Yves Matton nástupcem Jarma Mahonena
Je tomu jen pár dní, co se na světlo světa dostala spekulace o možném nástupu Yvese Mattona jako šéfa pro rally u FIA a dnes již server autosport.com informuje, že ruka je v rukávu a Belgičan skutečně nahradil Jarma Mahonena v dané funkci. K dnešnímu dni Matton skončil jako šéf Citroen racingu, kde jej počínaje dneškem nahradil Pierre Budar, který šéfoval oddělení zákaznického sportu u PSA motorsportu, což znamená, že se nepotvrdila spekulace, že by versailleský tým převzal Bruno Famin z Peugeot sportu, který je však v této době ještě na Dakaru. Matton sám by se funkce na FIA měl ujmout na začátku února.
"Je mi velkou ctí přijmout u FIA tuhle pozici. Působil jsem v motorsportu na různých jeho úrovních včetně práce pro nejúspěšnější značku historie, ale tenhle post je pro mě opravdovým úspěchem," říká Yves Matton, nový šéf pro rally u FIA. Prezident FIA Jean Todt na adresu Belgičana dodává: "Yves má obrovskou vášeň pro tento sport a jeho zkušenosti se závoděním a řízením týmu jak na soukromé, tak tovární úrovni jsou velkým přínosem pro zajištění budoucího rozvoje našeho sportu. Rád bych také poděkoval PSA Motorsportu za to, že Yvesovi umožnil tento přestup," uzavírá prezident FIA.
Nový šéf Citroen racingu Pierre Budar dostal šanci jako šéf týmu ve WRC a je plný odhodlaní. "Dalo by se říct, že práce snů. Začínal jsem kariéru jako jezdec, ale promoval jsem jako inženýr a musel si vybrat pouze jeden směr. Jsem rád, že mě to dovedlo až tam, kde jsem dnes. Loni jsme mohli vidět, když Citroen C3 WRC vyhrál dvě soutěže, že nemáme špatné auto a máme kam dál budovat tým. Počkejme si, čeho půjde dosáhnout, letos to budeme brát soutěž po soutěži, ale máme dobrý tým a velmi dobré jezdce," uzavírá nový šéf Citroen racingu.
Mám pocit, že je to všeobecné, když je někdo nahoře, je to polobůh, pokud se mu nedaří, je to ten největší nýmand. Nevím jestli je to Česká nátura, nebo je to všeobecně lidská vlastnost. Myslím, že cesta vede středem, z nikoho (kromě Tomáše Tomečka) se na zadek neposadím, nikoho do země zašlapávat nebudu.
ale chlapci, fakt si myslite ze je to dobry sef? postavili C3 ktora im uz vyse rok nefunguje. nevedel do timu priniest ani jedneho TOP jazdca. ano, myslim Ogiera a Mikkelsena. zacinaju rok s rovnakou zostavou pricom idu do sezony tak, ze JEDINY JEDEN JAZDEC absolvuje komplet sezonu. toto ma byt TOP DIRECTOR? kde je R ktora by konkurovala Fordu a Skode, ktory predali uz ca 200 aut?.... ten chlap dal Citroen a ich rally na kolena, bojim sa aby tou neschopnostou manazovat ludi to nespravil aj s rally. jedine pozitivum v nom vidim tam, ze asi bude zamyslat s hlavou manazera tímu, co by bolo pre nich najlepsie.
Ona obecně Francie je v zoufalé situaci nejen ekonomické, ale i politické – vždyť zde již od listopadu 2015 platí výjimečný stav!
V takové konstalaci vykládat o tom, jak Matton způsobil pád sportovního oddělení Citroen, je hodně svérázné. Možná by stálo za to popřemýšlet, zda za současné situace ve Francii a PSA není vlastně spíš zázrak, že se Citroen programu WRC vůbec drží. Rok 2017 je prvním po dlouhé řadě, kdy PSA vykazuje alespoň nějaký – i když spíše pofiderní a vnejšími vlivy (zejména veřejnými penězi) zapřičiněný – zisk.
Ač s mnohými výhradami vůči Mattonovi lze souhlasit, je otázkou, zda ho spíš nevelebit za to, že dokázal projekt WRC obhájit v krizových dobách a ještě občas udělat i nějaký ten výsledek. Myslím si, že Matton se ukázal především jako velmi dobrý politik, tedy jako umělec možného. Zda bylo možno reálně dosáhnout více, nevím, ale mám o tom značné pochybnosti.