Vítězem evropské trofeje se stal turecký jezdec

O víkendu se na asfaltových silničkách okolo Algarve odehrálo velké finále nejen tamního národního mistrovství, nýbrž i evropské trofeje.

Organizátorům z Portimaa se dostalo velké cti hostit na tratích své soutěže vybrané jezdce z různých koutů Evropy, kteří se probojovali až do finále evropské trofeje. Adepti na vítězství během roku soutěžili ve svých regionech (Alpy, Balkán, Benelux, Centrální Evropa, Pyreneje, Pobaltí a Britské ostrovy), odkud bylo těm nejlepším umožněno se probojovat do finálního klání. O absolutní vítězství se každopádně ucházeli zástupci pouhých čtyř národností. Domácího prostředí chtěl ve svůj prospěch využít Pedro Meireles, který měl se svou Škodou Fabia R5 zároveň zálusk na triumf v portugalském šampionátu. Další pilot Škody Miguel Barbosa do Algarve nedorazil, takže Meirelese do boje o titul vyzval pouze pilot Citroënu DS3 R5 Carlos Vieira.

Poslední dva ročníky portugalského mistrovství ovládnul oficiální zástupce francouzské značky José-Pedro Fontes a za třetím titulem směřoval až do havárie ve Vodafone Rally de Portugal. Kvůli zranění zbytek roku vynechal a pozornost Citroënu tak zůstala upřena na Vieiru. Někdejší okruhový závodník již třetím rokem pilotuje soutěžní vůz a vzhledem k asfaltovému povrchu Rallye Casinos do Algarve jeho šance na titul nebyly nejmenší. Když vyhrál obě úvodní zkoušky, vytvořil si na čele už pěkný náskok přes čtvrt minuty na Carlose Martinse pilotujícího ten samý vůz. Ve třetí zkoušce Vieira chyboval, ztratil přes dvacet vteřin a propadnul se až na čtvrté místo. Rychlost mu ale nechyběla ani po tomto incidentu a už v RZ 4 jej katapultovala zpátky do čela. Martins naopak po chybě v závěrečné superspeciálce spadnul až na šesté místo a druhý den skončil po havárii úplně. Řady rychlých Portugalců protřídila už první sobotní zkouška, po níž kvůli dvojitému defektu odstoupil Ricardo Moura. Do druhé půlky nedělní etapy pak nastupovali s vozy R5 už pouze dva domácí jezdci, oba protagonisté boje o titul.

Meireles se v nejdůležitějším zápasu sezóny ukázal jako totální outsider a po RZ 9 už zaostával o necelou minutu. Dvouminutová ztráta po defektu v následujícím testu situaci jezdce Škody rozhodně nikterak nezlepšila. Teď už musel jen doufat v soupeřovu smůlu. Jezdec Citroënu ovšem pokračoval, a to nikterak pomalu. Soupeřům v neděli přenechal vítězství až v úplně poslední zkoušce. Vieira letos v dubnu získal své teprve první vítězství v soutěži domácího šampionátu, teď o sedm měsíců později přidal druhé a senzačně se navíc stal novopečeným domácím mistrem. Vzhledem k jeho teprve třetí soutěžní sezóně kariéry se jedná o světový unikát. U Citroënu se tak nakonec obešli i bez zraněného Fontese.

V klasifikaci ERT začal nejrychleji český zástupce Ondřej Bisaha se svým Fordem Fiesta R5. O vedoucí příčku ale po RZ 4 přišel, když se přes něho přehnala hned trojice Fabií R5. Dvě z nich pilotovali turečtí piloti Yagiz Avci a Orhan Avcioglu. Tu třetí, která se v rámci ERT dostala do průběžného vedení, pak pilotoval Meireles. Již zmíněný defekt z RZ 10 Portugalce mrzel dvojnásob, znemožnil mu totiž při ztrátě domácího titulu vybojovat alespoň triumf v ERT. Do čela se posunul Avci s pronajatou Fabií R5 od Raimunda Baumschlagera a do hry se vrátil i Bisaha. Bohužel tečku za českými ambicemi na úspěch udělal defekt, který postihnul Fiestu R5 v předposlední zkoušce. Na druhé místo v klasifikaci evropské trofeje se tak vyhoupnul Vojtěch Štajf, který naopak doplatil na proraženou gumu už v prvním testu. Vítězství v ERT tak nakonec putuje do země, která je evropská jen částečně, do Turecka. Postaral se o to Avci a napravil tím aspoň svůj nezdar v boji o turecký titul.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!