15. 12. 2017 12:01 − 9043× − 10

Kudy se jezdilo – Železná Rallye 1986

V letech 1983-1989 se odjelo 6 ročníků Železné Rallye. Víte kde?

Napoví vám tato mapa?

Nevíte, co je to za mapu? Je to aprílová verze na mapy.cz (přepnout mapu na "Textová").

A centrum Železné Rallye bylo v městě, které je na mapě označeno jako Ajznbán, jinak se to jmenuje Železnice. Kousek na sever od Kvičína, tedy Jičína. A Lomnice nad Libuškou Šafránkovou je samozřejmě Lomnice nad Popelkou.

Dost ale srandy a zpět k historii Železné Rallye. Jezdila se vždy jako oblast B (respektive SKP B) – všechny ročníky najdete zde. Z nějakých mně neznámých důvodů se nejel ročník 1985. My se dnes podíváme na rok 1986. Proč zrovna na něj? Protože jsem aktuálně přidal chybějící výsledky, za což patří dík Pavlu Řihákovi, který sám na soutěži jel. A také proto, že to je jediný ročník soutěže, ze které mám mapy. Takže zatímco se nám podařilo doplnit zadat kompletní výsledky všech ročníků, programy nemám. Kdyby někdo měl, uvítám skeny.

Soutěž se jela na třech úsecích a mělo se odjet 10 rychlostních zkoušek. RZ1 čtyřikrát, RZ2 a RZ3 pak třikrát. Nakonec k tomu nedošlo, ale o tom více v závěru článku.

RZ1/4/7/10 Soběraz – Klepanda

RZ1 začínala hned za Železnicí u obce Soběraz. Jelo se k vracáku u Radima (2) a pak přes kopec dolů na křižovatku několika cest, kde se říkalo Klepanda a kde dodnes stojí restaurace Na Klepandě (funguje?). Dá se předpokládat, že tenkrát byla velmi populární.


Lesní úsek dnes


Restaurace Na Klepandě dnes

RZ2/5/8 Holenice – Stružinec

Druhá zkouška se jela v okolí Lomnice nad Libuškou. Start byl ve Starých Holenicích a cíl ve Stružinci. Až do vesnice Černá je trasa jasná, pak se odbočilo na šotolinu a zbytkem tratě si nejsem úplně jistý. Zkuste porovnat moji verzi s tím, co je na mapě


Z této šotoliny za Rváčovem se posádky vracely na hlavní silnici

RZ3/6/9 Nová Paka – Klepanda

Třetí zkouška byla opravdovou lahůdkou. Kdo tu trasu zná, jistě potvrdí. Startovalo se na kraji Nové Paky v části zvané Zlámaniny. Po poměrně úzké silnici se jelo ke Štěpanicím (2), kde se odbočilo do vsi a po místní komunikaci se zase vrátilo na hlavní. Ne ale na dlouho. Pod kopcem, na jehož vrcholu stojí zřícenina hradu Kumburk, se odbočilo na šotolinu (4) a jelo až k již známé křižovatce Na Klepandě. Druhá půlka této zkratky je dnes vyasfaltovaná, tenkrát samozřejmě nevím.


Dnešní šotolina pod hradem Kumburk

A teď k tomu, proč se soutěž neodjela celá, ale jen 6 RZ z 10 plánovaných. V průběhu soutěže se totiž stala smrtelná nehoda a soutěž byla předčasně ukončena. Zde je výstřižek z místních novin, za který děkuji Pavlu Vydrovi.

Ačkoliv jsem vše konzultoval s několika přímými účastníky soutěže, nikdo si přesně nepamatuje, kdo to přesně byl. Zdá se ale, že se nehoda stala už na RZ3 a že šlo o posádku č. 69 Petr Manderla – Otakar Waniek. Podle mých informací měl při nehodě zemřít jezdec po nárazu do stromu. Znovu proto apeluji i na další účastníky soutěže, aby si zkusili vzpomenout, co se tenkrát stalo. Na místě tragické nehody by měl být snad i pomníček.

Fotografie ze smutného vyhlášení. Zda kategorie A/Škoda120LS – zleva Jindra Štolfa, Miloš Novotný, Věroslav Cvrček, Jiří Suchánek, Petr Řihák, Pavel Řihák.

Tak za týden zase objevíme nějaké staré tratě a zapomenuté soutěže.

Komentářů celkem: 10
13. 12. 2017 13:041
1 0
Ta aprílová verze mapy je skvělá smajlík A ty tratě tam vypadají nádherně smajlík
itl
13. 12. 2017 15:262
1 0
Co se týká nejasnosti RZ 2 - je to převzatá RZ z Rallye Škoda. Ta se jezdila v protisměru, ale po šotolině přes Skuhrov, kde bylo jedno z nejatraktivnějších míst v celé historii boleslavské soutěže. Tak, jak je to zakreslené v mapě (přes bod 3), se jelo při Bohemii v roce 90. Ta mapa z programu Železné je dost nejasná, takže možné jsou asi obě varianty, osobně jsem na Železné nikdy nebyl. Možná se najde nějaký lepší pamětník....
13. 12. 2017 15:303
0 0
Před 8 lety tu v rámci tehdejšího RC byl návrat Železné Rally, dost jsem se na to těšil ale bohužel to vypadalo podobně jako ta mapa na úvod - Apríl, ale reálnej...

https://www.ewrc.cz/clanek/13806-navrat-do-let-minulych-aneb-zelezna-rally-2010/
13. 12. 2017 17:474
0 0
Restaurace Na Klepande funguje stale, nicmene jen o vikendech... Pokud si spravne pamatuji, tak úsek u Syřenova se používal na počátku tohoto tisíciletí i při prvních ročnících Labské Rallye v rámci ČMPR... PS: parádní seriál smajlík přimlouvám se za to, aby se tyto skeny map daly přiřadit i k soutěžím na ewrc results
14. 12. 2017 12:245
0 0
Původně napsal Olda Kovařík
Před 8 lety tu v rámci tehdejšího RC byl návrat Železné Rally, dost jsem se na to těšil ale bohužel to vypadalo podobně jako ta mapa na úvod - Apríl, ale reálnej...

https://www.ewrc.cz/clanek/13806-navrat-do-let-minulych-aneb-zelezna-rally-2010/
Ach ano. za ten článek se omlouvám. Kdo si chce připomenout, tak na to navazují i další články (už podstatně méně akceoslavné): https://www.ewrc.cz/hledat/?a=1&tag=854&rok=0&mesic=0&autor=0&tiskovka=1&order=1
15. 12. 2017 11:336
0 0
Tak o té tragédii asi nikdo nic víc? Mimochodem, jakou byste si přáli soutěž v dalších dílech? Zatím je podmínka před rokem 1990.
15. 12. 2017 16:047
0 0
Získal jsem nějaké další informace k té nehodě. Mělo k ní dojít před cílem RZ3 a podle popisu místa by to mohl být tento strom https://mapy.cz/zakladni?x=15.4319165&y=50.4933574&z=17&pano=1&pid=21099022&yaw=4.822&fov=1.257&pitch=0.204
16. 12. 2017 14:018
0 0
Netuším, zda mám pravdu, ale s označeným stromem i místem bych nesouhlasil. Navrhoval bych, že to byla tato ( https://mapy.cz/zakladni?x=15.4725720&y=50.4790272&z=15&pano=1&pid=25260666&yaw=5.486&fov=1.257&pitch=0.294 ) pravá zatáčka, která jako zde na obrázku byla po náletu ze slunka do stínu a bílá Š120 byla "zlomená" střechou (při průjezdu okolo ní byl vidět pouze podvozek) o jeden ze stromů na levé straně. Ale kdo to byl, to už si nepamatuji. Ale ani si tím místem nejsem 100% jist - léta běží nějak rychle smajlík
17. 12. 2017 18:249
0 0
Musím potvrdit názor Pavla Řiháka, že auto bylo havarované určitě v pravé zatáčce někde vlevo a myslím, že někde na začátku rz, určitě ne na konci, protože my jsme trochu jeli, až jsme to místo minuli, do té doby jsme jenom koukali z auta, kde se to stalo, proto jsme taky ve výsledcích spadli na 4. místo, pojel nás nízkolebečník Jara Klabačka. Ona se ta rz totiž ještě znovu jela, jako 6.rz, aby byl splněn nějaký povinný limit odjetých km na započítání celé soutěže do výsledků, proto se muselo odjet více jak polovina rz. Auto jsem po soutěži viděl, dokonce naši mechanici ho pomáhali nakládat,devastace prostoru pro posádku byla děsivá, protože se auto položilo na levý bok a náraz schytal oblouk přesně v místě , kde začínal se lomit od kapoty áčkový sloupek,rám byl tak deformovaný, že zasahoval až do místa, kde byla původně sedačka řidiče, ta byla urvaná,možná obě, zadní vzpěry rámu byly protržené přes zadní podběhy až do pneumatik...
17. 12. 2017 23:5610 Upraveno 00:03
0 0
Pamatuji si tento ročník, bylo mi sedm a byl jsem na odbočce na kraji Radimi směrem na Lháň. Pamatuji si, že to do škarpy zahodil nějaký trabant - řidič měl něco s prstem a pak čekal mezi námi diváky smajlík . O notných pár let později jsem si se svou nově pořízenou splašenou vosou - Citroën Saxo 1,6 VTR byl také tuto zkoušku vyzkoušet (samozřejmě mimo soutěže) a u Lháně mě sežrala krajnice a skončil jsem na střeše smajlík)) Dodnes si pamatuji slova přiběhnuvšího majitele statku - No, už když jsem Vás z dálky slyšel mladíku, říkal jsem mámě, že tu máme dalšího. Ale musím Vám říct, že tak jako Vy - a tu to skončí vždy tak 6-7 aut ročně - to jsme tu ještě neměli. smajlík))) No, to asi opravu ne.........................Nevím, zda to byl stejný rok, ale pamatuji si, že se u Jičína jela Bohemka - naposledy tímto směrem k Jičínu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!