20. 1. 2018 17:44 − 6504× − 6

Nekonečný Dakar v cíli

Kdo si myslel, že má po překonání peruánských dun a vysokých nadmořských výšek v Bolívii vyhráno, ten se hluboce mýlil.

Na všechny přeživší ze zmíněných dvou náročných oblastí totiž ještě čekal argentinský Belén a Fiambala, ale ani po přiblížení se San Juanu ještě nebylo rozhodnuto. Pořádný vítr do výsledků vnesla až předposlední etapa, přes kterou ti šťastlivější dokázali přejet až do cílové destinace, argentinské Cordoby. Minulý víkend byla na programu maratónská dvojetapa, která významným způsobem zamávala s šancemi předcházejícího lídra Stephana Peterhansela na vítězství. Přeci jen hodinová ztráta se smazává obzvlášť těžko. A horké chvilky u tovární stáje Peugeotu tím rozhodně nekončily. Osamocený lídr Carlos Sainz měl sice k dobru hodinový náskok na Nassera Al-Attiyaha v konkurenční Toyotě, ale také se na něho sneslo vážné obvinění. Quadista Kees Koolen španělského jezdce vinil, že jej v sobotní etapě naboural, poškodil mu techniku a zranil ruku. Vedoucí posádce automobilů tak na kontě přibyla za nebezpečnou jízdu desetiminutová penalizace. S tou neskrývali nespokojenost nejen zástupci Peugeotu, ale i holandský quadista, který začal dosti nevybíravým způsobem hrozit armádou nejschopnějších právníků na světě. Po přezkoumání dostupných záběru nakonec komisaři překvapivě zjistili, že k ničemu nedošlo a Sainzovi desetiminutovou penalizaci zase odebrali.

Po pondělní zrušené etapě se další den pokračovalo v Belénu a v dobrém na něj nebude vzpomínat Martin Prokop. Český pilot do té doby totiž živil naděje na překonání nejlepšího českého výsledku v automobilové kategorii. V úvodní části desáté etapy se ale jeho Ford F-150 zastavil kvůli problémům s alternátorem a jen díky pomoci Tomáše Ouředníčka, který jej dotáhnul k mechanikům, mohl v rally pokračovat. Kromě ztráty kontaktu s Mini Jakuba Przygonského na šestém místě se musel Prokop smířit ještě s propadem na osmou příčku za soukromý Peugeot 3008 DKR Khalida Al-Qassimiho. Bohužel do cíle etapy se kvůli poruše motoru vůbec nedostal Nicolas Fuchs, který při debutu s novým vozem Borgward držel desáté místo. O etapový triumf a zároveň druhé místo průběžného pořadí si to spolu ve velkém stylu rozdávali Peterhansel a Al-Attiyah. Katařan si počínal dobře až do závěrečné části etapy, kterou musel po poškození zadního zavěšení absolvovat s kulhavým levým zadním kolem. Incident jej stál necelou půlhodinu a ztrátu druhé příčky.

Do středeční etapy vstoupil nejrychleji Mikko Hirvonen, ale pak svou buggy Mini poslal přes střechu. Pro etapový triumf, svůj historicky druhý, si tak do cíle dojel Bernhard ten Brinke. Parádní výsledek jej přiblížil na dostřel třetího Al-Attiyaha, za kterým zaostával už jen o 3 minuty. Katařana to však vyhecovalo k parádnímu výkonu v následující etapě, kterou vyhrál a od Holanďana se zase odpoutal. Po problémech se spojkou si ve středu další ztrátu připsal Prokop, ale jeho průběžné osmé místo zůstalo neohroženo. Nikým neohrožován v rally pokračoval lídr Sainz, kterého teď v každé etapě doprovázel týmový kolega Cyril Despres. Francouz už neměl šanci na dobrý výsledek, tak se musel smířit s rolí rychlé asistence. Ostatně bez jeho pomoci a předání dílů by už v rally jen stěží pokračoval Peterhansel. Od pátku mohl kdekdo očekávat, že po čtvrteční nejdelší etapě většina posádek nebude chtít riskovat a díky rozestupům už tratí jen v poklidu projede s vidinou sobotního cíle.

