Nadpozemský výkon Seba Loeba

Rallye du Var o víkendu uzavřela kapitolu francouzského asfaltového mistrovství, tu s ročníkem 2017.

Už se stalo takovým nepsaným pravidlem, že se o hlavní podívanou na tratích této soutěže starají vedle jezdců tamního mistrovství i atraktivní hosté. Vloni šlo třeba o továrního jezdce Citroënu Stéphane Lefebvra, který ale předvedl podobně tragický výkon jako ve světových startech a u své DS3 WRC vylomil zadní kolo. Zato Kevin Abbring konečně přiměl tehdy ještě nový Hyundai i20 R5 k poslušnosti a soutěž vyhrál. Letos se početné publikum kolem tratě mohlo těšit na svého oblíbence, obrovskou národní hvězdu Seba Loeba. Devítinásobný světový šampión na jih Francie přivezl řádně vypiplaný speciál spadající dnes už takřka do kategorie historiků, Peugeot 306 Maxi. Yoann Bonato si zajistil francouzský titul s předstihem a na Rallye du Var se mu dostalo pocty v podobě světového debutu Citroënu C3 R5. S nehomologovaným vozem bohužel musel startovat jen v pozici předjezdce, stejně jako Stéphane Sarrazin prezentující pro změnu nový kit R4 od Orecy zabudovaný do karosérie Toyoty Etios.

Na startu se objevila i další dvě velká jména někdejších světových jezdců s francouzskou národností. Jak Gilles Panizzi tak Francois Delecour byli několik let na konci minulého milénia spojeni s tovární technikou Peugeotu 306 Maxi, proti Loebovi se bohužel s těmito vozy nepostavili. Panizzi usednul stejně jako před rokem za volant Peugeotu 208 T16 R5 a jeho trápení za hranicí top ten v sobotu ráno ukončila technická závada. Delecour se ukázal s exotickým Astonem Martin V8 Vantage GT4 a potěšil prokřehlé diváky vedle optického dojmu hlavně zvukovým projevem. Na pořádný výsledek ale s touto technikou moc pomýšlet nemohl a nakonec se jen těsně vešel do druhé desítky pořadí. V těch samých patrech výsledkové listiny se pohyboval i Guillaume de Mevius, který stejně jako v domácí Rally du Condroz sbíral zkušenosti za volantem čtyřkolky Peugeot 208 T16 R5. Mladý Belgičan i přes slabou patnáctou příčku tentokrát splnil hlavní cíl, když viděl cíl. Další junior s Peugeotem 208 T16 R5 do Francie dorazil ze Španělska a nešlo o nikoho jiného než letošního účastníka ME Pepe Lópeze. Oproti Belgičanovi si počínal výrazně úspěšněji a v sobotu nakouknul do top ten. Problémy v samém závěru rally jej ale srazily zpátky na konečnou dvanáctou příčku.

O překvapení se v úvodu třídenní rally postaral Mathieu Arzeno, který vyhrál první a následně i třetí zkoušku a krátkou úvodní etapu s náskokem 4,2 sekundy ovládnul. Třicetiletý Francouz o sobě dal na mezinárodní půdě vědět před pěti lety ještě v IRC, ale pak startoval jen příležitostně až do letošního intenzivnějšího programu ve francouzském poháru. V Rallye du Var měl ideální příležitost upozornit na sebe nové sponzory a začal skutečně výtečně. Bohužel hned druhý den ráno chyboval a jeho Škoda Fabia R5 uvízla zadní částí v příkopu. Na daném místě zrovna nebylo dost diváků a Arzeno musel skvěle rozjetou soutěž předčasně ukončit. Do vedení se po dramatické RZ 4 dostal Loeb. Do té doby mu patřila až třetí příčka, ale stejně jako Arzeno chyboval i druhý pilot Fabie R5 Sylvain Michel. Loňský mistr Francie se přetočil, ztratil tím dvacet vteřin a pak ještě v jiném místě vyjel mimo trať a zranil nevhodně stojící diváky. Na druhé místo s odstupem 3,4 vteřiny na Loeba se tak dostal vítěz RZ 5 David Salanon s Fordem Fiesta WRC.

Program první a druhé etapy se skládal ze tří průjezdů třech úseků, mezi které byl vložen jediný průjezd úsekem Pignans. Ten ale svým hrbolatým asfaltem vůbec nevyhovoval stařičkému podvozku Loebova Peugeotu. Do té doby se devítinásobnému mistru světa dařilo Salanona držet za zády, ovšem na Pignans nechal přes čtvrt minuty a propadnul se na druhé místo. Michel se po ranní chybě nejprve nedokázal nejrychlejším dvěma posádkám přiblížit, ale po Pignans se už dotáhnul deset vteřin za Loeba. Senzační výkon na náročných tratích předváděl Hugo Margaillan, který ve své teprve třetí sezóně získal pozici vicemistra mezi francouzskými juniory a teď debutoval ve čtyřkolce. V sobotu dokázal vyhrát RZ 4 a do neděle šel ze čtvrtého místa. Bohužel skvělý výsledek neudržel, když svůj Citroën DS 3 R5 na první nedělní zkoušce rozbil.

Na bednu se díky tomuto incidentu nakonec přeci jen vešel Yohan Rossel. Ten sice před měsícem na Critérium des Cévennes slavil za volantem Citroënu DS3 R5 vítězství, ale teď se musel vypořádat s přechodem za volant Hyundaie i20 R5. Na nejrychlejšího pilota R5 Michela nestačil, ale ze třetí příčky určitě nesmutnil. Těsně pod pódiem skončil Quentin Giordano, který v okolí Sainte-Maxime svedl finální klání duelu s Charlesem Martinem o post letošního vicemistra. I tentokrát piloti Fabií R5 bojovali o každou vteřinu a z těsného vítězství se nakonec raduje Giordano. Fenomenální Loeb myšlenku na vítězství po sobotě rozhodně nevzdával a v neděli ráno ještě více přitlačil na pilu. Salanon se dostal do problémů se zlobící převodovkou a jeho náskok se ztenčil na minimálních 4,9 sekundy. Loeb měl před sebou poslední dvě zkoušky, ve kterých mohl boj o vítězství zvrátit ve svůj prospěch. Už v té první bohužel u jeho Peugeotu explodoval motor a k senzaci tak nakonec nedošlo. Vítězství spadlo do klína Salanonovi ve Fiestě WRC.

Komentářů celkem: 1
27. 11. 2017 19:27
0 0
Je to ufón smajlíksmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!