Stalo se před x lety – 46/2017

Období kolem půlky listopadu je vždy plné důležitých událostí.

Uzavírají se šampionáty, ukončují se kariéry, začínají nové… A my si dáme od všeho něco:)

listopad 2004 – akce FansForKresta

Pamatuje se ještě na akci fanoušků, kteří se skládali na start Romana Kresty s vozem WRC na Rallye Monte-Carlo? Pojďme si připomenout, jak to všechno vzniklo a dopadlo. Sám jsem tuhle akci sledoval (a přispěl) ještě jako fanoušek, protože do eWRC.cz jsem přišel až v únoru 2005. Tak pojďme na to.

11. listopadu 2004, tedy před 13 lety, se u nás objevila tato zpráva.

Webové servery o rally spojily své síly v organizování sbírky fanoušků pro start Romana Kresty na Rally Monte Carlo 2005 s vozem specifikace WRC.

Po vzájemné dohodě se ve středu 10. listopadu 2004 sešli Martin Bobek (eWRC.CZ), David Marek (eWRC.CZ), Roman Beránek (motorhome.cz), Daniel Vičan (Virtucon CZ, s.r.o.), Jan Vaškovič (Autosport.cz) s Romanem Krestou a shodli se na společném postupu při organizaci sbírky fanoušků pro start Romana Kresty na Rally Monte Carlo 2005 s vozem specifikace WRC.

V současné době probíhají přípravy podmínek pro organizaci sbírky a příprava speciální internetové stránky www.FansforKresta.com. Jasná a transparentní pravidla a podmínky sbírky nazvané „FANS FOR KRESTA“ včetně speciálního bankovního účtu budou zveřejněna v pondělí 15. listopadu 2004.

15. listopadu se pak opravdu u nás opravdu objevila tato zpráva, ve které se k akci vyjádřil Roman Kresta.

Milí fanoušci a přátelé rallysportu,
v minulém týdnu se na různých diskusních fórech skoro všech webů, zabývajících se tématikou rally, rozběhla diskuze na téma, že Vy, fanoušci chcete přispět na můj start s vozem WRC v soutěží na Mistrovství světa. Tato myšlenka se objevovala i v minulosti, a já jsem vždy reagoval tak, že je to nádherný pocit cítit Vaši podporu, ale že po Vás nemůžu chtít, abyste financovali mé závodění.Proto jsem byl překvapen množstvím reakcí a počtem lidí, kteří jsou ochotni můj start podpořit. Všechny pozitivní, ale i negativní názory na těchto fórech mi přiblížily skutečné pocity Vás fanoušků z několika úhlů pohledu. Upřímně, uplynulý týden se stal tím nejpřekvapivějším, co jsem doposud ve své závodní kariéře, navíc vše bylo umocněno hromadou mailů a telefonátů……
(zkráceno – uvedena pouze úvodní část)
Více informací a možnost přispět na www.FansForKresta.com

Zkrácení už bylo bohužel té původní zprávy a mně se nikde nepodařilo najít její kompletní znění, a to ani na speciálních webech, které archivují webové stránky v čase. Navíc stránka fansforkresta.com se brzy změnila na fansforkresta.cz.

Každopádně akce se chytila a fanoušci začali přispívat. 20. listopadu o akci informuje i server idnes.cz (kompletní článek zde).

Rocker Daniel Landa, závodníci Miroslav Jandík, Petr Poulík či Kateřina Trojanová, ale také spousta obyčejných fanoušků si přejí, aby nejlepší český soutěžní jezdec Roman Kresta startoval v mistrovství světa. Proto finančním příspěvkem podpořili akci Fans For Kresta.

Sbírka běží necelý týden, během něhož konto narostlo na necelých 250 tisíc korun. Slušná suma, stačí však pouze na jedinou rychlostní zkoušku. Pronájem soutěžního vozu WRC s tovární podporou totiž vyjde na neuvěřitelných 150 – 210 tisíc euro (4,65 – 6,5 milionu korun).

„Vůbec nepřemýšlíme o tom, kolik se může vybrat. Jsem rád za každou podporu,“ děkuje Kresta.

Pokud se do 10. ledna 2005, kdy sbírka končí, nepodaří nasbírat dostatečné množství na pronájem vozu WRC, tým částku dorovná ze svého rozpočtu, který byl původně určen pro start v juniorském mistrovství světa s vozem kategorie Super 1600.

Myslím, že nakonec se vybralo kolem miliónu korun, ale akce se v podstatě stala zbytečnou 4. prosince, kdy bylo oznámeno, že Roman Kresta se stal továrním jezdcem Fordu. Takže stačily tři týdny k tomu, aby se sen stal skutečností. Je jasné, že hlavní úlohu tenkrát sehrál manažer pan Charouz, ale i my fanoušci můžete mít pocit, že jsme k tomu přispěli. No a kdo přispěl, tak se mohl najít na autě vystaveném v Monaku.

Mimochodem, víte o tom, že "Fans for Kresta" je i zaregistrovaná jako ochranná známka? Více zde.

K celé akci se ještě vrátíme dnes večer u videa, které vytáhnu z archívu.

14. listopadu 2002 – premiéra v MS pro Latvalu i Meeka

Rozhodně za zajímavost se dá považovat to, že dva současní tovární jezdci si odbyli premiéru v MS přesně před 15 lety. Bylo to na Rally of Great Britain 2002 (Wales se v názvu objevuje až od roku 2003) a byli to Jari-Matti Latvala a Kris Meeke. Latvalovi bylo pouhých 17 let, Meekovi už 23.


Latvala při premiéře v MS

Latvala dojel na slušném 17. místě s šestkovou evolucí Lancera, Meeke s Pumou S1600 soutěž nedokončil, když odstoupil po závěrečné RZ.


Meeke při premiéře v MS

A teď si pojďme porovnat, jak jsou na tom od té doby v rámci statistik. Meeke má za sebou 84 startů v MS – 30 nedokončil. 5x vyhrál, 11x na stupních vítězů, 69 vyhraných zkoušek. Latvala 181 soutěží a pouze 27 odstoupení. 17 vítězství, 60x na stupních vítězů, 491 vyhraných zkoušek. Rozdíl docela markantní. Jedna věc ale schází oběma – titul mistra světa. Pro Krise Meeka může být alespoň malou náplastí titul v IRC 2009.

17. listopadu 2005 – Armin Schwarz ukončil oficiálně kariéru

V mých poznámkách kolem těchto dnů jsem 4x narazil na Armina Schwarze, tak si to pojďme shrnout.

Začínáme 13. listopadu 1991, kdy si Armin připsal svůj největší úspěch, když celkem jednoznačně triumfoval v Katalánsku. Byla to jeho první a zároveň poslední výhra v MS ze 119 startů.

Ten samý den, ale o 10 let později (2001), oznámil tým Hyundai svoji jezdeckou sestavu na rok 2002 – Freddy Loix, Armin Schwarz a na 9 šotolinových soutěžích je doplní Juha Kankkunen.

Další vzpomínka je pak na rok 2005, kdy po Rally Australia Armin Schwarz ve 42 letech oficiálně kariéru ukončil.

„Musím říci, že následná rally párty byla hodně emotivní záležitostí. Přicházeli za mnou moji současní a předchozí kolegové a společně jsme vzpomínali na události, které jsme v minulosti zažili,“ říká Armin Schwarz na svých oficiálních stránkách.

Armin Schwarz je v očích českých fanoušků brán hlavně jako jeden z důvodů neúspěchu vývoje vozu Škoda Fabia WRC. Z mého pohledu byla chyba v jeho návratu do Škody Motorsport v roce 2004. Zatímco s Octavií WRC měl ještě nějaké záblesky (třeba třetí místo na Safari), u Hyundaie za dva roky už vůbec nic nezajel (bez ohledu na kvalitu auta). Dva protrápené roky s Fabií WRC tomu daly za pravdu. Pořídit si továrního jezdce ve věku 40 let…

No a poslední poznámka s Arminem je ze 14. listopadu 2008, kdy jsme psali o jeho opravdu zajímavé myšlence, jak zabránit dominanci Loeba.

"Vítězům bych nakázal ohromná křídla, která budou aerodynamicky k ničemu – k tomu ještě přídavných sto kilo na zadní nápravu, aby Loeb také někdy nevyhrál a třeba také zase vyhraje i Subaru," řekl Armin Schwarz. A co v případě, že by týmy stále více testovaly, aby kompenzovaly přídavnou zátěž? "Tak vyhrají zase, obdrží ale další závaží – dokud si nevšimnou, že se jim ty obrovské výdaje nevyplácí. Dříve, když jsem byl ještě jezdec, tak bych samozřejmě řekl: To není fér. Ale jako promotér musíš startovní pole udržet pohromadě, aby měl každý šanci vyhrát. Přeci jen se každý tým rád pochlubí vítězstvím svému představenstvu, aby mohl prokázat úspěch a zajistit si tak pokračování angažmá."

15. listopadu 2008 – Mikkelsen musí sehnat milión eur

Před devíti lety jsme psali o kritické situaci Andrease Mikkelsen. Bylo mu 19 let, za sebou měl dvě sezóny v MS s Focusem WRC, který sponzoroval jeho otec. Ve Švédsku 2008 skončil pátý a stal se nejmladší jezdcem historie, který na MS získal body. Jenže ve zbývajících soutěžích MS nepřesvědčil o tom, že má na tovární angažmá. A jeho otec si dal podmínku.

Andreasův otec Steiner požaduje, aby si jeho syn sehnal část rozpočtu nutného pro příští rok. "Řekl jsem Andreasovi, že když budeme na rally potřebovat tři miliony eur, takže bude muset sehnat jeden milion a já mu pak ty dva miliony přidám," řekl Mikkelsen senior časopisu Autosport. "Pokud ty peníze nesežene, tak nebude příští rok v MS jezdit." V tom případě by Andreas pokračoval "jen" v norském šampionátu.

"Andreas měl otce, který mu umožňoval jezdit rally," pokračoval Steiner Mikkelsen. "Nyní je na čase, aby zjistil jak je těžké si něco obstarat sám pro sebe. Pro mne je důležitější, abych měl za syna spíše dospělého člověka než jezdce rally."

Andreas peníze nesehnal a v MS dočasně skončil. Další rok jezdil v Norsku s enkovou Imprezou a objevil se i na Barumce a Bohemce. Pomalu se vracel v roce 2010 s Fiestou S2000. Ale až dva tituly v IRC 2011 a 2012 s Fabií S2000 znamenaly skutečné vzkříšení jeho kariéry.

Sáhl po něm Volkwagen, u kterého strávil tři roky. Kvality ukázal, ale v okamžiku, kdy si myslel, že přichází jeho čas, Volkwagen skončil. Letošní sezóna se dá opět označit jako další kritická v jeho kariéře. I to však zvládl a zajistil si tovární místo u Hyundai. Přichází teď jeho čas?

Komentářů celkem: 11
14. 11. 2017 14:56
0 0
Tak nevím, jestli by podobnou sbírku teď nepotřeboval Honza Kopecký, aby si ještě zkusil WRC.
14. 11. 2017 17:35
0 0
Docela by mě zajímalo, kolik je tu aktivních čtenářů, co tenkrát přispělo.
14. 11. 2017 19:37
0 0
Původně napsal Shacki
Docela by mě zajímalo, kolik je tu aktivních čtenářů, co tenkrát přispělo.
Je smajlík
14. 11. 2017 19:53
0 0
Já........tuším dvě kila....nic moc ale tenkrát bylo do kapsy hlubokosmajlíksmajlíksmajlík
14. 11. 2017 21:16
0 0
A ty peníze skončily kde ?
15. 11. 2017 07:56
0 0
I my jsme prispeli byť to bylo v porovnání co bylo potřeba dost málo, ale jako správný fanoušci jsme museli smajlík Pak jsme celý rok fandili a fandili smajlík Krásné časy... Bohužel pamatuju i Latvalův první start v MS a spousty dalších věcí. Tyhle otázky na to co kdo pamatuje bych neměl reagovat, připadám si pak dost starý :-D
15. 11. 2017 09:04
0 0
Také jsme spolu s manželkou přispěli Romanovi ,byli to krásné časy a fandíme mu do dnes.Potřeba také napsat,že Schwarz byl také důvodem odchodu Romana ze Škody-jestli se tedy nepletu.
15. 11. 2017 12:53
0 0
Shacki - sice jen 300 korun (byl jsem v té době chudý student), ale také jsem přispěl.
15. 11. 2017 17:43
0 0
I já jsem ještě aktivní a mé čtyři jedničky se skvěly na řidičových dveřích.
Byla to krásná doba,setkání FansForKresta,live sledování Mexika v jedné nejmenované brněnské hospůdce.
Byl tam i jeden mladý chachar,chudný študent,Dreslík mu říkaly.A ten měl hezký sen,že spolujezdcem v rally bude....
16. 11. 2017 12:13
0 0
To by sedělo, kariéru Dreslík začal v květnu 2005. Tak vida, co někdy stačí ke startu kariéry.
21. 11. 2017 10:21
0 0
Hmm, takže fakt nikdo neví, kam se ten vybranný obolus poděl ?? Stránky projektu už nefungují, ostatně Nadace Malina už je taky v propadlišti dějin, stejně jako heslo "Bourá jen blb"...
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!