Oba tábory dvou nejsilnějších továrních stájí si ale prožily své. U Peterhanselovy 3008 odešel po nárazu do stromu posilovač a dakarský rekordman v letošním náročném Dakaru po vítězství přišel i o možnost získat postavičku beduína za pódiové umístění. Jen oči pro pláč pak zůstaly ten Brinkemu, který jel parádní soutěž a po Peterhanselových potížích se posunul na průběžné třetí místo. Pilot Toyoty měl cílovou rampu už skoro na dohled, když v pátek odstupoval s poruchou motoru svého Hiluxu. Smůla týmového kolegy tak na konečné pódium vynesla Giniela de Villierse, který ale prožíval poněkud nevýrazný Dakar, během kterého ze tří továrních Toyot zůstával až tím třetím vzadu. Al-Attiyah před startem neskrýval ambice soutěž vyhrát, ale proti továrním Peugeotům to měl hodně těžké a druhé místo za daných okolností maximem možného. Peugeot měl namále, ze čtyř startujících vozů bez větších problémů rally absolvoval jediný. I to ale nakonec stačilo, aby odchod Francouzů z Dakaru neskončil fiaskem. Po úspěchu s Volkswagenem dokázal Carlos Sainz získat druhý triumf s další tovární stájí. Martin Prokop pak srovnal nejlepší český výsledek, když skončil mezi automobily sedmý.

Ještě větší drama v boji o dakarské vítězství bylo možné sledovat v kategorii kamionů. Čeští zástupci kvůli všemožným technickým problémům bohužel ani tentokrát neuspěli. Aleš Loprais se vrátil za volant svého vlastního kamiónu Tatra s přízviskem Královna, ale cíle se nedočkal. Martin Kolomý s Tatrou stáje Buggyra přečkával jednu z nocí v poušti, vypadnul tím z boje o nejvyšší příčky, ale v následujících etapách předváděl pěkný sport a nakonec se umístil v top ten na sedmém místě. Nejlepším českým truckerem se tak stal Martin Macík jun., který se svým Liazem dlouhou dobu držel parádní třetí místo. O beduína ale i on kvůli technickým problémům přišel a musí se spokojit s pátou příčkou. Komfortní vedení před nejrychlejším zástupcem Iveca Federicem Villagrou si v peruánských dunách dokázal vytvořit úřadující mistr Eduard Nikolajev s Kamazem. Pak se ale jako obvykle začal jeho Kamaz rozpadat a zde podobně jako u Peugeotu nastoupili jeho kolegové Sotnikov a Mardějev, kteří mu během etap poskytli velkou spoustu nových dílů. Villagra se mohl spolehnout takřka jen sám na sebe, ale i tak většinu svého odstupu smazal a do čtvrteční etapy nastupoval jako lídr. Nebýt čtvrthodinové penalizace za špatné upevnění kabiny, mohl navíc mít pěkný šestnáctiminutový náskok.

Na startu předposlední etapy už ale bylo zase všechno jinak a nastala situace, jakou by očekával asi málokdo. Po zhruba 4000 odjetých měřených kilometrech činil rozdíl mezi vedoucím Nikolajevem a druhým Villagrou pouhou jednu sekundu! U Kamazu očividně zavládla nervozita a ke sportovním komisařům putovala stížnost na Villagrovo nepovolené tankování v neutralizační zóně. Rusové pro vítězství udělají vše, taková praxe je dobře známá i z jiných sportovních disciplín. Podobný incident se před dvěma roky řešil v případě Peterhansela, ale pozdější vítěz i přes toto tankování vyloučen nebyl. Porucha převodovky Iveca v páteční předposlední etapě však zodpovědnost za výsledek Dakaru vzala na sebe. Argentinský multišampión Villagra mířil za obrovským úspěchem, ale nakonec se mu na jeho rodné půdě celý sen rozsypal jako domeček z karet. Vítězem se tak přeci jen stal Nikolajev, druhé místo nakonec získal Bělorus Sergej Viazovich s továrním Mazem a třetí pak Mardějev.

Komentářů celkem: 6
20. 1. 2018 18:281
0 0
Martina Kolomého jsem v konečném pořadí nenašel, co se stalo?
20. 1. 2018 19:492
0 0
Původně napsal Antonín
Martina Kolomého jsem v konečném pořadí nenašel, co se stalo?
vraj utrhol kardan
20. 1. 2018 19:513
0 0
tak nakoniec to s vyse dvojhodinovou stratou doviezol do ciela
20. 1. 2018 20:004
0 0
Původně napsal pupkac
tak nakoniec to s vyse dvojhodinovou stratou doviezol do ciela
Díky, to jsem rád!
Ten LIAZ na pátém vypadá výborně smajlík
21. 1. 2018 01:055
0 0
Letos to byl fakt masakr, vítězové jsou všici co dojeli na rampu v Córdobě. Je mi moc líto Gábiny Novotné, stejně tak i zoufalého Aleše Lopraise při vyprošťování Královny 69 z písečného trychtýře. No a Federico Villagra, ten musel být na mašli.
21. 1. 2018 10:166
0 0
Už jsem to psal k vedle k Prokopovi, smekám a tohle mu sedne líp, než klasická rally, tady má výhodu, že umí pošetřit materiál. Macík taky hezky a u Kolomého si myslím, že jeho styl je vhodný tak na nějaké sprinty, jede pěkně, rychle ale vždy se něco vyvrbí... Jinak gratulace všem co to dotlačili do cílesmajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!