Invelt
reklama reklama reklama
reklama reklama reklama
Generální
partner
Invelt
6. 12. 2017 13:43 − 3727× − 20 0

Kudy se jezdilo – Valašská Rallye 1985

Valašská Rally už má za sebou 36. ročníků. Kudy se ale jezdily ty první v 80. letech?

První ročník se jel v roce 1982 a soutěž měla stejně jako další roky centrum ve Vsetíně. Dlouhá léta se jezdila jako oblastka, až v roce 1988 povýšila na přebor. Nejúspěšnějším jezdcem Valašky je Láďa Křeček, který ji vyhrál 4x. Přehled všech ročníků najdete zde.

My se dnes podíváme na tratě z roku 1985. Jak se to jezdilo předtím zatím nevím, ale mám i mapy z let následujících, takže budu i trochu porovnávat s jinými roky. V zásadě se ale jezdily stejné úseky.

Jelo se na 4 úsecích, každý z nich dvakrát. Vzhledem k tomu, že většina se jezdila přes lesy a šotoliny, kde je těžké přesně najít trasu, poprosím i místní znalce, aby případně v diskusi přispěli k upřesnění. Rozdíly v kilometrech mezi popisy RZ a mapou neřešte, tam se prostě někdo tehdy netrefil.

RZ1/5 Vesník – Malá Bystřice

První úsek Vesník – Malá Bystřice patří ke klasikám nejen Valašky, ale i Rally Vsetín. Především část od Vesníka nahoru pod Dušnou je tradiční, nahoře je pak několik variant. V roce 1985 se pokračovalo sjezdem do Malá Bystřice. V roce 1987 se odbočilo doleva na Růžďku, ale nejelo se přímo. Odbočilo se na dnešní cyklostezku až k místu U Kvočků (viz nová mapa) a přes místo označené Vsacká se přijelo do Růžďky.

Poslední možností je pak pod Dušnou zabočit doprava. To se jelo třeba naposledy v říjnu ve Vsetíně, jen obráceně.


Sjezd do Horní Jasenky dnes

RZ2/6 Poličná – Jarcová

Tento úsek patřil v osmdesátých letech ke stálicím a jezdil se podle všeho v neměnné podobě. Jen jsem nenašel, jak se jezdil takový ten oblouk kousek před cílem, dnes už tam taková cesta asi neexistuje.


Téčko dole u řeky dnes, přijíždělo se zprava

RZ3/7 Pržno – Kateřinice

Pržno – Kateřinice patřila ke klasikám i na Barumce. Nejsem si úplně jist, zda především lesní úsek mezi Pržnem a Mikulůvkou jsem odhadl přesně. Jezdil se i obrácený směr (1987). V roce 1988 se jel stejný směr, ale začínalo se už za Mikulůvkou u řeky, podél které se jelo do Pržna a navázalo se na tento úsek.


Sjezd do Kateřinic dnes

RZ4/8 Hošťálková – Semetín

Semetín je samozřejmě klasická zkouška, ale zrovna v tom roce 1985 se jelo určitě jinak, než jak zkoušku známe dnes. Dnes jezdí ta cyklostezka mezi body 3-7 na mapě. Podle map se tak jezdilo už i v letech 87 a 88. Ale v roce 1985 se jelo jinak, viz mapa.

Při klasickém Semetíně se pak odbočuje v místě 8 nahoru do těch nejkrásnějších míst a horizontů. Tady se jelo dál do Semetína, kde byl cíl. Ale i tato kratší varianta se jezdí stále, třeba letos ve Vsetíně.


Tady se dnes většinou jezdí doprava

Pojďme na výsledky. První čtyři místa obsadily posádky startující ve Zvláštní klasifikaci. To znamená, že měly vyšší výkonnostní třídu, než bylo povoleno pro oblastku nebo tenkrát už sdružený krajský přebor (SKP). Takže se jim sice čas počítal, ale v hodnocení SKP byl první Luděk Plášil. Celkově ale vyhrál Pavel Maňas.

Když jsme ještě u výsledků – nemáme kompletní výsledky prvního ročníku 1982 a úplně nám chybí rok 1986. Tak kdyby někdo našel na půdě, sem s tím. Předem díky za všechny fanoušky a tehdejší účastníky.

Tak za týden zase objevíme nějaké staré tratě a zapomenuté soutěže.

