21. 11. 2017 12:24 − 4601× − 0 0

Stalo se před x lety – 47/2017

Také tyto dny jsou plné zajímavých událostí spojených s rally.

Dokonce jich je tolik, že je těžké vybírat. Ale než připomínat stále ty samé, tak zkusíme připomenout ty, na které už se zapomíná.

23. listopadu 1994 – Didier Auriol se stává mistrem světa

23. listopadu před 23 lety vyvrcholil boj o titul mistra světa na RAC Rally 1994. Rozhodnout se mělo mezi Auriolem a Sainzem. Lépe na tom byl Auriol, který měl 110 bodů, druhý Sainz 99. Za vítězství se udělovalo tenkrát 20 bodů, takže bylo jasné, že Sainz potřebuje nejlépe vyhrát a doufat v problémy Auriola.

A ty skutečně přišly. Už na RZ3 trefil Auriol kámen, ztratil 4 minuty a propadl se na 88. místo. Do konce etapy se vytáhl na 32. místo, ale to bylo málo. Sainz byl druhý za Colinem McRae a to by mu stačilo na titul.

Auriol se potřeboval dostat co nejrychleji na body, jenže hned na první zkoušce druhého dne šel přes střechu a ztratil 10 minut. Propad na 92. místo… A na RZ13 po problémech s turbem ztratil další 4 minuty. Ještě ale zbývaly dvě etapy!

Auriol pochopil, že ztráta je obrovská a nemá smysl se někam hnát. Lepší bude čekat na chyby a problémy soupeřů. Ty přiházely a po třetí etapě byl devátý, i když s propastnou ztrátou 28 minut na Colina. Jen pár vteřin před ním byl Tommi Mäkinen s Nissanem Sunny, takže bylo jasné, že půjde před něj. Jenže na dalšího před ním měl ztrátu 13 minut. Za osmé místo by bral tři body, měl by jich 113, Sainz by bral za druhé 15 bodů a měl by jich 114. A to ještě mohla zapracovat týmová režie a Colin mohl dostat příkaz pustit Sainze před sebe, pokud by to bylo třeba.

Jedinou šancí Auriola bylo, že Sainz nedojede. Mělo rozhodnout posledních 7 erzet posledního dne. Jenže se rozhodlo už na té druhé. Na RZ24 Dyfi Sainz chyboval a vyletěl ven. Do cíle zkoušky sice dojel, ale po ztrátě 34 minut odstoupil. V tom okamžiku už byl Auriol mistrem světa bez ohledu na to, zda dojede. Chyba Sainze zachycena na videu v čase 6:35.

Po havárii Malcolma Wilsona se Auriol nakonec posunul na šesté místo se ztrátou půl hodiny. Mohl ale slavit svůj první a poslední titul mistra světa. Pro domácí fanoušky byl ale hrdinou Colin McRae. Stal se totiž prvním britským jezdcem od roku 1976, který vyhrál domácí soutěž MS. Tenkrát to byl Roger Clark, po 18 letech Colin McRae. Za rok vyhrál znovu a stal se díky tomu mistrem světa. A Carlos Sainz o titul přišel v Británii ještě jednou… Ale o tom zase někdy jindy.

Jako malý bonus přidáváme onboard vítězného Colina.

P.S. Na RAC Rally 1994 se neztratily ani posádky továrního týmu Škoda Motorsport. O tom si povíme brzy ve večerním videu.

20. listopadu 2008 – Juho Hänninen testuje Fabii S2000 v Bělé

Před devíti lety byl Mravenecz u toho, když Juho Hänninen testoval Fabii S2000 v Bělé pod Bezdězem. Připomeňme, že do té doby se vůz objevil jen na Barumce a na Sanremu s Honzou Kopeckým jako předjezdcem. A Juho se s vozem začal seznamovat před ostrou premiérou na Monte Carlu 2009 (tam nakonec havaroval). Video se podařilo v archívu najít, tak se mrkněte na začátky později tak úspěšného vozu.

Spojení Fabia S2000 a Juho Hänninen bylo nakonec velmi úspěšné – v roce 2010 spolu vyhráli IRC, v roce 2011 SWRC a o rok později ME.

22. listopadu 2004 – Martin Prokop pojede JWRC

Už je tomu 13 let, co u nás vyšel rozhovor o jeho vstupu do MS, konkrétně do JWRC. Po tolika letech je vždy hezké vrátit se k těmto článkům a zrekapitulovat si, jaké plány byly tenkrát a co se nakonec stalo.

Jihlavský pilot týmu Jipocar Racing Martin Prokop překvapil před startem sezóny 2004 přestupem do nejvyšší kategorie soutěžních speciálů. S vozem Škoda Octavia WRC dosáhl několika velmi pěkných umístění, konkurenceschopných časů v rychlostních zkouškách a překvapivého vítězství v Rally Šumava. Před startem sezóny 2005 ohlašuje Martin Prokop další „přestup“. Tentokrát chce změřit své síly v juniorském seriálu MS s vozem kategorie S1600.

Podívejme se, jak se mu nakonec v JWRC dařilo. Během pěti sezón (2005-2009) odjel 31 soutěží, 5 jich nedojel, 9 vyhrál, 95 vyhraných zkoušek, to nejsou vůbec špatná čísla. Vše korunoval ziskem titulu JWRC v roce 2009. Více statistik zde.

Zajímavé je, že přesně na den rok poté (22. 11. 2006) vyšla zpráva, že končí se Suzuki a v nové sezóně pojede s Citroenem.

Pouhou jednu sezonu vydržela spolupráce jihlavského týmu Jipocar Racing a značky Suzuki. Nedohoda ohledně další spolupráce v juniorském šampionátu 2006 si vyžádala sérii dalších jednání týmu Martina Prokopa. Výsledek není obrovským překvapením – jihlavský mladík bude v příštím roce pilotovat konkurenční Citroën C2 S1600.

24. listopadu 2011 – Ogier se upsal Volkswagenu

Už tomu bude 6 let, co Sebastien Ogier podepsal smlouvu u Volkswagenu, který začal připravovat Polo WRC. Jenže už tehdy bylo jasné, že vývoj bude trvat rok, a tak se Ogier musel smířit se sezónou ve Fabii S2000. Přitom v té době už měl za sebou 7 vítězství v MS u Citroenu, ze kterého ale neodcházel v dobrém.

"Účast v MS 2012 mi umožní zůstat fit a seznámit se soutěžemi, které ještě tak dobře neznám," řekl Sebastien Ogier. "Testovací práce mi pomůže ve sledování vývoje Pola WRC od A až do Zet. To je velmi vzrušující výzva. Nevylučuji ani možnost, že ke konci roku by mohlo jít o starty s Polem, pokud si tým bude myslet že jsme dostatečně připraveni."

Po uvolnění od Citroenu se spekulovalo o dvou týmech, které by měly o služby tohoto jezdce zájem. Vedle Volkswagenu to měl být Ford, ale německý výrobce měl na své straně jistotu dlouhodobého angažmá v MS. "Zvažovali jsme obě možnosti," uvedl Sebastien Ogier. "Jenže budoucnost Fordu v MS nebyla tak jasná jako ta od Volkswagenu. Když jsem pak porovnal klady a zápory, tak z toho Volkswagen vyšel jako nejlepší volba."

Jeho odhad se ukázal jako vynikající. Po sezóně s Fabií (mimochodem s pozoruhodnými výkony) se stal u Volkswagenu 4x mistrem světa a ten pátý přidal letos s Fordem, který měl o něj zájem už tehdy.

Tak za týden u dalšího vzpomínání.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama