5. 12. 2017 13:14 − 6301× − 16

Jarmo Mahonen: Zkoušky v MS by měly mít tak 10 km

Jarmo Mahonen, který má ve FIA na starosti rally, by chtěl jít cestou kratších zkoušek.

Doslova pak řekl, že doba, kdy rally byla o výdrži, už je nenávratně pryč. Budoucnost je prý v kratších zkouškách.

V posledních sezónách nechávala FIA soutěžím volnost v tom, jak ji pojmou. Někdo tak zařazoval dlouhé zkoušky, někdo noční. FIA si ale myslí, že se to neosvědčilo a je třeba opět soutěže nějakým způsobem sjednotit.

Podle Mahonena by se během dne mělo jet více kratších zkoušek ve dvou průjezdech s tím, že by byl povinný polední servis. "Dali jsme pořadatelům určitou volnost v tom, jak si mají soutěž udělat a jak zdůraznit její přednosti, ale neosvědčilo se," tvrdí Mahonen. "Tedy někde ano, ale někde ne. Musíme to sjednotit."

Hlavní problém vidí v dlouhých rychlostních zkouškách. "Loni se v Mexiku jela 80 km dlouhá zkouška. A co se tam stalo? Nic. Akorát to nudilo. Klidně by stačily zkoušky 10 km dlouhé. Čím víc zkoušek, tím více se generuje novinek pro sociální média. Stále se najdou lidé, kteří tvrdí, že soutěž by měla mít klidně 1000 km zkoušek. Jenže rally prošla nějakou evolucí a nejde se vrátit do starých časů. Rally, jak si ji pamatujeme, už taková nikdy nebude. Dnes ztratíte 10 sekund na první vložce a máte po nadějích. Dříve si jezdec řekl, že druhý den bude útočit. Ty dny jsou pryč. A auta nejsou stavěná na výdrž."

Dále by chtěl mnohem více návštěv servisů. "Nejsem příznivcem vzdálených servisů. Musíme si uvědomit, že šampionát se pořádá pro automobilky a ty utrácejí milióny do pohoštění. Jenže ráno všichni odjedou a pozdě večer se vrátí. A co mají dělat s pozvanými hosty celý den? Soutěže by měly být více kompaktní a jejím srdcem by měl být servis, kde se bude nabízet zábava."

A pak se ještě pustil do kritiky dlouhých přejezdů. "Ve Walesu nebo ve Švédsku tvoří rychlostní zkoušky jen 20% celkové tratě. To je málo, minimum by mělo být 25%. Jinak to bude jen přejíždění, ne rally."

Komentářů celkem: 16
5. 12. 2017 13:361 Upraveno 13:36
1 0
Kdyby byl ten limit 30km, celkem by to dávalo smysl co říká. - teda až na těch 10sec první den..
5. 12. 2017 13:412
0 0
Ve většině věcí má pravdu, i když se nám to nemusí úplně líbit. Týmy mu v tom půjdou na ruku, větší problém bude u pořadatelů. Ale jsem proti, aby se nařizoval stejný formát. Neměl bych nic proti povinným poledním servisu, s tím by se pořadatelé holt museli nějak popasovat a chápu týmy, že vzdálený servis je pro ně k ničemu. Ale s tou délkou RZ bych to nepřeháněl, nějaká variabilita být měla a 30 km dlouhé zkoušky by neměly mizet. Souhlas s tím, že delší už jsou zbytečné.
5. 12. 2017 13:493
0 0
... nejde náhodou milý Jarmo na konci roku dopryč? Už aby to bylo a nevymýšlel nějaké debility... Cloverleaf tady jednou byl a jak to udělalo soutěže sterilní.
5. 12. 2017 14:324
0 0
Pan Mahonen si asi úplně nevidí do úst. Ta 80km zkouška přinesla rozdíl mezi prvním a třetím přes minutu https://www.ewrc-results.com/results/27501-rally-guanajuato-mexico-2016/?s=101789 . To je nuda? Myslel jsem, že to je právě ta zkouška, která odděluje zrno od plev. Tady se ukáže, jak kdo dokáže auto šetřit, nepřehřát si brzdy, udržet koncentraci, nechybovat. Už jen jet 50 minut v kuse naplno na takové trati je obdivuhodný výkon. A kdyby někdo ztratil na začátku 10 sekund, mohl to právě na takové zkoušce snadno dohnat.
Ale asi už vůbec nejde o sportovní hodnotu, obtížnost, odolnost aut, výdrž nebo odvahu jezdců, jde hlavně o dostatek obsahu pro sociální sítě.
5. 12. 2017 15:025
4 0
To je zase výplod... Tak třeba nejdřív "zařízneme" neděli, protože aby k obědu byl přenos... Pak si stěžujeme, že další dny není o co jet... Omezíme celkovou délku RZ a pak se divíme, že je jich během dne málo... Vymyslíme obří servisní "stany", pokud možno oddělené od obyčejných lidí, aby VIPáci nebyli rušeni a pak si stěžujeme, že od chlebíčků nevidí celý den auto... (případně, že je to unavující, celý den závodit - viz. "hlášky" od VW). To nemluvě o tom, jakým kořením je jízda v noci... A asi by se toho našlo víc. Nicméně si myslím, že pan Mahonen vymýšlí již vymyšlený sport, protože kdyby zašel na rallykros, tak tam by viděl před sebou auta na trati, když by se otočil dozadu, tak v servisu, vlevo by mohl mít chlebíčky a vpravo by mohl každé kolo oglosovat na sociální síť. smajlík
5. 12. 2017 15:156
0 0
Tak můžeme jezdit jen nějaký okruh kolem servisu a posílat to nonstop na sociální sítě, to bude vono!!! smajlíksmajlíksmajlík
5. 12. 2017 15:417 Upraveno 15:44
0 0
Slavný pan Mahonen je podle mě blbeček! Nezlobte se na mě, ale takové řeči, to není normální. Asi by se měl věnovat třeba tenisu.....Zrovna mexiko, kde na to mají prostor, je super že jsou ještě vlýky 40, 50 i 80km, já jsem za ně moc rád, přesně tam se ukáže, kdo je jaký jezdec, kdo umí pošetřit pneu, udržet koncentraci atd....
itl
5. 12. 2017 15:448
0 0
Rally, jak si ji pamatuje pan Mahonen a jak si ji pamatuji i já, už asi opravdu nikdy taková nebude. Ale při čtení myšlenek tohoto pána mám obavy, že již brzo nemusí současná rally tu minulou ani vzdáleně připomínat. A jak napsal Medvěd - rallycross už byl vymyšlen.
Raf
5. 12. 2017 17:099
0 0
Patrim k tem lidem, "kteří tvrdí, že soutěž by měla mít klidně 1000 km zkoušek". Jsem presvedcen, ze zlate rocniky MS dela ruznorodost - jezdcu (letosni rok), aut (B), soutezi (RAC s 60 RZ), prostredi (Evropa vs Safari vs Maroco vs Olympus).