Komentářů celkem: 20
6. 12. 2017 14:28
00
u toho Semetina si nejsem jist, jestli to bylo jak to máš v té mapě, právě mezi těmito body 3-7 si nejsem jist, jestli to kdy bylo vůbec průjezdné, ono těm origo mapám se nedá taky úplně věřit. Má m to tam docela zmapované, a moc se mi to nezdá. Ale pokud
se ozve nějaký pamětník... A jinak tahle rubrika nemá chybu,díky za ní.
6. 12. 2017 14:52
00
Z bodu 3 do bodu 4 dál na tu hlavnější to podle mapy sedí. Kolem těch bodů 5-6 nevím, cesta tam nějaká je. Podívej na https://mapy.cz/turisticka?x=17.9292747&y=49.3323145&z=16&pano=1&pid=6853156&yaw=4.616&fov=1.257&pitch=0.249&source=base&id=2084089 vpravo se jezdí teď, doleva se jelo v 85.
6. 12. 2017 15:10
00
RZ Pržno a RZ Semetín jsou v dobových mapách špatně zakreslené. U RZ Pržno je odbočení z Prženských pasek v Mikuluvce víc v dědině. "Semetín" se jezdil vždy stejně jako dnes při Rally Vsetín, rozdíl v délkách RZ je daný tím že se startovalo (nebo končilo) mnohem blíž k centru Hošťálkové v místech zvaném Štěpková. A dle mého je v dobových mapách špatně zakreslená i Oznice.
6. 12. 2017 15:16
Upraveno 15:19
00
Z bodu 3 do 4 jsme nedávno šli pěšky od Chlevisek a momentálně je to stěží schůdné i pěšky tama fakt nevím. Jinak ten odkaz na tu fotku, tam doleva je původní cesta cca 2km pak začínaa uplně nová šoto cesta prudce nahoru, ale ta tam dříve nebyla. Letos jsem tama jel na kole 2x,a moc se mi to nezdá, že by se tama mohlo dříve jezdit.
Vaca,taky to tak vidím
6. 12. 2017 16:19
00
Poličná je úplně špatně, v mapách bylo hodně chyb, tady jedna z nic, start na druždtvem místní část Pasečky, pamutiji si na tamní prújezdy i zdržení posádek na vlakovém přejezdu, cesta celé rz je tam furt a v dobrém stavu.
6. 12. 2017 16:23
00
Pokud myslíte, že je nějaká mapa jinak, můžete ji zakreslit podobně jako já? Na mapy.cz dejte plánování třeba na kole a zkuste tu mapu zadat a poslat mi to, jak by to mělo být.
6. 12. 2017 16:27
00
jj myslím Poličná je tak, jak to tak jak říká "ecky". Večer to zkusím udělat na mapách a udělat k tomu i popisy
6. 12. 2017 16:30
00
Poličné rozumím, podle ecky se startovalo na Pasečkách, ale v bodě 2 mé mapy se to napojilo na trasu dále (ta jeho cesta je tam i vidět). Takže jde jen o ten začátek, který je na ručních mapách blbě.
6. 12. 2017 17:16
00
RZ Poličná - tuto RZ osobně moc neznám, ale jezdila se i při Barum rally a v mapách je zakreslena u obou pořadatelů úplně stejně (špatně). Ale pořadatelé Valašky uvádějí délku 6,1km, kdežto Barumka 8,07km. U obou je špatně zakreslený start, ten by měl být v místě zvaném Pasečky. Pokud by RZ měla mít 6,1km (Valaška) tak by odpovídala této variantě https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=17.9464936&y=49.4418240&z=14&rc=9pBCCxUSE73nWdPx5u03DDh90cuN&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&ri=&ri=&ri=&ri=&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&rt=&rt=&rt=&rt= ale pokud by měla mít 8,07km (Barumka) tak by spíše měla být tato varianta https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=17.9394279&y=49.4415289&z=14&rc=9pBCCxUSE73nWdPxedfeoCh5UeCkhzze31CZhofhEwfQ1hrhd4C&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt= kde by se dal vysvětlit i ten oblouk na konci RZ, v mém případě mezi body 5 a7. Ale přesnou trasu by měl někdo kdo to tam zná dobře osobně.
6. 12. 2017 17:50
00
RZ Vesník - tady to je jasné, toto je nejklasičtější verze se startem na Vesníku a cílem v Malé Bystřici (nebo naopak). Varianta na Jabloňovou se jezdí jen při Rally Vsetín a to až v posledních několika letech, ještě kolem roku 2005 tam totiž byla pouze polní a šotolinová cesta, kterou využívali pořadatelé jako RZ při tehdejší Internext cross country rally Vsetín. Existovala také varianta, kdy se na autobusové točně na Dušné odbočilo doleva a jelo se směr Ružďka - Na Skalí, další varianta byla ta, kdy se pod Dušnou, v místě U Buku, odbočilo doleva a následně doprava kolem farmy a jelo se dolu na Růžďku. Asi poslední varianta bylo odbočení U Buku doleva a u farmy se jelo rovně a pokračovalo se přes les směrem k Vesníku .
6. 12. 2017 19:12
00
RZ Hošťálková - tak jak je zaznačená tady, z Hošťálkové do Semetína, tak je to nejklasičtější verze a jezdila se takto až do začátku devadesátých let jak při Valašce tak při Barumce. Jezdila se celou dobu tak jak se jezdí dnes při Rally Vsetín, jiná cesta tu nexistovala. Lišily se jen místa startu a cíle a také povrch, protože to dříve bývala dost hrubá šotolina. V dobové mapě je to špatně zakreslené. Správně je to takto https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=17.9090754&y=49.3415567&z=14&rc=9orFBx8l1oT0fR5hM0e-3hK1dqBhcKfTNhONfFyhc05VYitNfNniH05IYUNhcT&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=

