Invelt
reklama reklama reklama
reklama reklama reklama
Generální
partner
Invelt
28. 11. 2017 11:00 − 2908× − 1 0

Stalo se před x lety – 48/2017

Také tyto dny jsou plné zajímavých událostí spojených s rally.

Tak se na některé pojďme podívat.

28. listopadu 1985 – Henri Toivonen vítězí na RAC Rally 1985

Dnes je tomu na den přesně 32 let, kdy Henri Toivonen slavil svoje druhé a zároveň předposlední vítězství v MS. Stalo se tak při premiéře vozu Lancia Delta S4 v MS (vše o těchto vozech najdete v této sekci).

RAC Rally 1985 byla poslední soutěží MS v sezóně a byla takovou předzvěstí toho, co se bude dít v další sezóně. Tým Audi podruhé v MS nasadil nejnovější evoluci Quattra, Lancia poprvé vytáhla Deltu S4, stejně tak si premiéru odbylo MG Metro 6R4. Soutěž opravdu nabitá jak vozy, tak jezdci.

Na posádky čekalo 65 rychlostních zkoušek a skoro 900 ostrých kilometrů! Tehdy navíc RAC Rally držela tradici a soutěž se nenajížděla, jelo se podle předem připravených rozpisů. A ty nebyly úplně přesné. Doplatili na to třeba jezdci Peugeotu Grundell a Sundström, kteří své havárie připisovali právě chybám v připravených rozpisech. Ještě víc tak vzrostl tlak na to, aby RAC od této tradice upustila.

Spousta favoritů odstoupila už na začátku. Walter Röhrl s Audi havaroval na RZ15 a jeho kolega Hannu Mikkola musel jen o něco později vzdát pro technickou závadu, i když v tom okamžiku vedl. Mimochodem, Mikkola byl na RAC Rally specialista. V letech 1977-1984 měl neuvěřitelnou statistiku na této soutěži, kdy ji buď vyhrál, nebo dojel druhý.

Velmi dobře se ukazovaly také nové vozy MG Metro 6R4 s Tony Pondem a Malcolmem Wilsonem. Druhý jmenovaný sice musel také pro technickou závadu vzdát, ale oba zajížděly výborné časy a Pond se obou Lancií držel až do konce.

Jinak ale dominovaly vozy Lancia, když vyhrály 44 z 63 odjetých zkoušek. Možná o něco lepší byl Markku Alén, ale v závěru soutěže vylétl mimo trať a to rozhodlo o tom, kdo soutěž vyhraje. Byl to Henri Toivonen, který si připsal druhé vítězství v MS. To první bylo také na RAC, ale už v roce 1980 s Talbotem.

Tehdy Toivonen netušil, že už mu zbývá jen 155 dní života.

27. listopadu 2004 – Toni Gardemeister se stává továrním jezdcem Fordu

Před 13 lety oznámil Malcolm Wilson jméno prvního továrního jezdce Fordu pro další sezónu. Stal se jím Toni Gardemeister, který tři roky předtím jezdil v týmu Škoda Motorsport a na přelomu tisíciletí u Seatu.

“Toni si získal pověst rychlého a vysoce spolehlivého pilota,“ řekl šéf týmu Ford Malcolm Wilson. “Do povědomí lidí, pohybujících se ve světě automobilových soutěží, se zapsal velmi dobrými výsledky s vozy s pohonem jedné nápravy. V roce 2000 pak absolvoval svou první kompletní sezónu s WRC a nyní je připraven pro vstup do špičkového týmu. Jsem přesvědčen, že pro nás v příští sezóně odvede skvělou práci. Toni má velké zkušenosti prakticky se všemi soutěžemi světového šampionátu. Jeho schopnosti umocní kvality Focusu RS WRC,“ dodal Wilson.

O týden později pak Malcolm oznámil i druhého jezdce, kterým se stal Roman Kresta.

Zpět ale k Tonimu a jeho angažmá u Fordu. Ani on během sezóny nedokázal Malcolma přesvědčit o tom, že je tou správnou jedničkou v továrním týmu. Začal dobře, skončil druhý na Monte a třetí ve Švédsku. Pak už přidal "jen" další dvě druhá místa a to bylo pro Malcolma málo na to, aby ho v týmu držel dále. Toni se pak dva roky zkoušel zviditelnit soukromými starty a to mu stačilo na to, aby se stal v roce 2008 továrním jezdcem Suzuki. Ale ten projekt nevyšel a Toni znovu jezdil za své. Poslední pořádná sezóna byla v roce 2011, kdy s Fabií S2000 jezdil IRC. Ale ani tady výsledky nebyly oslnivé a Toni kariéru v podstatě ukončil. Každopádně sezóna 2005 u Fordu byla vrcholem jeho kariéry (více na profilu).

29. listopadu 2006 – Stáj Škoda se v roce 2008 vrátí do MS rallye

Před 11 lety se v deníku Sport objevila informace o návratu továrního týmu Škoda to MS.

Rozhodlo o tom představenstvo koncernu Volkswagen, do kterého mladoboleslavská značka patří. Jak píše v dnešním vydání deník Sport, škodovka bude ještě letos testovat nový speciál Fabia v provedení S2000. "Projekt, jak se vrátit, předložila česká strana a představenstvo německé automobilky to schválilo. Ve hře byl i návrat s vozem WRC. Ale také to, že žádný motorsport nebude," řekl Sportu dobře informovaný zdroj.

Třída S2000 by se měla stát hlavní kategorií mistrovství světa, protože je výrazně levnější než současné vozy WRC. "Speciály WRC ve světě sice budou ještě několik let závodit, nicméně budoucnost má jméno S2000. O tom už dneska nikdo nepochybuje," řekl český funkcionář mezinárodní federace FIA Radovan Novák.

A jaká byla nakonec realita? Vůz Škoda Fabia S2000 byl nasazen až v roce 2009 a ne do MS, ale do IRC. Stal se ale velmi úspěšným (viz sekce Škoda Fabia S2000) a i do MS se nakonec tovární tým vrátil, kde je s nástupcem Škoda Fabia R5 dodnes.

No a Radovan Novák se malinko mýlil v odhadu, no…

29. listopadu 2009 – spekulace o Kimi Räikkönenovi

Na závěr ještě jedna perlička stará 8 let, kdy se spekulovalo o tom, že by Kimi měl jezdit u Citroenu.

Nedávno jsme vám přinesli informace o Kimim Räikkönenovi, který by měl údajně startovat v příští sezoně s vozem Citroën C4 WRC. Nyní se k tomuto vyjádřil i šéf týmu Citroën Racing, Olivier Quesnel. Při rozhovoru s francouzským tiskem však Quesnel popřel jakýkoli kontakt: "S Räikkönenem jsem nemluvil, a to ani telefonicky. A pokud bychom přeci jen dospěli k nějaké dohodě, jednalo by se o Citroen Junior Team." Při vyjádření pro Radio-France mluvil jasněji: "Nic není podepsáno a nikdy jsem s Räikkönenem nemluvil. Informace, které kolují jsou však více než jen zvěsti, reálná možnost tu je."

Kimi samozřejmě od dalšího roku u juniorského týmu Citroenu jezdil (viz rally profil). Také vám to připomíná tu slavnou fotbalovou kauzu – "Žádné prostitutky jsme si neobjednali a ta částka také nesouhlasí"?

Tak za týden zase u dalšího vzpomínání.

Komentářů celkem: 1
28. 11. 2017 12:32
00
Pan Novák se ukázal jako vizionářsmajlíksmajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama