Stalo se před x lety – 3/2018
V tomto období se jezdí hlavně Monte, tak jím začněme.
16. – 22. ledna 1982 – Walter Röhrl vítězí na Rallye Monte-Carlo
Před 36 lety došlo ke slavnému návratu Waltera Röhrla. Ten získal v roce 1980 titul mistra světa s Fiatem. Na rok 1981 podepsal Mercedesu, který ale těsně před sezónou vstup do MS odvolal. Walter tak rok jezdil jen s Porsche v Německu, smlouva mu víc nedovolovala. Po sezóně se ze smlouvy vyvázal a šel k Opelu. První start ho čekal na Monte.Ta soutěž byla velmi zajímavá z hlediska čísel. Šlo o jubilejní 50. ročník soutěže, celkově 100. soutěž v historii MS a na start se postavilo 299 (!) posádek, což je myslím dodnes nepřekonaný rekord. K tomu 32 erzet a 747 ostrých kilometrů.
Opravdových favoritů ale zase tolik na startu nebylo. Mezi největší patřila tři Audi Quattra (Mikkola, Mouton, Cinotto), dvě Ascony (Röhrl, Kleint), překvapit mohl Andruet s Ferrari 308 GTB nebo nějaké Porsche (Therier, Waldegaard, Fréquelin). Mezi jasné favority ale patřily hlavně vozy Audi.
Jenže ten rok si počasí na Monte postavilo hlavu a bylo neobvykle teplo, prakticky bez sněhu a ledu. Quattra tak nemohla využít svoji hlavní výhodu, a to pohon všech kol. Navíc Cinotto, Moutonová i Andruet brzy havarovali a souboj o vítězství se tak zúžil jen na dvojici Röhrl – Mikkola. V tom měl ale Walter neustále navrch a nakonec vítězství bez větších problémů uhájil. V cíli pak prohlásil
Pokud mohu něčemu poděkovat za vítězství, tak mé ruční brzdě. Několikrát mě zachránila před nehodou.
Vítězstvím na Monte Walter hezky nakročil k zisku druhého titulu mistra světa, který na konci sezóny získal.
22. ledna 1989 – Lars-Erik Torph umírá při nehodě na Rallye Monte-Carlo 1989
Už tomu bude 29 let, kdy došlo na Rallye Monte-Carlo 1989 k nehodě, při které zemřel rally jezdec i spolujezdec. Ne ale v autě, ale jako diváci. Šlo o švédského jezdce Larse-Erika Torpha a spolujezdce Berta Rhenfeldta, kteří stáli u trati na RZ4. Alessandro Fiorio ale nezkrotil Lancii a vylétl ven. Bohužel zrovna v místě, kde oba stáli.
Torph nebyl žádný zelenáč, ba naopak. Ještě začátkem ledna 1989 startoval na Swedish Rally. Jenže další start už nepřidal. Vše podstatné je v následujícím videu.
16. ledna 2009 – Volkswagen zvažuje vstup do MS v rally
Před devíti lety jsme psali o tom, že Volkswagen zvažuje vstup do MS v rally. Dakar pro ně přestával být zajímavý, a tak hledali možnost, co dál.
Ředitel VW Motorsportu Kris Nissen vloni navštívil několik soutěží MS v rally, v loňském roce proběhla i jednání s FIA o možnosti Volkswagenu vstupu do šampionátu a účasti továrního týmu VW. "Chceme vydat rozhodnutí po skončení Dakaru," řekl tento týden pro Autosport magazine. "Zaměřili bychom se na Světový šampionát v rally a rádi bychom prověřili, zda by to bylo realizovat společně s Dakarem, nebo místo Dakaru. Volkswagen je jedním z největších světových výrobců automobilů. Soutěžení na mezinárodní úrovni je opravdu důležité – Dakar je mezinárodní soutěž, ale stejně tak i WRC. Zatím ještě nic není definitivně rozhodnuto."
To se psal leden 2009. Volkswagen nakonec do MS vstoupil až od sezóny 2013 a během 4 let v MS vyhrál s Polem WRC 43 soutěží v MS. Po 4 sezónách zase odešel.
Tady bychom si mohli dát malý kvíz. Volkswagen má v MS celkem 44 vítězství. Kdo, kde a s čím získal to jediné další vítězství Volkswagenu v MS? První úspěšný tip získává bludišťáka.
Mimochodem, loni se před Volkswagen dostala v tomto žebříčku Toyota, ta má už 45 vítězství v MS. Dvě jí schází na Subaru, tři na Peugeot. Pak už je díra, Lancia jich má 72, Ford 87 a Citroen 98. Ten by se letos mohl dočkat stovky.
18. ledna 2007 – onboard havárie Pepy Semeráda na Jänner Rallye 2007
Před 11 lety jsme zveřejnili onboard video z havárie posádky Pepa Semerád – Bohouš Ceplecha na Jänner Rallye 2007. Pak leželo v archívu, teď je i oficiálně na youtube. Pokud si vzpomínám, tak ta nehoda je zachycena i z venku, chvilku jsem to hledal, ale nenašel, tak kdyby někdo věděl, sem s tím.
Pepa Semerád jel na Jänner rally ve velkém stylu. Rychlé časy a k tomu krásné průjezdy pro diváky. Bohužel, jak se tak někdy stává, i mistr tesař se utne. V jedné ze zatáček byl populární „Semiš“ trošku širší než bylo zdrávo a byla z toho dokonalá kolostřešní kombinace. Posádka zůstala nezraněna a vůz dokonce z místa havárie po čase odjel. Byl však natolik poškozen, že se dál pokračovat nedalo.
Tak za týden zase.
Tak k tomu VW...Eriksson s Golfem 1997...Pobrezi slonoviny