Stalo se před x lety – 3/2018

V novém roce se poprvé podíváme na to, co se stalo před mnoha lety v rally.

V tomto období se jezdí hlavně Monte, tak jím začněme.

16. – 22. ledna 1982 – Walter Röhrl vítězí na Rallye Monte-Carlo

Před 36 lety došlo ke slavnému návratu Waltera Röhrla. Ten získal v roce 1980 titul mistra světa s Fiatem. Na rok 1981 podepsal Mercedesu, který ale těsně před sezónou vstup do MS odvolal. Walter tak rok jezdil jen s Porsche v Německu, smlouva mu víc nedovolovala. Po sezóně se ze smlouvy vyvázal a šel k Opelu. První start ho čekal na Monte.

Ta soutěž byla velmi zajímavá z hlediska čísel. Šlo o jubilejní 50. ročník soutěže, celkově 100. soutěž v historii MS a na start se postavilo 299 (!) posádek, což je myslím dodnes nepřekonaný rekord. K tomu 32 erzet a 747 ostrých kilometrů.

Opravdových favoritů ale zase tolik na startu nebylo. Mezi největší patřila tři Audi Quattra (Mikkola, Mouton, Cinotto), dvě Ascony (Röhrl, Kleint), překvapit mohl Andruet s Ferrari 308 GTB nebo nějaké Porsche (Therier, Waldegaard, Fréquelin). Mezi jasné favority ale patřily hlavně vozy Audi.

Jenže ten rok si počasí na Monte postavilo hlavu a bylo neobvykle teplo, prakticky bez sněhu a ledu. Quattra tak nemohla využít svoji hlavní výhodu, a to pohon všech kol. Navíc Cinotto, Moutonová i Andruet brzy havarovali a souboj o vítězství se tak zúžil jen na dvojici Röhrl – Mikkola. V tom měl ale Walter neustále navrch a nakonec vítězství bez větších problémů uhájil. V cíli pak prohlásil

Pokud mohu něčemu poděkovat za vítězství, tak mé ruční brzdě. Několikrát mě zachránila před nehodou.

Vítězstvím na Monte Walter hezky nakročil k zisku druhého titulu mistra světa, který na konci sezóny získal.

22. ledna 1989 – Lars-Erik Torph umírá při nehodě na Rallye Monte-Carlo 1989

Už tomu bude 29 let, kdy došlo na Rallye Monte-Carlo 1989 k nehodě, při které zemřel rally jezdec i spolujezdec. Ne ale v autě, ale jako diváci. Šlo o švédského jezdce Larse-Erika Torpha a spolujezdce Berta Rhenfeldta, kteří stáli u trati na RZ4. Alessandro Fiorio ale nezkrotil Lancii a vylétl ven. Bohužel zrovna v místě, kde oba stáli.

Torph nebyl žádný zelenáč, ba naopak. Ještě začátkem ledna 1989 startoval na Swedish Rally. Jenže další start už nepřidal. Vše podstatné je v následujícím videu.

16. ledna 2009 – Volkswagen zvažuje vstup do MS v rally

Před devíti lety jsme psali o tom, že Volkswagen zvažuje vstup do MS v rally. Dakar pro ně přestával být zajímavý, a tak hledali možnost, co dál.

Ředitel VW Motorsportu Kris Nissen vloni navštívil několik soutěží MS v rally, v loňském roce proběhla i jednání s FIA o možnosti Volkswagenu vstupu do šampionátu a účasti továrního týmu VW. "Chceme vydat rozhodnutí po skončení Dakaru," řekl tento týden pro Autosport magazine. "Zaměřili bychom se na Světový šampionát v rally a rádi bychom prověřili, zda by to bylo realizovat společně s Dakarem, nebo místo Dakaru. Volkswagen je jedním z největších světových výrobců automobilů. Soutěžení na mezinárodní úrovni je opravdu důležité – Dakar je mezinárodní soutěž, ale stejně tak i WRC. Zatím ještě nic není definitivně rozhodnuto."

To se psal leden 2009. Volkswagen nakonec do MS vstoupil až od sezóny 2013 a během 4 let v MS vyhrál s Polem WRC 43 soutěží v MS. Po 4 sezónách zase odešel.

Tady bychom si mohli dát malý kvíz. Volkswagen má v MS celkem 44 vítězství. Kdo, kde a s čím získal to jediné další vítězství Volkswagenu v MS? První úspěšný tip získává bludišťáka.

Mimochodem, loni se před Volkswagen dostala v tomto žebříčku Toyota, ta má už 45 vítězství v MS. Dvě jí schází na Subaru, tři na Peugeot. Pak už je díra, Lancia jich má 72, Ford 87 a Citroen 98. Ten by se letos mohl dočkat stovky.

18. ledna 2007 – onboard havárie Pepy Semeráda na Jänner Rallye 2007

Před 11 lety jsme zveřejnili onboard video z havárie posádky Pepa Semerád – Bohouš Ceplecha na Jänner Rallye 2007. Pak leželo v archívu, teď je i oficiálně na youtube. Pokud si vzpomínám, tak ta nehoda je zachycena i z venku, chvilku jsem to hledal, ale nenašel, tak kdyby někdo věděl, sem s tím.

Pepa Semerád jel na Jänner rally ve velkém stylu. Rychlé časy a k tomu krásné průjezdy pro diváky. Bohužel, jak se tak někdy stává, i mistr tesař se utne. V jedné ze zatáček byl populární „Semiš“ trošku širší než bylo zdrávo a byla z toho dokonalá kolostřešní kombinace. Posádka zůstala nezraněna a vůz dokonce z místa havárie po čase odjel. Byl však natolik poškozen, že se dál pokračovat nedalo.

Tak za týden zase.

Komentářů celkem: 6
16. 1. 2018 16:101
0 0
Tak k tomu VW...Eriksson s Golfem 1997...Pobrezi slonoviny
16. 1. 2018 16:112
0 0
Cote d´Ivoire 1987, Kenneth Eriksson, Golf GTI sk. A.
16. 1. 2018 17:003
0 0
Alex Fiorio je syn Cesare Fioria, v té době šéfa továrního týmu lancie a dost se mu dávalo sežrat, že má sedačku protekčně, myslím, že později dokázal, že nikoli
16. 1. 2018 17:184
0 0
Ano, Eriksson.
16. 1. 2018 17:185
0 0
Původně napsal Tom_Ass
Tak k tomu VW...Eriksson s Golfem 1997...Pobrezi slonoviny
Jen si se překlepl, rok je 1987
16. 1. 2018 17:446 Upraveno 17:54
0 0
Torph patřil mezi mé oblíbené jezdce, no bohužel ... Co jsem k tomu zjistil. Fiorio jel tohle Monte s ''dvoupedálovou'' Lancií, tedy Delta a automatickou převodovkou. Už v první etapě měl incident, srazil dva diváky na vnějšku jedné zatáčky. Bylo slyšet ohlasy pochybující o způsobilosti jezdce i nově modifikovaného vozu. Alexův otec to obhajoval, že se najezdilo dost testovacích kilometrů. A druhý den přišla právě nehoda, při které Fiorio ''smetl'' pět osob a mezi nimi byl smrtelně raněn Bertil Rhenfeld. Lars-Erik Torph na následky zranění zemřel po převozu do nemocnice. Tolik z archivu, ze starých časopisů.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!