Rozhovor s Václavem Pechem po Rallye Matador
Václav Pech s Petrem Uhlem popáté zvítězili na slovenské Rallye Matador Tatry. Vítězství je to o to cennější, že se odehrálo při premiéře vozu Mitsubishi Lancer EVO IX z dílen Charouz Racing Systemu.
Václave, jak se vám na Rallye Matador Tatry závodilo poprvé s novým vozem?
V Púchově se nám závodilo perfektně. S Petrem už se tam cítíme jako doma, tradičně se nám tam daří, zatím jsme tam neměli žádný závažnější problém. Přivítal jsem změnu rychlostních zkoušek, což je určitě krok k lepšímu. Rychlostní zkoušky byly pěkné, těžké, navíc ještě ztížené deštěm a vytahaným blátem. Soutěž jsme korunovali vítězstvím, takže opravdu maximální spokojenost. Rád bych poděkoval všem lidem z Charouz Racing Systemu, protože všichni makali na sto procent a perfektně připravili auto. Auto se dodělávalo ještě v úterý a na vyzkoušení nebyl čas. Při testování na shakedownu jsem si poprvé vyzkoušel ostrou jízdu s novým autem a na pro mě nových pneumatikách Matador. Musím se přiznat, že na start s Matadory jsem šel trošku s úsměvem a nedůvěrou, protože jsem si nebyl jist, jak budou fungovat. Ale po shakedownu mi doslova spadla čelist a rozhodli jsme se, že jedeme kompletně na Matadorech. Potvrdili jsme si, že závodní pneumatiky Matador jsou už v dnešní době na úrovni špičkových světových pneumatik.
V Tatrách jste sváděli krásné souboje s Jožkou Bérešem, který jel na S1600, dá se ve stručnosti říct, čím to bylo způsobeno, že jste se tak tahali o vteřiny?
Některé rychlostní zkoušky jasně vyhovovaly autu skupiny S1600, jiné zase byly klouzavější a vyhovovaly více produkčním autům. I nás velmi překvapilo, jak dokázal Jožka Béreš perfektně vodit S1600 na mokru a na blátě. Opravdu to muselo být velké nasazení a sport. Smekám před ním klobouk. Překvapivě byl rychlejší na vodě, a jakmile začala silnice osychat, byli jsme rychlejší my. Což je trošku nelogické, ale bylo to tak.
Vaše auto bylo v průběhu závodu oblečeno v barvách hlavního partnera soutěže společnosti Matador. Jedná se o jednorázovou akci nebo je to náznak dlouhodobější spolupráce?
Jednalo se o jednorázovou akci, protože na Slovensku se nechtěl prezentovat náš hlavní partner Petra, a současně přišla v ten správný moment nabídka od společnosti Matador, jestli bychom nechtěli jet v Tatrách pod jejich hlavičkou. My jsme to pochopitelně uvítali, protože takový partner se neodmítá. Byli jsme rádi, že jsme naši spolupráci mohli okořenit vítězstvím, protože lidé ze sportovního oddělení Matadoru do toho dávají opravdu hodně a bylo na nich vidět, že jsou také spokojeni. Skutečně k vývoji přistupují velmi zodpovědně a je vidět, že je to baví. Po rychlostních zkouškách kontrolovali pneumatiky, měřili teploty, opravdu profesionální přístup.
Po zkušenostech, které máš se soutěžními pneumatikami Matador, můžeš říct, jestli na nich budeš závodit i v průběhu sezóny?
Momentálně jsem přesvědčený, že je určitě pojedeme do konce sezony. Zatím máme vynikající zkušenosti na mokru, na suchu jsme jeli pouze na shakedownu, ale i tam se nám líbily.
Je za tebou premiéra s novým autem, můžeš říct první pocity z nového Lanceru EVO IX?
Nevidím úplně extra rozdíl mezi ostatními produkčními vozy, se kterými jsem dosud jezdil. Je tam samozřejmě trochu rozdíl v motoru, kde je proměnná vačka, ale na výkonu se to nějak extra neprojevuje. Je možné auto točit asi o 500-600 otáček víc. Ale nedá se říct, že by to byly nějaké sedmimílové kroky kupředu, spíše se jedná o krůčky.
Na kolik procent využíváte novou – volnější homologaci?
Zatím jsme nevyužili téměř nic, protože stavba auta probíhala narychlo a byl problém se sháněním dílů podle nové homologace. Doufáme, že do Krumlova většinu těch věcí seženeme. Jedná se hlavně o velké brzdy, horní uložení v unibalech, mezikus místo posilovače brzd atd…
Plánujete třeba v rámci testování účast na nějakém rallysprintu?
Zatím to v plánu není, máme velmi nabitý program a i ve firmě je teď moc práce.
V Púchově jste brali plný bodový příděl, vracíte se tak zpátky do hry. Jak jsou podle tebe rozdány karty, kdo bude nejvážnějším soupeřem?
Je pravda, že Krumlov už je vlastně polovina sezóny, ale na nějaké závěry je ještě brzy. Navíc tabulka je zatím poměrně vyrovnaná a nic není rozhodnuto. Mně se to o to víc líbí, že sezóna bude vyrovnaná a bude s kým bojovat.
Díky za rozhovor.
VAKUZ
by si sa divil, ale nvedia...! myslis ze preco je taky rozdiel medzi seriovymi pneu. si pozri vysledky nejakeho testu v moto. casopise....urobit kvalitnu pneu neni vobec jednoduche a na rally hlavne...jedna vec je rozrezat pneu konkurencie,urobit rozbor a podla toho namiesat vlastnu,podobnu zmes...to moze urobit kazdy,ale len toto na dobru gumu nestaci...je tam vela chranenych patentov,ktore vyrobca len tak okopirovsat nesmie...a to nehovorim o tom najdolezitejsom,o vyvoji...neda sa porovnavat matador a michelin, ved to uplne smiesne...vyvoj je o peniazoch a tych ma michelin rozhodne viac! matador sa neda porovnavat s michelinom,to je strasny rozdiel...!!!
Musím říci,že tvé tvrzení o měnící se kvalitě v soustažnosti s velikostí pneu má reálný základ,viz testy normálně prodejných pneu a docela mě mrzí,že mě to nenapadlo již dříve,protože je to opravdu relevantní argument.To,že se mění způsob zatížení pneu v závislosti na vzrůstají velikosti je jasné. Jedním z klíčů k úspěchu asi bude dosažení rovnoměrného rozehřívání(prohřívání) pneu na celém povrchu styčné plochy a po té udržení požadované(ideální)teploty po nezbytně dlouhou dobu,ale to už je jenom moje spekulace.
Co se týče tvého závěru,tak dodám,že si myslím,že takhle nějak celá myšlenka na produkci závodních pneu u Matadoru asi vznikla.Položili si otázku jestli dokáží vyrobit"téměř" srovnatelnou kvalitu za podstatně nižší cenu a odpověďi již začaly přicházet v podobě parádních výsledků.
VAKUZ