První technický problém a stíhací jízda v dunách

Zpravodajství z 8. etapy Africa Eco Race 2018 + VIDEO.

Druhá půlka maratonské části závodu o celkem skoro tisíci kilometrech měla v úvodu lehčí duny a rychlou a zrádnou pasáž offroadového střihu namixovaného s písčitými cestami. Tomeček poprvé opravoval a ztratil. Pak ale konečně přišly ty pravé mauritánské duny. A Desert Master dostál své pověsti, a zase to dohnal.

Osmá etapa Africa Eco Race 2018: Chami – Amodjar, 10. ledna 2018: Celková délka: 477 km Přejezd z bivaku 1 km Etapa: Chami – Azougui 486 km Přejezd: Azougui – Amodjar 37 km

Stoprocentní Tatru Tomáše Tomečka poprvé v závodě pozlobila technika. Únavová trhlina v trubce kompresoru si vyžádala nutnost opravy za prvním checkopintem. Tomáš tento díl naštěstí v autě vozí, takže ho vyměnil a jel dál. “Nebyl to žádný velký problém,” ohlíží se Tomeček za první letošní opravou v etapě. “Akorát jsem se teda trochu popálil o výfuk, ale ne nějak moc,” dodává druhý pilot celkového pořadí kamionů.

Oprava zabrala zhruba 30 minut a během ní Tomečka předjela spousta soupeřů. “Snažil jsem se to trochu dohnat, a povedlo se. V dunách jsem konkurenty dojel,” vzpomíná dále Tomeček. “Většinu jsem jich pak zase předjel. Nějakou dobu jsem jel za Kovacsem, který mi ráno říkal, že mě včera nechtěl předjet. Tak jsem mu řekl, že se za něj dnes nalepím já,” usmívá se Tomeček. “Jenže se tam zahrabal, tak jsem ho stejně předjel, a pak už jsem ho neviděl.”

Propad na osmé místo v etapě Tomeček dokázal v dalších stovkách kilometrů nahradit skvělým výkonem hodným přezdívky Desert Master, a v cíli byl čtvrtý. Rozhodující bylo, že přidal dalších devět minut náskoku na Kovacse, a Van de Laar na něj získal 17 minut, a celkově ztrácí pořád lehce přes dvě hodiny. Zdálo se, že do závodu neodstartoval Hoondert s DAFem. “Ne, ne, ten jel,” vyvrací tvrzení Tomeček. “Ale daleko nedojel, myslím, že měl nějakou poruchu. Stál tam pak u něj Petr Foltýn s naším balai,” doplňuje.

Součástí závodu jsou dvě Tomečkovy Tatra balai, které za závodem sbírají odpadlou techniku a závodníky. Maratonská dvojetapa dala už tak vyčerpanému startovnímu poli zabrat, a tak se “baléčka” v bivaku moc nevyskytují, jsou stále někde na trati.

Těžkou práci mají I mechanici v asistenční Tatře. Často za jeden den urazí vzdálenost jako z jedné strany České republiky na druhou, pak zastaví, rozbalí zázemí, hodí se do montérek a jdou pracovat. Ještě štěstí, že se aspoň po Africe mohou pohybovat o trošku rychleji než osmdesátkou, jako je to třeba jinde. “Máme v autě hlídací GPS, a ten je nastavený na 110 km/h,” vysvětluje Tomáš Bezděk. “Jezdíme tak těch 105 km/h, nechceme riskovat, že bychom překročením rychlosti mohli Tomášovi připsat penalizaci,” doplňuje mechanik Tom Racingu.

Osmá etapa byla zase dost rychlá, ale přitom opravdu pravá dakarská, s velkými písky a náročnými dunovými poli. V Tomáši Tomečkovi dokonce vyvolaly příjemnou vzpomínku: “Vzpomněl jsem si pak, kde už jsem tyhle duny viděl,” říká Tomeček. “Bylo to snad před 20 lety, když jsme tudy jeli s Karlem Lopraisem. To mě potěšilo, byla to pěkná etapa,” dodává trojnásobný vítěz Africa Eco Race i vítěz Rally Paříž – Dakar.

Motorky vyhrál mladý Portugalec Luis Miguel Anjos Oliveira, který o šest minut stáhnul náskok vedoucího Ceciho. Je mezi nimi méně než hodina a není tady nic rozhodnuto. Celkové třetí místo si bez problémů hlídá Martin Benko. Jeho slovenský krajan Ján Zaťko poskočil zpět do první desítky, a na devátého Juliena Sánchéze ztrácí už jen 15 sekund. V této etapě byl rychlejší o téměř 17 minut.

De Rooye dělilo jen 21 sekund od premiérového umístění v top 3 smíšené kategorie aut a kamionů. Dokonce odvážně vyhlásil útok bronz v celkovém pořadí, to ale bude muset ještě najet hodinu a šest minut, aby přeskočil zatím třetího Pascala Thomasseho s buggy Optimus.

Devátá etapa začne sedmdesátikilometrovým přesunem dál od města Chinguetti a jeho provozu. Následovat bude 340 km v písku a také v nekonečných dunových polích.

Výsledky 8. etapy (439 km):

Moto: 1. Anjos Oliveira (Yamaha) 5:14:08, 2. Ceci (KTM) +06:24, 3. Agazzi (Honda) +31:27,… 4. Benko +46:24, 9. Zaťko (oba KTM) +1:15:44. Auta: 1. Serradori (LCR30) 4:36:57, 2. Gerard (Optimus) +23:06, 3. Julien (Optimus) +26:00. Kamiony: 1. De Rooy (Iveco) 5:03:18, 2. Van De Laar (Daf) +46:15, 3. Elfrink (Mercedes) +49:25 , 4. Tomeček (Tatra) +1:03:08, 5. Kovacs (Scania) +1:12:09, 6. Essers (Man) +1:16:04, 7. Van Velsen (Ginaf) +2:19:04, 8. Pattono (Iveco) +2:54:16. 9. Govaere (Man) +4:14:51.

Výsledky po 8. etapě:

Moto: 1. Ceci 34:17:45, 2. Anjos Oliveira +54:21, 3. Benko +4:01:17,… 10. Zaťko +8:03:52. Auta: 1. Serradori 27:44:48, 2. Vasiljev +1:05:50, 3. Thomasse +2:48:45. Kamiony: 1. De Rooy 31:39:46, 2. Tomeček +4:00:19, 3. Kovacs +4:56:58, 4. Van De Laar +5:44:32, 5. Essers +7:43:45, 6. Van Velsen +9:51:19, 7. Elfrink +11:21:38, 8. Govaere +12:13:00, 9. Pattono +16:33:36.

V pozadí úspěchů týmu Promet/Czechoslovak Group Tomáše Tomečka stojí řada partnerů. Hlavními sponzory jsou pro letošní sezonu opět společnosti Promet Group a Czechoslovak Group. Tým podporují také společnosti Tatra Trucks, Tawesco, Mann Hummel, Federal Mogul a další.

LIVE TRACKING/ IRITRACK/ VÝSLEDKY/

Mediálně Tomáše Tomečka podporuje redakce Motorsport revue. Více informací najdete na stránkách www.tomastomecek.cz, www.msrevue.cz a příslušných sociálních sítích.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!