Tesim se, ze ve FIA bude pusobit sef/-ka rally, ktery bude mit koule, aby prosadil navrat Safari Rally!
5. 12. 2017 18:5710 Upraveno 18:58
0 0
"Dali jsme pořadatelům určitou volnost v tom, jak si mají soutěž udělat a jak zdůraznit její přednosti, ale neosvědčilo se," tvrdí Mahonen. "Tedy někde ano, ale někde ne. Musíme to sjednotit."
Ten pán musí být velký k-k-t... smajlík
5. 12. 2017 21:2611
0 0
Takže pravidla a budoucnost budou určovat hosté automobilek smajlík
To je mocný senila...
6. 12. 2017 00:0712 Upraveno 00:09
0 0
v Belgii už to takhle funguje jedou se zkoušky kolem 10km třeba i 15RZ za den a k tomu jedna královská kolem 20-30km v servisu sou i 4x za den. Pro diváka jenom dobře dá se stíhat hodně RZ. smajlík
6. 12. 2017 06:5913
0 0
100% souhlas s Medved! Takhle to vypada ze se pojede 10 RZ po 10km s poledni prestavkou na obed a cas vse zanest na sociál... Cimz mi z toho vychazi ostrych 100km, teoreticky bez delsich prejezdu, v nedeli konec a o vikendu obed papalášů s Ogierem atd presne dle planu. Tohle je Sprint, nikoli rally!!! 10km vlozky povedou opravdu k tomu, ze chybickou ztratite 10s a je po zavode, pak ale budou remcat, ze je to zas dost drahe na to, aby se zahodil zavod takovou banalitou. Tak jako tak si myslim, ze to nema s rally nic spolecneho. Kde je nejake dobrodruzstvi? Vydrz, houzevnatost... tam preci bylo videt krasne, ktera automobilka vi jak vyrobit poradne stroje. Tento paskvil ukaze maximalne, ktery tym dokaze narvat maximum do bestie ktera vydrzi v zavodnim tempu x krát 5min... smajlík bohužel odešly legendy rally a odchází celá rally smajlík
6. 12. 2017 12:1114
0 0
Čím vír rz, tím víc vidíš. Čím kratší vložky, tím větší flatout. Jsou soutěže MS který jsou nádherný, ale mají třeba jen 9RZ, to se naprosto nevyplatí navštívit. Rally mě nebaví pokud vidím jednu/dvě rzety za den. Chci přejíždět a stihnout jich 6, pak je to bomba a za zaávod vidíš všechny 15x, ne-li víc a to je trošku jinej zážitek než když vidím celý stratovní pole 5x. Časy se mění a nic nebude jako dřív, tohle nás trápit ale nemusí, naopak smajlík
6. 12. 2017 17:4115
0 0
Mně vadí, že Mahoney lže o výdrži aut a o tom, že dlouhé RZ nudí! Navíc proč zase něco přikazovat a určovat, když i říká, že "někde" se to osvědčilo? To co je naprd se stejně vytřídí samo, ne? Taktika a plánování (třeba výdrže pneu) vždy k Rally patřilo, tak proč z toho zase dělat kočkopsa?
Jen jestli to není příprava na éru hybridů... Ty budou asi potřebovat větší ser. péči a takhle to bude zavedeno už dřív. Je to jakási doba na.o.no
6. 12. 2017 23:1016
0 0
Původně napsal ombre
Čím vír rz, tím víc vidíš. Čím kratší vložky, tím větší flatout. Jsou soutěže MS který jsou nádherný, ale mají třeba jen 9RZ, to se naprosto nevyplatí navštívit. Rally mě nebaví pokud vidím jednu/dvě rzety za den. Chci přejíždět a stihnout jich 6, pak je to bomba a za zaávod vidíš všechny 15x, ne-li víc a to je trošku jinej zážitek než když vidím celý stratovní pole 5x. Časy se mění a nic nebude jako dřív, tohle nás trápit ale nemusí, naopak smajlík
plně s tebou souhlasím. Mě se hrozně líbí Ypres (20RZ 250km) a Wallonie (25RZ 230km) spousta kratkých RZ ale jezdí se celý den až do noci a když se něco zruší není to žádná tragedie a na auta to je záhul ne že ne.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!