Mads prodává Fiestu WRC a zvažuje WRC2
Norský jezdec má za sebou sezónu, ve které skončil na jednom z nejhorších umístění ze všech svých světových roků, když se nevešel do TOP 10 a byl až 15. celkově. Pro letošek se totiž rozhodl opustit M-Sport a vydat se vlastní cestou, když koupil Fiestu WRC 2017, kterou začal provozovat ve společném týmu s jihlavským Martinem Prokopem. Jejich cesty se v průběhu roku rozešly, Nor startoval jen na osmi soutěžích letošního kalendáře a nejlépe dojel pátý v Katalánsku na sklonku sezóny. Svou Fiestu dal na prodej na 510 000 liber, takže pokračování OneBet WRT s vlastním autem moc nevypadá. Letos se také rozešel se svým spolujezdce Olou Floenem a jak to vypadá, jeho pokračování v nejvyšší lize není úplně jisté, protože zvažuje přestup o jeden level níž do WRC2.
"Probírám se všemi možnostmi pro příští rok. Jednu věc vím už teď jistě, za měsíc nebudeme startoval na Rallye Monte Carlo. Sezónu zahájím ve Švédsku, ale s čím pojedu, to ještě nevím, otevření jsou všechny možnosti. Nemusí to nutně být auto WRC specifikace 2017 nebo 2018, stačí auto, ve kterém bych byl konkurenceschopný a jel blízko čela," říká norský jezdec a vítěz jedné světové soutěže.
Úplně nevylučuje ani přechod do WRC2, avšak dle svých slov by v takovém případě musel být lídrem klasifikace. "V takovém případě bych očekával vítězství ve WRC2 nebo příčky blízko čela klasifikace v rámci jednotlivých rally. Pokud bych šel do WRC2 a udělal tím krok zpět, tak bych musel být blízko první příčky, protože pokud bych nebyl, tak by to byl důkaz toho, že potřebuji jít dělat něco jiné a to já nechci," říká norský jezdec ke svému rozhodování a pokračuje, "kdybych šel do WRC2, mohl bych hodně ztratit. Navíc by to bylo nároční, startuje tam hodně dobrých jezdců Když se podíváte například na Andrease Mikkelsena, který jezdil s vozem S2000 a ve WRC2, tak tu kategorii vozů znal, já ne. Je to jiné, startujete v jiné části pole a rally pro vás může vypadat jinak. Ale něco musím udělat. Budu bojovat, nechci se vzdát toho, kam jsem se dostal. Je mi teprve 30 roků a mám před sebou ještě hodně let v tomto sportu. Vím, že mám ještě pořád potenciál a cítím se tak, což je důvod, proč se tak moc snažím mít vše pro sezónu 2018 vyřešeno. Teď mám větší motivaci jak kdy dříve a cítím, že jsem na tom dobře i po jezdecké stránce. Rád bych byl znova továrním jezdcem," dodává norský jezdec, u nějž jde o zajímavou změnu oproti loňským prohlášením při založení soukromého týmu.
Foto: FB Martin Prokop Official
Když pak Mads Ostberg ohlíží za letoškem se soukromým WRC 2017, nemůže nezmínit finanční náročnost provozu speciálu. "Bylo to drsné. Náklady byly ohromné, ale moc jsme se snažili a byli jedinými, kteří takto s vozem WRC 2017 fungovali. Měli jsme dobrý tým a když vše dobře klapalo, tak to bylo dobré a stejně tak dobře jsme na tom byli po technické stránce provozu auta. Příští rok, jak už jsem řekl, je možné všechno. Právě jednám s řadou lidí. Výsledkem může být účast ve dvou rally nebo to taky může být dvanáct startů," uzavírá Mads Ostberg.
Problém je v tom, že potenciál sám o sobě v tomhle sportu znamená tak málo, jako nikde jinde.
Jezdí především ten, kdo na to má finance, nebo je schopen je formou sponzorů získat. Historie tohoto sportu je plná skvělých jezdců s talentem od pánaboha, ale zrovna tak i netalentovaných nabobů, jejichž jediným plusem byla plná peněženka. Tak to zkrátka v tomhle sportu chodí a pokud Mads nebude chtít definitivně vypadnout ze hry, asi mu jiná možnost než starty s R5 nezbyde. Ano, je to krok zpět, ale i ve wrc2 se dají předvádět dobré výkony.
A určitě je lepší krok zpět, než pád do propasti zapomění.