Start bývával mnohem blíž Hošťálkové někde v místech zvaném Štěpková, někde v bodě č.3 bývá start/cíl dnes. Dříve tam nebývalo tolik domu dnes pokračuje výstavba až k vjezdu do lesa. V bodě č.4 je vidlička, kde se jezdí doleva, doprava sice cesta vede, ale dřív končila v lese, před několika lety tam lesáci udělali makadamovou novou cestu, která ústí až na Baťkové (je tam závora). V bodě č.5 je odbočka na místo zvané V Hrabí jsou tam chaty a usedlost a dá se to projet až do místa č.7, je to ale přes soukromé dvory a bývají tam zamčené brány. Bod č.6 (kde Shacki udělal odbočku) jsme říkali velká zatáčka pod Baťkovou. Chodí se tam pěšky od radioamaterské chaty na Baťkové a byla to lesní cesta rozhodně se tam v té době nedalo jezdit autem. Bod č.9 je dnešní odbočení na Janišov, ale v té době to podle mě bylo jen špatně průjezdné nebo neprůjezdné.

Teprve v 90tých letech přišla varianta, kdy se před Semetínem odbočovalo dopravy vyjelo se nahoru na rozcestí nad Janišov, ale tady se neodbočovalo doleva do Vsetína - Potůčků, ale doprava do Lhoty u Vsetína. Toto považuju za nejlepší a nejkrásnější variantu, hlavně 3km sjezd ze Lhotských pasek do Lhoty, kdy cíl byl až za hřbitovem a stopka až v dědině u silnice. Taky existovala myslím varianta do Janišova ale to se jelo myslím tak jednou a nevím jestli to nakonec nezrušili.
6. 12. 2017 19:58
00
Kdo nezažil Rz Pržno-Kateřinice a to samé naopak tak přišel o dost životní rally zážitek,hlavně chybý zmínka o ikonickem a hystorickem vracáku v Pržně a lesní usek do Kateřinic...ve čtyři ráno ve tmě stovky lidí a atmoška jak v MS....kuva to se vzpomíná jenom dobře ale i s brekem....smajlíksmajlíksmajlíksmajlík snad se někdy tato ikona vrátí!!!!!smajlíksmajlíksmajlík
6. 12. 2017 21:52
00
Na Lázech máme chalupu,takže jsme chodili dolů "pod revír" se dívat pravidelně....a noční rz byla naše oblíbená pro tu atmosféru....pak se jednou jelo přes točnu Lázech do Kateřinic z Podolí,ale to už nebylo ono jako dole lesem
6. 12. 2017 21:53
00
Původně napsal vaca.p
RZ Pržno a RZ Semetín jsou v dobových mapách špatně zakreslené. U RZ Pržno je odbočení z Prženských pasek v Mikuluvce víc v dědině. "Semetín" se jezdil vždy stejně jako dnes při Rally Vsetín, rozdíl v délkách RZ je daný tím že se startovalo (nebo končilo) mnohem blíž k centru Hošťálkové v místech zvaném Štěpková. A dle mého je v dobových mapách špatně zakreslená i Oznice.
Tyto mapy vznikly někdy koncem sedmdesátých let a v nezměněné podobě se používaly při Barumce ještě v letech devadesátých. Při prvních návštěvách Barumky nám způsobily dost problémů při projíždění erzet a hledání přístupových cest. Špatně zakreslené totiž nebyly jen Pržno, Semetín a Jarcová, ale co si vzpomínám, tak i Pindula, Podkopná Lhota, Podhoran a asi i další. Ty podkladové mapy totiž vůbec neodpovídají realitě. Odhaduji, že pamatují minimálně Vítězný únor.
6. 12. 2017 23:42
00
Vaca zakreslil rz Poličná správně, osobně si tu kratší variantu nepamatuji, spíše tu delší a snad jen jednou v opačném směru, i nyní by byla myslím ozdobou rally, její zánik stejně tak jako i krátké rz Branky od statku lesem směrem k Policím a taky značnou část rz Kateřinic do značné míry ovlivnily soukromé tzv "Baťovské" lesy. V první příspěvku se omlouvám za překlepy, psáno v rychlosti v rušném prostředí.
7. 12. 2017 18:26
00
Připomněl bych dvě věci, v letech 1980 a 81 se jely ve Vsetíně pod stejným pořadatelem zimní soutěže s úžasným názvem O Štít únorového vítězství, takže je jasný i termín,dále v některých ročnících např. 88 či 89 úžasný harmonogram, kdy poměr délky RZ byl k poměru přejezdů cca 1:1, tedy 150 km rz a 15O km přejezdů, o tom , že se to odjelo většinou za zhruba 7 hodin ani nemluvě, o kvalitě rz ani nemluvě, to byla nádhera...
Výsledky zkusím pohledat .
7. 12. 2017 20:45
00
Mám program toho Štítu 1981
8. 12. 2017 21:24
00
S dovolením , trocha mé chabé paměti. 1985 jsme to jeli - 120LS vyhrál Mira Šnábl ( ve výsledcích jsem zjistil jak jsme na tom také byli my) a u Jarcová Poličná bych téměř s jistotou tvrdil , že žádný lalok po sjezdu k řece nebyl . Vždy to bylo skoro "téčko" s odbočením doprava a již okolo vody do cíle . Ale sjezd k tomuto místu na rozbitém asfaltu s vozy 120 LS (vesměs bez tlumičů) to byl zážitek - dodnes si to pamatuji
A také souhlasím s Bobinracing o RZ Pržno-Kateřinice - nádhera . A jsem rád , že jsem to sám mohl několikrát jet
9. 12. 2017 11:22
00
Ještě se vrátím k RZ Kateřinice - tak jak je zakreslená, tak je 100% špatně jak na dobové mapě, tak na následném "překresu" od Shackiho. Udělal jsem variantu která je podle mě ta správná.

https://mapy.cz/zakladni?planovani-trasy&x=17.9045167&y=49.4003291&z=14&rc=9pC0ax8.3Ce5QhNq3v9gkD3OnfKVev1jiAeyGIebskhzwLW1Yff0qgqQgr03.G&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&rs=coor&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&ri=&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&mrp=%7B%22c%22%3A121%7D&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=&rt=

Tzn. se startem RZ někde v místě legendárního "prženského vracáku". Ten se však jezdil jen v prodloužené variantě při startu (cíli) v Mikulůvce, v této variantě se (asi) jezdil rovně ve směru od Pržna. Existuje i druhá možnost, kdy by se startovalo v Pržně za kostelem, tam kde má start zakreslený Shacki a po místní komunikaci na horizont tam kde jé na mojí mapě bod 3 (dnes tam stojí socha Jana Husa). Ale neznám nikoho kdo by potvrdil, že se tam někdy opravdu jezdilo. Myslím, že se ale nejezdilo po nějaké dnes neexistující cestě, tak jak to má Shacki, kdy po cca 800m od startu odbočí doleva a pokračuje do bodu 2 a 3.

Start by tedy měl být u "vrácáku" nahoru výjezdem na hřeben až po prudké pravé odbočení (bod 4, je tam hospoda). Odtud dobová mapa odbočuje doleva a sjíždí na úplném konci Mikulůvky v místě dnešní autobusové zastávky Hájenka (můj bod 6). To je ale špatně, správně je to tak jak to má Shacki i já, tzn do mého bodu 5. Tam bylo prudké levé odbočení za mostem a pak se jelo až do Kateřinic. Shackiho odbočení doprava, před cílem v místě U Kamasů a návrat zpět na cestu je také špatně. Jezdilo se normálně po cestě. Cíl byl někde před vjezdem do dědiny, tehdy tam asi moc baráku ještě nebylo.
9. 12. 2017 13:40
00
S jistotou by to asi vyřešily jen dobové itíky

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama