Kudy se jezdilo – Železná Rallye 1986
Napoví vám tato mapa?
Nevíte, co je to za mapu? Je to aprílová verze na mapy.cz (přepnout mapu na "Textová").
A centrum Železné Rallye bylo v městě, které je na mapě označeno jako Ajznbán, jinak se to jmenuje Železnice. Kousek na sever od Kvičína, tedy Jičína. A Lomnice nad Libuškou Šafránkovou je samozřejmě Lomnice nad Popelkou.
Dost ale srandy a zpět k historii Železné Rallye. Jezdila se vždy jako oblast B (respektive SKP B) – všechny ročníky najdete zde. Z nějakých mně neznámých důvodů se nejel ročník 1985. My se dnes podíváme na rok 1986. Proč zrovna na něj? Protože jsem aktuálně přidal chybějící výsledky, za což patří dík Pavlu Řihákovi, který sám na soutěži jel. A také proto, že to je jediný ročník soutěže, ze které mám mapy. Takže zatímco se nám podařilo doplnit zadat kompletní výsledky všech ročníků, programy nemám. Kdyby někdo měl, uvítám skeny.
Soutěž se jela na třech úsecích a mělo se odjet 10 rychlostních zkoušek. RZ1 čtyřikrát, RZ2 a RZ3 pak třikrát. Nakonec k tomu nedošlo, ale o tom více v závěru článku.
RZ1/4/7/10 Soběraz – Klepanda
RZ1 začínala hned za Železnicí u obce Soběraz. Jelo se k vracáku u Radima (2) a pak přes kopec dolů na křižovatku několika cest, kde se říkalo Klepanda a kde dodnes stojí restaurace Na Klepandě (funguje?). Dá se předpokládat, že tenkrát byla velmi populární.
Lesní úsek dnes
Restaurace Na Klepandě dnes
RZ2/5/8 Holenice – Stružinec
Druhá zkouška se jela v okolí Lomnice nad Libuškou. Start byl ve Starých Holenicích a cíl ve Stružinci. Až do vesnice Černá je trasa jasná, pak se odbočilo na šotolinu a zbytkem tratě si nejsem úplně jistý. Zkuste porovnat moji verzi s tím, co je na mapě
Z této šotoliny za Rváčovem se posádky vracely na hlavní silnici
RZ3/6/9 Nová Paka – Klepanda
Třetí zkouška byla opravdovou lahůdkou. Kdo tu trasu zná, jistě potvrdí. Startovalo se na kraji Nové Paky v části zvané Zlámaniny. Po poměrně úzké silnici se jelo ke Štěpanicím (2), kde se odbočilo do vsi a po místní komunikaci se zase vrátilo na hlavní. Ne ale na dlouho. Pod kopcem, na jehož vrcholu stojí zřícenina hradu Kumburk, se odbočilo na šotolinu (4) a jelo až k již známé křižovatce Na Klepandě. Druhá půlka této zkratky je dnes vyasfaltovaná, tenkrát samozřejmě nevím.
Dnešní šotolina pod hradem Kumburk
A teď k tomu, proč se soutěž neodjela celá, ale jen 6 RZ z 10 plánovaných. V průběhu soutěže se totiž stala smrtelná nehoda a soutěž byla předčasně ukončena. Zde je výstřižek z místních novin, za který děkuji Pavlu Vydrovi.
Ačkoliv jsem vše konzultoval s několika přímými účastníky soutěže, nikdo si přesně nepamatuje, kdo to přesně byl. Zdá se ale, že se nehoda stala už na RZ3 a že šlo o posádku č. 69 Petr Manderla – Otakar Waniek. Podle mých informací měl při nehodě zemřít jezdec po nárazu do stromu. Znovu proto apeluji i na další účastníky soutěže, aby si zkusili vzpomenout, co se tenkrát stalo. Na místě tragické nehody by měl být snad i pomníček.
Fotografie ze smutného vyhlášení. Zda kategorie A/Škoda120LS – zleva Jindra Štolfa, Miloš Novotný, Věroslav Cvrček, Jiří Suchánek, Petr Řihák, Pavel Řihák.
Tak za týden zase objevíme nějaké staré tratě a zapomenuté soutěže.
https://www.ewrc.cz/clanek/13806-navrat-do-let-minulych-aneb-zelezna-rally-2010/
Před 8 lety tu v rámci tehdejšího RC byl návrat Železné Rally, dost jsem se na to těšil ale bohužel to vypadalo podobně jako ta mapa na úvod - Apríl, ale reálnej...
https://www.ewrc.cz/clanek/13806-navrat-do-let-minulych-aneb-zelezna-rally-2010/