8. 1. 2018 11:05 − 2839× − 0

Těžko zdolatelný Jänner

Uplynulé dvě sezóny se rakouské mistrovství muselo obejít bez jedné z tamních ikonických soutěží, Jänner Rallye.

V Rallye Clubu Mühlviertel za tu dobu došlo ke změně rozložení sil a nový předseda Robert Zitta, sám aktivní soutěžní jezdec, se zasloužil o oživení tradičního podniku. S různě dlouhými pauzami mají ve Freistadtu ostatně bohaté zkušenosti, po sedmnáctém ročníku následovala až do roku 2000 dlouhá čtrnáct let trvající pauza a k vynechání došlo i v roce 2010. Obnovená soutěž bohužel rezignovala na statut ME, ostatně právě finanční náročnost před třemi roky přispěla k jejímu přerušení. Žádný velký zájem o letošní Jänner Rallye neprojevily ani české posádky, které se v nedávné minulosti do Rakouska vydávaly i pro mistrovské body. Drtivou většinu slabšího startovního pole čítajícího necelých šedesát dvojic tvořili domácí jezdci.

Rakušané za sebou mají jednu z nejzajímavějších sezón historie, kterou okořenila účast několika atraktivních speciálů WRC. Tři piloti s vozy této kategorie spolu ještě v závěrečné rally sehrávali úžasný souboj o titul. Z něho se nakonec radoval Raimund Baumschlager, ale na atraktivní VW Polo R WRC si letos diváci zřejmě budou muset nechat zajít chuť. Rakouský matador se objeví na domácích tratích pouze výjimečně a více bude působit jako rádce a pronajímatel vozu pro Sebastiana Kletzmayra. Na Jänneru mladý pilot Škody Fabia R5 obsadil pátou příčku. Hermann Neubauer má pro změnu v plánu starty v zahraničí a před dvěma roky pořízený Ford Fiesta WRC už šel z domu. Z loňské špičky se zatím hlasitě ozval o mistrovské body jedině Niki Mayr-Melnhof, který na Jänner Rallye nemohl chybět. Citroën DS3 WRC si ale z PH Sportu přivézt nenechal a usednul do původního Fordu Fiesta R5. Ani Gerwald Grössing úvod sezóny nevynechal, ale stejně tak to bylo bez tradičního WRC.

A Grössing mohl být rád, že si na toto vystoupení drahé WRC nepronajal. Už v první zkoušce na zrádném zledovatělém povrchu chyboval a u svého Mitsubishi Lancer EVO IX R4 ulomil kolo. Nachytat na švestkách se nechal i zkušený Walter Mayer, když poslal svůj Peugeot 208 T16 R5 přes střechu. To samé se ve stejném místě povedlo i Hansu Peteru Haidovi, který si na tento start u Hermanna Gassnera pronajal Hyundai i20 R5. Na rozdíl od Mayera ale Němec v rally pokračoval. Čas v nejrychlejší dvacítce zajel pouze jedenkrát a do cíle dojel jako jedenadvacátý. Nejrychlejší čas v úvodní zkoušce zaznamenal Johannes Keferböck, ale na startu se s pronajatým Fordem Fiesta R5 trochu nechal unést a konto mu obtěžkala desetivteřinová penalizace. Prvním lídrem soutěže se tak stal Simon Wagner s historickou Mazdou 323 GT-R. Jeho bratr Julian, úřadující rakouský mistr dvoukolek, se posadil za volant Subaru Impreza STi R4, ale technická závada ho vyřadila už po třetí zkoušce.

Ze hry vypadnul už na druhé zkoušce kvůli požáru motoru šéf organizátorů Robert Zitta pilotující další Subaru. Po druhé zkoušce poskočil do čela soutěže Martin Fischerlehner s Fordem Fiesta R5 a vydržel tam jen do RZ 4, ve které havaroval. Novým lídrem zrádné soutěže se pak stal Mayr-Melnhof stahující ztrátu z úvodního testu. Simon Wagner i kvůli stávkující převodovce jezdci Fordu nestačil, ale Keferböcka udržel za zády a první etapu dokončil jako druhý. Mayr-Melnhof v sobotu nemusel díky dvouminutovému náskoku nikam moc pospíchat. Do poledního servisu ale bohužel kvůli poruše palivové pumpy dojet nedokázal. Staronovým vedoucím mužem se stal Simon Wagner a na bednu se před závěrečnou sekcí vyhoupnul i místní borec Ernst Haneder s Mitsubishi Lancer EVO IX. V předposledním testu ale i on doplatil na náročnou trať a z vítězství mezi produkčními vozy se nakonec radoval Hermann Gassner s Lancerem EVO X. V samém závěru se navíc dostal i na celkové pódium za Gerharda Aignera ve Fordu Fiesta R5. Wagner i přes problémy s převodovkou pokračoval ve vedení a mířil za historickým okamžikem své kariéry. Bohužel ale štěstěna nepřála ani jemu, stařičkou Mazdu totiž musel na přejezdu z poslední zkoušky odstavit. Hodně překvapivým vítězem soutěže plné výpadků a odstoupení se nakonec stal Johannes Keferböck.

Na rakouské týmy nyní čeká dvouměsíční pauza, po které bude mistrovství pokračovat při Rebenland Rallye. Co se týče zbytku roku, může se objevit nejeden otazník. U Opel Wechselland Rallye už zřejmě nebude figurovat tento titulární sponzor a organizátoři budou mít plné ruce práce se sháněním financí. V kalendáři se však jejich soutěž vyskytuje, na rozdíl od Škoda Rallye Liezen. Podnik Andrease Aignera zařazený vloni premiérově do TER rakouská federace do šampionátu nezařadila stejně jako Waldviertel Rallye. Její pořádání chtěl převzít aktivní soutěžní jezdec Christian Mrlik, ale ani jemu nebylo místo v šampionátu dopřáno. Sedmidílný kalendář by tak měl uzavřít zcela nový NÖ Rallysprint.

Stav šampionátu: 1. Keferböck 25, 2. Aigner 21, 3. Seiberl 17, 4. Kletzmayr 12, 5. Mitterlehner 10, 6. Bachler 8

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!