11. 1. 2018 23:01 − 4234× − 0

Chtěli těžší Dakar, tak ho mají…

Po posledních ročnících Dakaru se hlavně ti nejzkušenější harcovníci dožadovali toho, aby se jeho trať více přiblížila původnímu charakteru.

Organizátoři v čele s projektantem trasy Marcem Comou se opravdu zasnažili a přichystali neskutečně drsný maratón. Všechny doposud odjeté peruánské etapy byly neskutečně těžké na navigaci, odhadování terénu i zvolení správného tempa. Včera navíc na zbylé dobrodruhy čekalo jedno z nejdelších dunových polí v celé historii slavné rally. A ty už nemusely moc vzrušovat Cyrila Desprese. Lídr po nedělní druhé etapě totiž v té čtvrté narazil do skály, urazil u svého Peugeotu kolo a dlouhé hodiny strávil v poušti. Další Francouz za volantem 3008 DKR Maxi Sebastien Loeb tu samou etapu naopak vyhrál a posunul se na třetí příčku za zbylé dva jezdce francouzské značky. Bohužel devítinásobnému mistru světa v klasické rally nebylo na Dakaru přáno ani letos. Ve středeční etapě svůj vůz několikrát zahrabal, ale daleko horší byl propad do jedné z děr. Při té se bolestivě poranil spolujezdec Daniel Elena a po pomalé cestě do bivaku náhradní trasou musela posádka večer odstoupit.

Peugeot na jednu stranu vládne průběžnému pořadí, na stranu druhou ale už má polovinu posádek mimo hru o vítězství. A vzhledem k náročnosti zbylých etap si nemůžou být ničím jisti ani Stephane Peterhansel s Carlosem Sainzem. Francouzský rekordman Dakaru zatím drží vedení se solidním půlhodinovým náskokem právě na španělského kolegu. Pořádný prostor k dýchání jim svými problémy umožnili hlavně jezdci Toyoty. Nasser Al-Attiyah nejprve vyhrál prolog a pak zajel nejrychleji ve třetí etapě. V úterý si ale prožil katastrofální den, během kterého prorazil několikrát pneumatiku a také se nevyvaroval zahrabání se v písku. Do cíle dojel skoro o hodinu později než vítězný Peugeot a dostal se do situace, kdy už francouzské buggyny může stěží nahánět. A to samé platí i pro jeho jihoafrického kolegu Giniela de Villierse, který prorazil ve čtvrté etapě více pneumatik, než kolik vezl náhradních. Do toho se také párkrát zahrabal a jeho ztráta vzrostla až na hodinu a půl. Zatímco před startem soutěže si stěžovali u Peugeotu, že změna pravidel kvůli snížení hmotnosti a prodloužení tlumičů čtyřkolek je vůči nim neférová, po úterku si stěžovali pro změnu u Toyoty. Jim zase vadilo, že buggyny mohou upravovat z kabiny tlak pneumatik a díky tomu se snáze vyvarovat defektům.

Všechny tři tovární Hiluxy každopádně v soutěži pokračují a drží se v pořadí hned za dvojicí vedoucích Peugeotů a poměrně překvapivě jim momentálně vévodí Bernhard ten Brinke. Bohužel hodinový odstup jim neumožňuje nic moc jiného než čekat na chybu Peterhansela a Sainze. Od prvních dnů se nic nezměnilo na zhoršujícím se trendu stáje Mini. Ve středu svou čtyřkolku zahrabal i jejich tehdejší lídr Orlando Terranova a novým nejrychlejším jezdcem německé stáje se stal až ten poslední vzadu, osmý Jakub Przygonski. Na konci elitní desítky za továrními jezdci a středečním překvapením Eugeniem Amosem v buggy se stále drží nejrychlejší z českých jezdců Martin Prokop. Ten si sice v dunách také užil svoje, ale zatím drží svou pozici. Nahoru pořadím se už dokázal vyšplhat Khalid Al-Qassimi, který se snad i díky svému původu dokáže dobře orientovat v poušti. Se svým soukromým Peugeotem se už dostal na parádní šesté místo.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!