Stalo se před x lety – 50/2017

Letos naposledy se podíváme na to, co se stalo před mnoha lety v rally.

Takhle před Vánocemi už se soutěže nejezdí, takže se zaměříme spíše na to, co bylo kdy oznámeno.

16. prosince 2005 – Roman Kresta se stává testovacím jezdcem Fordu

Po jednom roce, který Roman Kresta strávil u Fordu jako tovární jezdec, přišla změna. On i Toni Gardemeister skončili a místo nich přišli Marcus Grönholm a Mikko Hirvonen. Roman Kresta ale ještě jeden rok v Británii zůstal, když se stal oficiálním testovacím jezdcem.

"Roman nám loni dokázal svoje schopnosti testovacího jezdce," říká Malcolm Wilson. "Jeho technické znalosti jsou výborné a osobně jsem ohromen jeho poznatky z nového auta během Rally Australia. Příští rok plánujeme hodně testů a Roman bude hrát důležitou roli při vylepšování nového Focusu WRC, čímž ulehčí práci Marcusovi a Mikkovi."

Zajímavý je i dodatek od Antonína Charouze.

„Pokračování u Fordu dává Romanovi šanci pokračovat v továrním týmu,“ vysvětluje Krestův manažer Antonín Charouz. „Měl jsem s Malcolmem Wilsonem domluvený i jeho start v Monte Carlu za druhý tým Fordu, ale bohužel Roman nemá v současné době spolujezdce."

Honza Tománek tenkrát odešel k Martinu Prokopovi a Roman si nakonec pro další sezónu našel Petra Grosse, se kterým pak jezdil mnoho dalších let.

A jaká byla nakonec realita v roce 2006? Roman Kresta měl na starosti hlavně testování nepovedeného vozu Ford Fiesta S1600, se kterým jezdil britský šampionát. Odskočil si pouze na Barumku, kterou vyhrál. Po sezóně už pak účinkování u M-Sportu ukončil úplně.

15-16. prosince 2008 – konec Suzuki a Subaru v MS

Před devíti lety odešly prakticky ve stejný okamžik z MS dva tovární týmy. Nejprve to oznámili představitelé týmu Suzuki, který se dva roky marně pokoušel prorazit s vozem Suzuki SX4 WRC.

V oficiální tiskové zprávě se hovoří o tom, že současná globální krize si vyžádala okamžité kroky ke snížení nákladů a nutnost zaměřit se na klíčové obchodní aktivity.

Jen o den později je následovalo i Subaru.

"Odchod Subaru z MS je velkou ztrátou, protože odchází jedna z ikon tohoto sportu," řekl David Richards z Prodrive. "Subaru World Rally Team vytvořil skutečné šampióny jako Colina McRae a Richarda Burnse a jeho nepřítomnost v MS bude cítit na celém světě. Ačkoliv toto rozhodnutí uzavírá jednu kapitolu v historii Prodrive, tak naše pozornost je nyní upřena do budoucnosti."

19. prosince 2012 – založení Hyundai Motorsport GMBH v Alzenau

Abychom ale nemluvili jen o tom, kdo skončil. Za pár dní si budou u Hyundai připomínat 5 let od vzniku Hyundai Motorsport v německém Alzenau kousek od Frankfurtu. V prosinci 2012 byl tým oficiálně založen, další rok byl věnován přípravě týmu a vozu a od roku 2014 vtrhl do mistrovství světa.

Tým působí velmi profesionálně a celkem se mu daří. Jen se to stále nepovedlo okořenit titulem mistra světa. Tak snad příští rok?

12. prosince 2004 – umírá Maurizio Perissinot

Dnes je tomu přesně 13 let, co zemřel Maurizio Perissinot. Většině z vás asi to jméno nic neřekne, ale brzy budete dobře vědět. Maurizio byl totiž dlouholetým spolujezdcem Attilia Bettegy, který se zabil v roce 1985 na Korsice.

Maurizio si s Attilou "užil" velké nehody, zajímavé ale je, že jemu samotnému se nikdy nic nestalo. Už v roce 1982 spolu těžce havarovali na Korsice. Zatímco Bettega měl komplikovaně zlomené obě nohy, Maurizio vyvázl nezraněn a jezdil s jinými jezdci.

Když se Bettega po roce vyléčil, byl u toho zase. Od roku 1984 se střídal u Bettegy se Sergio Crestem. Na osudné RZ4 na Korsice 1985 vedle něj ale seděl on. Jezdec byl na místě mrtev, Maurizio odešel v šoku po svých, viz video.

Tenkrát si asi řekl, že už to stačilo a do soutěžního vozu už nikdy neusedl. Na rozdíl od Sergia Cresta, který se zabil s Toivonenem o rok později na Korsice. Maurizio zemřel po těžké nemoci ve věku 53 let.

Tak po novém roce zase u dalšího vzpomínání.

Komentářů celkem: 1
12. 12. 2017 18:15
0 0
Ten Perissinot musel mít nad sebou anděla strážného. Nebo věděl, kdy přestat.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!