reklama reklama reklama reklama
14. 1. 2018 09:05 − 3555× − 7 0

Tatra i Tomeček jednoduše vynikající

Zpravodajství z 11. etapy Africa Eco Race 2018 + VIDEO.

Poslední závodní etapa Africa Eco Race 2018 nebyla ani krátká, ani snadná. Vedla pískem, offroadovými úseky i dunami. Ale přece jen to byl závěr maratonského závodu, a to už se obvykle příliš nedivočí. Vždyť cíl už je tak blízko… Tomáš Tomeček ji s přehledem zvládl a vstoupí do dějin coby první pilot kamionu, který takový závod dojel až do cíle bez spolujezdce. A že to bude na stříbrné pozici, to by před závodem málokdo tipoval.

Jedenáctá etapa Africa Eco Race 2018: Akjoujt – Saint Louis, 13. ledna 2018
Celková délka: 558 km
Přejezd: start z bivaku 0 km
Etapa: Akjoujt – Fimlit 219 km
Přejezd: Fimlit – Saint Louis 339 km

Tatra i Tomeček jednoduše vynikající

Do jedenácté etapy vyrážel Tomeček jako druhý za Van de Laarem. Jako každý den uvolněný, s plně připravenou a fungující Tatrou. Technika jej ostatně podržela po všech 14 dní. Za celý závod řešil jen upadlý stěrač v jedné marocké etapě, v Mauritánii výměnu trubky kompresoru a později ještě trubky dohušťování, za jejíž poškození mohl defekt kola. “Bez kompresoru to nejede, a bez dohušťování nemáme šanci v terénu,” říká Tomáš Tomeček. “Proto tyhle díly sebou vždy vozím, a určitě to tak dělají všichni. Samozřejmě je mají naložené i naše baléčka,” přibližuje dále.

Do cíle zbývá jen v neděli zamávat fanouškům na posledních 22 kilometrech, které se ani do výsledků nepočítají. Jak se tedy jede v etapách, ve kterých už se vlastně závodit radši ani nemá? Pořád dost rychle. “Ze začátku bylo ještě pár dun, ale pak už to bylo jenom rychlé,” charakterizuje Tomeček trasu jedenácté etapy. “Docela často se jelo až na rychlostním limitu. Takže jsem moc nechápal, jakým tempem se kolem mě prohnal de Rooy, to byla jiná liga,” kroutí hlavou příborský pilot.

Gerard de Rooy totiž trochu porušil pravidlo o posledních etapách, a ještě podniknul útok na třetí místo smíšené kategorie auto + moto. Závod Africa Eco Race je krásný mimo jiné tím, že závodníci všech kategorií absolvují stejnou trasu, a jejich výsledné časy lze srovnávat. Tak to bývalo také za slavných dob Rally Paříž – Dakar. Tomeček na třetí místo ve smíšené kategorii dosáhl v roce 2013, a o rok dříve byl dokonce druhý. De Rooy se o tohle ceněné podium připravil v předcházející etapě. Průběžně třetí Pascal Tohomasse s buggy Optimus v ní dost bloudil, jednu dobu jel úplně špatným směrem. De Rooy už byl v tu chvíli virtuálně před ním. Stačilo zachovat chladnou hlavu, jenže Nizozemec naopak začal tlačit na pilu a v dunách udělal velké chyby.

Stříbrná radost

Tomeček v cíli speciálu s radostí přijal zprávu o svém etapovém i celkovém stříbru, a vydal se asfaltkou směrem k hranicím se Senegalem. Po cestě postupně předjel všechny ostatní závodníky a asistence včetně své vlastní, a na hranicích byl jako první. “Celé to pak trvalo jen pár minut,” popisuje vstupní proceduru. “Jsme v Evropské unii, takže jsem jen vytáhl pas, dali mi razítko a mohl jsem jet dál. Letos to bylo na všech hranicích velmi rychlé, žádné zdržování, to se mi líbilo,” doplňuje spokojeně.

Poslední bivak závodu se nachází na starém letišti poblíž města St. Louis. Za pilotem stoprocentní Tatry ihned začali chodit první gratulanti. “Druhé místo, to je neuvěřitelné,” usmívá se Tomeček. “Chtěl jsem to zkusit, chtěl jsem dojet, a je z toho takový výsledek. Ale snad ještě víc mě těší, jak to se mnou prožívají další lidé v bivaku,” pokračuje nadšeně. “Každý den se chodí ptát, fandí mi. Vylezl jsem z auta, a už u mě byl kluk od bugin s plechovkou piva. Tak jsem si letos dovolil první pivo. A pak u Slováků ještě jedno, na oslavu,” dodává stříbrný muž kategorie kamionů.

Blíží se cíl, a za ním na Tomečka ještě čeká jedno zajímavé setkání. U Růžového jezera bivakuje podobný český dobrodruh, jako je on. Tadeáš Šíma také projíždí Afrikou zcela sám, a to na kole. Zvolil cestu, která se velmi blíží trase Africa Eco Race. Tedy přes Maroko, území Západní Sahary, Mauritánii do Senegalu, odkud bude pokračovat do Mali a dál. Šímovo putování můžete sledovat na jeho stránkách www.tadytada.cz a v Lidových novinách. Dozvíte se například, zdali se mu v Dakaru opravdu podařilo vyměnit s Tomečkem kolo za Tatru.

Slovenské gesto fair play

Slovenský závodník Martin Benko obhajoval třetí místo, a už už to vypadalo, že bude úspěšný. Jenže, zaúřadovala desátá etapa. První informace o nepříjemném pádu se sice naštěstí nepotvrdily, ale po výsledku bylo i tak. Na vině byla Benkova KTM, která přestala dobíjet. Jezdec se pak sice dostal do bivaku, ale ne tak jeho stroj, a tak do 11. etapy neměl na čem vyrazit.

Benkovu kolegovi Jánu Zaťkovi je neuvěřitelných 62 let. Loni skončil čtvrtý, a velmi rychlý by byl i letos, kdyby ho nebrzdily následky pádu v Maroku, a nachlazení, které si přivezl ještě z přejímek ve francouzském Mentonu. V závodě prožil velmi zajímavou příhodu, která si říká o cenu Fair play. Henriku Rahmovi ze Švédska, Zaťkovu soupeři v boji o druhé místo v kategorii +450, došel na trati benzín. Zaťko přijel, neváhal a ze svého mála mu odlil. Rahm poděkoval a odjel si pro stříbrnou příčku. Zaťko se vydal za ním, jenže v písku zapomněl víčko od nádrže. Až do konce etapy proto musel řídit jednou rukou, aby mohl druhou zakrývat hrdlo nádrže. V terénu, v písku, se zraněnými žebry… Tenhle železný muž by to nikdy nevzdal.

Poslední díl závodu

Dálková rally Africa Eco Race se přesunula do Senegalu, kde v neděli 14. ledna její desátý ročník skončí. Kde jinde, než v Dakaru! Všichni, kdo se v závodě dokázali udržet, třeba i přes některé nedokončené etapy a penalizace, budou mít právo projet si “mávacích” 22 kilometrů podél pobřeží Atlantiku až k Růžovému jezeru. Časy se sice budou měřit, ale v itineráři je etapa vedena jako neutralizace, takže se do celkových výsledků nebude započítávat. A pak už bude zbývat jen cílová rampa a zasloužené oslavy.

Výsledky 11. etapy (219 km):

Moto: 1. Agazzi (Honda) 2:00:39, 2. Ceci +1:59, 3. Blackburn +6:35,… 12. Zaťko (vš. KTM) +26:27.
Auta: 1. Gomez (Optimus) 1:36:19, 2. Serradori (LCR30) +1:42, 3. Thomasse (Optimus) +4:40.
Kamiony: 1. De Rooy (Iveco) 1:48:36, 2. Tomeček (Tatra) +17:42, 3. Van De Laar (Daf) +20:32, 4. Essers (Man) +29:10, 5. Van Velsen (Ginaf) +29:49, 6. Govaere (Man) +30:31, 7. Hoondert (Daf) +32:08, 8. Elfrink (Mercedes) +43:02, 9. Pattono (Iveco) +2:29:02.

Výsledky po 11. etapě – celkové výsledky Africa Eco Race 2018:

Moto: 1. Ceci 47:21:53, 2. Anjos Oliveira (Proto) +1:26:20, 3. Rui Oliveira (Yamaha) +6:43:27,… 9. Zaťko +11:36:35.
Auta: 1. Serradori 40:18:50, 2. Vasiljev (Mini) +1:07:31, 3. Thomasse +4:10:40.
Kamiony: 1. De Rooy 45:00:53, 2. Tomeček +5:14:18, 3. Van De Laar +6:50:58, 4. Essers +11:40:22, 5. Govaere +16:00:20, 6. Elfrink +19:14:09, 7. Pattono +24:08:05, 8. Hoondert +30:45:55, 9. Van Velsen +34:17:20.

V pozadí úspěchů týmu Promet/Czechoslovak Group Tomáše Tomečka stojí řada partnerů. Hlavními sponzory jsou pro letošní sezonu opět společnosti Promet Group a Czechoslovak Group. Tým podporují také společnosti Tatra Trucks, Tawesco, Mann Hummel, Federal Mogul a další.

LIVE TRACKING/ IRITRACK/ VÝSLEDKY/

Mediálně Tomáše Tomečka podporuje redakce Motorsport revue. Více informací najdete na stránkách www.tomastomecek.cz, www.msrevue.cz a příslušných sociálních sítích.

Komentářů celkem: 7
14. 1. 2018 09:17
00
Obrovská gratulace Tomášovi. Jak jsem byl na začátku k jeho plánu jet sám v kamionu skeptický, tak ukázal, že umí a že to jde i takto. Palec hore. A závěrem taková blbost, ale tta přepravka na krytu motoru mě nepřestává fascinovat, přijde mi taková stylová smajlík
14. 1. 2018 10:09
00
Neskutčná pecka, obrovská gratulace.
Jsem na toho může hrdý, jak jen může občan stejné země být hrdý, na člověka stejného národa. Tím víc, když jeho nářadím je TATRA smajlík smajlík
14. 1. 2018 11:56
00
Velká gratulace a hluboká poklona. Také já byl k nápadu jet v kamionu takovouto soutěž sám více než skeptický, ale Tomáš dokázal jaký je bojovník a jaké auto Tatra je. smajlík
14. 1. 2018 15:02
00
O tom, že to byl holý nerozum, jsem přesvědčen pořád smajlík Ale tím spíš obrovská gratulace smajlík smajlík
14. 1. 2018 16:48
00
Všichni jsme z toho před startem měli rozporuplné pocity, ale přáli jsme mu to smajlík
Když vedle sebe stála de Rooyova Iveca a Tomášova Tatra, byl to neuvěřitelný pohled. Hitec buginy speciál závoďáky proti sériovému náklaďáku před 12 lety přestavěnému na závodní kamion. Jenže, Tatra je prostě geniálně vymyšlená. V podstatě bezporuchová, mechanická, dobře servisovatelná. Tomáš musel zažívat zajímavé pocity pokaždé, když v etapě míjel porouchané Iveco... Jeho řidičské, servismanské, a dnes už i navigační schopnosti jsou další věc, takové dobrodružství by si podle mě moc lidí lajsnout nemohlo.
14. 1. 2018 19:12
00
Přidáno i video. Respekt soupeřů je doslova hmatatelný smajlík
15. 1. 2018 14:08
00
Poklona až k zemi! smajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama