15. 11. 2017 08:14 − 2527× − 0

Vítězným vozem francouzských šotolin Hyundai i20 R5

Francouzi mají na své domácí půdě ke speciálům královské kategorie WRC poněkud schizofrenní vztah.

Na jednu stranu s nimi jejich majitelé a nájemci mohou v obou hlavních francouzských šampionátech startovat i bodovat. Na stranu druhou je bodový systém upravený tak, aby zvýhodňoval jezdce nižších tříd. Jako vítězové z tohoto systému vycházejí jezdci speciálů R5, kteří vedle bodů z absolutního pořadí získávají i body za umístění ve své třídě. Jak v asfaltovém mistrovství, tak v tom šotolinovém se z letošního titulu radují právě jezdci usedající do kokpitu R5.

Při pohledu na bodovou tabulku před víkendovým závěrečným podnikem se nelze ubránit dojmu, že atraktivitě šampionátu tento hybridní systém rozhodně neprospěl. Čtveřici nejrychlejších pilotů WRC totiž od sebe dělilo pouhých deset bodů. Julien Maurin se svým Citroënem DS3 WRC zvítězil v Rallye Terre de Langres a ve dvou dalších podnicích skončil druhý. Další dvě soutěže ale nedokončil (havárie a vyloučení), šanci na titul ztratil a do finálního klání už nenastoupil. Jean-Marie Cuoq byl letos úspěšnější, za volantem Citroënu C4 WRC vyhrál Rallye Terre des Causses a Terre de Lozére. Jednu ze soutěží ale vynechal a předposlední Terre des Cardabelles nedokončil kvůli havárii. V závěrečné Rallye Terre de Vaucluse se už ve druhé zkoušce nevyhnul defektu, který jej připravil o pět a půl minuty. Následně pak ze soutěže odstoupil.

O post nejrychlejšího jezdce WRC se tak spolu utkali další dva jezdci Citroënů. Cyrille Feraud s C4 WRC začal lépe a v první etapě si vytvořil, byť malý náskok tří vteřin na Thibaulta Durbeca a jeho DS3 WRC. Feraud si svůj náskok moc dlouho uhlídat nedokázal a osudovou se mu stala sedmá zkouška. Na dvou křižovatkách tam vylétnul mimo trať a nakonec se propadnul minutu za svého rivala Durbeca. Feraud tedy tento dílčí souboj nevyhrál, ale pozici nejrychlejšího jezdce WRC této sezóny si udržel a ještě se prodral na pozici vicemistra. Z druhého místa nastupoval do poslední soutěže Arnaud Mordacq, který doposud pilotoval produkční Mitsubishi Lancer EVO IX. K posílení svých šancí na úspěch si obstaral Škodu Fabia R5, se kterou vyhrál čtvrtý test a vyhoupnul se na průběžnou druhou příčku. Pak ale na jednom skoku tvrdě dopadnul na čumák vozu a s poškozenou převodovkou musel odstoupit.

Ještě než si řekneme jméno novopečeného mistra, zmiňme vítěze závěrečné Rallye Terre de Vaucluse. Stylem start – cíl ovládnul tento podnik Lionel Baud s Citroënem DS3 WRC, kterému sezónu zničil předchozí vůz. Kvůli technickým problémům Fordu Focus WRC 08 totiž Baud neviděl cíl ani jedné z prvních tří letošních rally. Jordan Berfa na začátku roku vyměnil Peugeot 208 R2 za silnější Hyundai i20 R5. S ním se sžil hodně rychle a už na druhé šotolinové rally skončil na třetím místě absolutně a zvítězil v rámci R5. Nakonec ze šesti soutěží kraloval této kategorii čtyřikrát a dvakrát skončil na druhém místě. Závěrečná rally byla i přes defekt v druhé etapě jednou z těch, kde Berfa nenašel mezi kolegy s vozy R5 přemožitele. Tato parádní statistika mu pak zajistila zisk letošního šotolinového titulu, největší úspěch dosavadní kariéry dvaadvacetiletého jezdce.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama