezpečnější.
10. 11. 2017 19:01
00
Zeptej se se kluků, co s R2 jezdí, zda je to auto na začátek. Ten kluk vyhrál celou sezónu v RSS 2018. Takže 5-6 soutěží se 70 kilometry. Co se může naučit?
10. 11. 2017 19:03
Upraveno 19:03
00
Původně napsal racingHR
Já k tomu napšíu jen tohle: článek jsem napsal záměrně, aby se o tom mluvilo. Protože si myslím, že pouze komunikace může celé věci pomoct. Vybírali jsme podle daných kritérií, jak nejlépe jsme mohli. Souhlasím s tím, že by bylo lepší, kdyby ten člověk sednul do R1, ale je tu nějaký partner, který na projekt přispívá a má pouze vůz kategorie R2. Nemyslím si, že by byl projekt špatně nastaven, jen bych si představoval s člověkem pracovat déle od nižších aut. Ale berte to pouze jako můj názor.
Je dobře, že si to napsal. Jak říkám, kdo si to jak vypsal, tak ať se to vybere. Ale já si zase nemyslím, že to dobře nastavené. Úplně zbytečně se jde do rizika, kdy se vůbec neví, zda ten kluk bude nejen dobrej, ale zda u toho i vydrží. Kdyby měl už něco odjeto, tak je to riziko mnohem menší.
10. 11. 2017 19:24
Upraveno 19:26
00
Původně napsal Shacki
Zeptej se se kluků, co s R2 jezdí, zda je to auto na začátek. Ten kluk vyhrál celou sezónu v RSS 2018. Takže 5-6 soutěží se 70 kilometry. Co se může naučit?
Právě že jsem s pár klukama mluvil, auto rychlé, ale zato extrémně dobře ovladatelné a poslušné. https://www.youtube.com/watch?v=RMj5tDJChCw
10. 11. 2017 19:25
00
Původně napsal racingHR
Já k tomu napšíu jen tohle: článek jsem napsal záměrně, aby se o tom mluvilo. Protože si myslím, že pouze komunikace může celé věci pomoct. Vybírali jsme podle daných kritérií, jak nejlépe jsme mohli. Souhlasím s tím, že by bylo lepší, kdyby ten člověk sednul do R1, ale je tu nějaký partner, který na projekt přispívá a má pouze vůz kategorie R2. Nemyslím si, že by byl projekt špatně nastaven, jen bych si představoval s člověkem pracovat déle od nižších aut. Ale berte to pouze jako můj názor.
Díky za článek, pane Rejlku. V případě pokračování projektu v dalších letech, by Vám pak měli poděkovat i
případní další uchazeči, protože dostali jasný návod jak na to. Jen se obávám, že Vy u toho už nebudete. Moc jste
mluvil, resp. psal, ale třeba máte dobré "krytí".
10. 11. 2017 21:13
00
Dle mě :porota špičkovásmajlík.Vybrali co vybrali a teď jen budou čekat co se z toho vyvrbí.Sám pan Rejlek má odjeto hafl soutěží čili by mohl těm "novicům" dát cenné rady a třeba i zadara.Aby nemuseli podepisovat nesmyslnou smlouvu o mlčenlivosti když jim poradí nějaký "Ašín" co a jak s autem,s nastavením,jízdou,a pod.
10. 11. 2017 21:28
00
subaru87: To, co píšeš je pravda jen do té míry, že se ovládá lépe, než třeba enko. Jak kvůli řízení, nebo podvozku. Je tam velké ALE: Ta lehkost ovládání se děje, jen když s tím jedeš správně. Jinak to auto nefunguje. Funguje (a všechno se děje) v rapidně vyšší rychlosti, než v enku (však špička jezdí časy s micákama). To auto je raketa a k tomu, abys ho plně využil potřebuješ předchozí zkušenosti. V té rychlosti není čas přemýšlet co s tím. A někdo, kdo v životě neřídil auto se sekvencí, špérou a 180 koněma, potřebuje solidní porci testovacích kilometrů než se s tím sžije - a to věřím, že testy určitě proběhnou, Filip jich také jezdil dost. Jezdil jsem jak s N2 tak s N3, ale s R2 se plánuju svézt jen pro potěchu. Na závodění v ní nemám.
Kluci, jestli to čtete: nenechte si vzít tu radost z výhry. Makejte, testujte, znovu makejte a znovu testujte. Jeďte s tím s pokorou, je to závodní plnokrevník. A zapamatujte si: nejdřív musíte dojet na rampu. Až pak můžete řešit, kolikátí jste dojeli. smajlík
10. 11. 2017 22:15
00
Jo, to se musím taky trochu přidat s "dobrou radou" smajlík Jakožto někdo, kdo celý život jezdil (i občas amatérsky závodil) taky ve Felicii, jsem si pronajmul Hondu. A byť jsem byl zkušenými jezdci důrazně upozorněn, že je to "tichá smrt" a že se to rozjede ani si toho nevšimnu, a ať si na to dám fakt bacha, tak přesně to se mi stalo. Po 1,8 ostrého kilometru (byť až v polovině soutěže smajlík ) v letecké pasáži na horizontu 3x přes střechu a totálka. Vůbec né proto, že bych chtěl nějak moc závodit, ale proto, že ta zatáčka se prostě přiblížila hrozně rychle. Ale tady rady stejně nepomůžou, to se musí zažít (a hlavně to přežít v plném počtu). smajlík Tak ať se klukům daří a diváci a čtenáři ať si tu show užijou, vždyť o to by také (v mých očích) mělo jít smajlík
11. 11. 2017 05:40
Upraveno 05:42
00
Ať se kluci svezou a snad něco ukážou! GoodLuck! Jinak je podle mě u nás obecně strašně moc zaostalé myšlení, že až zkušený musí být dobrý. Talenty jsou v prdeli... Všude ve světě dostávájí šance ve všech sportech 16,17,18.-letí kluci/holky a tam se potom piplají detaily... V ČR je bohužel zvyk, že jezdit velká auta může až vyježděný jezdec... Ale co je to vyježděný? Podobné je to ve fotbalu, hokeji, všude... Někdo 21-letý je pořád v ČR "talent" atd... ve světě už skoro starý smajlík Bohužel všude jde o €€€, ale pokud jde o talent academy, měli by jít věkově níže
11. 11. 2017 09:28
Upraveno 09:29
00
Shacki, pěkně napsané a především souhlasím s touto úvahou a k zamyšlení je především poslední věta v citované úvaze: ,,Otázkou tedy je, zda jsem ten projekt jen špatně nepochopil já. Já měl vždy pocit, že projekt má za cíl výrazně podpořit nesporně talentovaného jezdce v tom, aby se dostal do světa a ukázal, že i u nás můžeme vychovávat jezdce třeba i pro MS. A ty dva roky Filipa Mareše mě v tom jen utvrdily. No tak asi je to jinak. Nebo v projektu jen není dostatek financí na to, aby se něco tak ambiciózního uskutečnilo?"

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama