Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
23. 11. 2017 09:09 − 1271× − 0

Se vzduchem z pneumatiky unikly i naděje na výsledek

European Rally Trophy o minulém víkendu končila při Rali Casinos do Algarve. Na startu nechyběl ani Ondra Bisaha.

Vítěz Central Rally Trophy Ondřej Bisaha vyrazil o minulém víkendu do Portugalska. Nejel si však užívat moře na zakončenou letošní sezóny, nýbrž jej čekalo finále European Rally Trophy při Rali Casinos do Algarve. Na soutěži s centrem v přímořském městě Portimão, které se mimochodem nachází až na samém jihu Portugalska a omývají jej vlny Atlantského oceánu, se sešly nejlepší posádky z celoročního hodnocení jednotlivých "trofejí" ERT a rozdaly si to na jednom místě o post toho nejlepšího. Na soutěžící byly připraveny dvě etapy asfaltových tratí, které se skládaly z 11 měřených úseků, což dalo dohromady 155 měřených kilometrů a vzhledem k rozdělení obou etap byla výživnější ta druhá, kde se jelo téměř 120 km z celkového počtu.

Jak už naznačuje první odstavec, kromě domácí špičky, se na start postavily úspěšné posádky z jednotlivých zón a zejména zóna central vyslala na start silné české zastoupení. Kromě Ondry Bisahy reprezentovali i Vojtěch Štajf a Antotnín Tlusťák, za balkánskou zónu dorazil například turecký mistr Yagiz Avci ču Bulhar Plamen Staykov a šlo by pokračovat. My se ale soustředíme na Ondru Bisahu, který do Portimãa dorazil jako vítěz Central Rally Trophy a chtěl zajet co nejlépe i na Iberijském poloostrově. Dění otevřel shakedown, na kterém udávaly tempo právě české posádky a za nejrychlejším Štajfem byl druhý právě Bisaha, který testovací RZ hodnotil pozitivně: "Je po shakedownu, jedeme s Vojtou Štajfem velice podobný čas, on je ale o maličko rychlejší. My jsme jeli na stejných, starých gumách, ale jedeme dobře, jedeme výrazně rychleji než Portugalci, to jsme rádi. Shakedown byl hodně rovný, takový jak okruhový, rychlostka je pak taková z půlky, druhá půlka je do lesa. Tak nevíme jestli setup, co jsme udělali, bude fungovat."

Jak naznačil výsledek úvodní vložky, setup zjevně fungoval, protože Bisaha s Hovorkou zajeli druhý čas za letošním portugalským mistrem Vieirou, po druhé RZ se propadli na třetí místo, když se před ně posunul Martinis s další DS3 R5. Propad mimo pódium znamenala RZ4, kde Bisaha nabral čtvrt minutové zpoždění, takže ani vítězství na poslední páteční zkoušce – divácké speciálce Lagos neznamenal posun na lepší, než čtvrté místo, avšak ztráta na prvního byla okolo 12 sekund. Pozitivní však bylo, že v rámci ERT drželi kluci třetí místo a pódium. "Prali jsem se od začátku a přesto, že jsem neudržel plné tempo v některých zatáčkách, které jsem považoval za důležité, časy v pátek nebyly zlé. To je ta daň za málo ostrých km a v podstatě žádné testy tento rok," hodnotil Ondra Bisaha pátek.

Ale jak už jsme si říkali, výraznou část kilometráže Rali Casinos do Algarve tvořila druhá etapa, takže zdaleka nic nebylo ztraceno. Hned na začátku však Ondra Bisaha uvařil brzdy a místo útoku na pódium přišla další ztráta a propad na páté místo. Tou událostí byl poznamenán zbytek sekce, avšak postupně i díky ztrátám soupeřů přišlo postupné posunování pořadím vzhůru. Nejprve po RZ8 na čtvrté místo, ale to byl na čase servis v polovině dne a rekapitulace dosavadního průběhu: "V sobotní ranní etapě jsem tušil pomalejší ráno, ale tohle se nám fakt nepovedlo. Upekl jsem si v těžkém sjezdu brzdy a polovinu RZ nebyl v pedálu brzdy cit. Cele dopoledne jsem jel svázán myšlenkou, zda se mi to znovu stane a kdy. Takové přemýšlení stojí vždycky hodně času. Přichází servis a s nim nova nálada bojovat. Těšili jsme se na každý metr rychlostky a šlo to znát."

Díky druhému času v RZ10 přišel posun zpět na stupně vítězů, stejný čas zaznamenal chronometr Bisahovi s Hovorkou v RZ11. Pohroma však přišla v následující vložce, kde defekt stál Ondru Bisahu cenné dvě a půl minuty a konec nadějí na pódium. Následkem byl propad na šesté místo a na této příčce také Ondra soutěž dokončil v absolutní klasifikaci. V rámci ERT se nepočítal jen absolutně vítězný Vieiera, takže to znamenalo páté místo. Zajíždíme skvělé druhé místo absolutně jen s malou ztrátou na nejrychlejšího muže soutěže Veiru. Vždyť portugalské mistrovství rozhodovala až tato poslední soutěž, tak si dokážete představit, jak se jelo. Dostali jsme se zpět na třetí místo absolutního pořadí a druhé v ERT. Ztráta 50 vteřin na první příčku evropského poháru byla rázem jen 29 vteřin a my chtěli bojovat dál. Bohužel, nepovedlo se. Hned na dalším testu jsme "získali" nepochopitelný defekt z ničeho. Žádný kat, žádný bok, žádné kamení. Naprosto jsem se vyvaroval čehokoliv a presto nám štěstí ukázalo záda :( Moc mě to mrzí. Byli jsme jediní, kteří z české reprezentace mohli dosáhnout na vítězství v ERT a od první rychlostní zkoušky jsme projevili obrovskou bojovnost. Povedlo se nám vyhrát závěrečnou rychlostní zkoušku, strhnout na sebe pozornost před domácím publikem. To mi také na cílové rampě vehnalo slzy do očí. Téměř všichni Portugalci kolem cílove rampy skandovali spolu s hrstkou našich "ČEŠI ! ČEŠI ! ČEŠI ! …." Byl to velmi emotivní zážitek, na který nikdy nezapomenu. Děkuji mechanikům za perfektní atmosféru, fanouškům za stálé nakopávání vpřed. Česká vlajka plápolala snad na každé RZ. Děkuji partnerům, Autoklubu, media teamu a také Jolly Clubu za skvělou organizaci soutěže," uzavírá hodnocení Rali Casinos do Algarve Ondra Bisaha.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama