Stalo se před x lety – 4/2018

Tento týden věnujeme vzpomínkám skoro výhradně na Rallye Monte-Carlo.

Nedivte se, ono se v tomto období stejně skoro nic jiného nejezdí:) Ale na závěr přeci jen bude vzpomínka na jednu jinou soutěž.

27. ledna 1984 – Walter Röhrl vítězí na Rallye Monte-Carlo

Už tomu bude 34 let, kdy Walter Röhrl vyhrál Rallye Monte-Carlo 1984. Nebudeme si ale ani tak povídat o soutěži samotné, jako spíš o nějakých zajímavých souvislostech a statistikách.

Pro Röhrla to bylo čtvrté a poslední vítězství na Monte. Pro něj to byly čtyři výhry v řadě – 1980, 1982, 1983 a 1984. V roce 1981 totiž na startu vůbec nebyl. Dále je zajímavé, že ta čtyři vítězství získal se čtyřmi různými vozy čtyř různých značek – Fiat 131 Abarth, Opel Ascona 400, Lancia 037 Rally a Audi Quattro A2.

Právě vozy Audi Quattro A2 v roce 1984 obsadily kompletní stupně vítězů. Tak jsem se podíval, jak často se to v historii Monte stalo a světe div – docela často. Poprvé v roce 1960, kdy to byly vozy Mercedes Benz 220 SE. O rok později to zase byly vozy Panhard PL 17 Tigre. V roce 1973 Alpina-Renault A110, 1976 Lancia Stratos HF, 1984 zmíněná Quatra, v roce 1989 Lancia Delta Integrale, 2009 Peugeot 207 S2000 (v rámci IRC) a naposledy 2015 Volkswagen Polo WRC. A kdo by se v tom chtěl hrabat více, tady je přehled všech ročníků.

A ještě dodatek k Röhrlovi – šlo o jeho předposlední vítězství v MS. Poslední si připsal na Sanremu 1985. A rozhodně doporučuji shlédnout následující video.

24. ledna 2009 – Sebastien Ogier vítězí na Rallye Monte-Carlo

Teď se trochu podíváme na tři roky, kdy se Rallye Monte-Carlo jezdilo v rámci IRC. Bylo to v letech 2009-2011 a vyhráli ho postupně Seb Ogier (první vítězství z pěti na Monte), Mikko Hirvonen a Bryan Bouffier.

Ty tři roky nebyly vůbec šťastné pro Honzu Kopeckého, který vždy odjížděl na Monte v roli jednoho z favoritů. V roce 2009 mu hned na první erzetě odešel posilovač a v cíli z toho bylo jen 4. místo. O rok později měnil hned na první erzetě defekt a v pozdějších etapách nevyšla volba pneumatik. Dojel pátý. A nejhorší to bylo v roce 2011, kdy dojel až osmý. Tenkrát se volba pneumatik nepovedla vůbec a třeba jen na RZ8 díky tomu ztratil 7 minut! Tak snad letos mu volba vyjde. Tři ročníky, kdy se to jezdilo jako IRC, najdete zde.

26. ledna 2003 – Sebastien Loeb poprvé vítězí na Rallye Monte-Carlo

Dnes jsme mluvili už o několika legendách na Monte. Walter Röhrl ho vyhrál 4x (mimochodem stejně je na tom i Tommi Mäkinen a Sandro Munari), Sebastien Ogier 5x (z toho jednou v rámci IRC). Největší legendou je ale bezesporu Sebastien Loeb, jehož bilance je na Monte neuvěřitelná. Podívejme se na jeho bilanci na Monte s vozem WRC. V roce 2002 druhý za Mäkinenem, 2003-2005 vítězství. V roce 2006 havaroval, musel do superally, přesto dojel jen o minutu druhý za Grönholmem. 2007 a 2008 opět vítězně. Tři ročníky v rámci IRC nejel. 2012 a 2013 opět vyhrál. Takže z devíti startů sedm vítězství a dvě druhá místa. Pak měl ještě ojedinělý start v roce 2015, pamatujete? Od startu šel do čela a bojoval s Ogierem. V závěru druhé etapy ale chyboval a musel do rally2. Nakonec z toho bylo i tak osmé místo.

Zpět ale k tomu jeho prvnímu vítězství v roce 2003. To se nerodilo úplně lehce. Loeb začal pátými místy a po RZ4 měl na Marcuse Grönholma už ztrátu 55 vteřin. Jenže pak začal neuvěřitelně tlačit a po RZ8 už na něj ztrácel už jen 12 vteřin (a to se RZ7 zrušila kvůli divákům). Marcus ten tlak nevydržel a na RZ9 havaroval a poškodil řízení. Loeb se dostal do čela a na Colina McRae měl náskok přes minutu. To už si pak v klidu udržel. Kompletní výsledky zde.

28. ledna 1989 – Rallye Valašská Zima 1989

Na závěr si dáme něco jiného než Monte. V lednu 1989 se jel předposlední ročník Rallye Valašská Zima. Tehdy už se to jezdilo jako velký mistrák a kromě domácí špičky nechybělo i mnoho kvalitních zahraničních posádek, především z Německa.

A právě mezi německým jezdcem Andreasem Wetzelspergerem na BMW M3 a domácím Leo Pavlíkem na Audi Quattro probíhala obrovská bitva o vítězství. Leo začal lépe, vedl, pak ale na RZ3 ztratil 40 vteřin. Ztrátu stahoval, pak ale rozhodla RZ9, což byl okruh v Otrokovicích. Tam ztratil dalších 27 vteřin a to už nestáhl. V cíli mu chybělo 15 vteřin. Mimochodem, šlo o jediný ročník soutěže, který vyhrál zahraniční jezdec. Třetí dojel Ivo Polášek se Škodou 130 L.

Zajímavostí soutěže bylo i to, že se tam poprvé oficiálně objevily nově homologované vozy Škoda Favorit. Láďa Křeček dojel šestý, Pavel Sibera o tři vteřiny za ním sedmý. Kompletní výsledky zde.

Tak za týden zase.

Komentářů celkem: 2
24. 1. 2018 11:59
0 0
Ta statistika Loeba na Monte je neuvěřitelná! smajlík
24. 1. 2018 17:09
0 0
Je fajn, když ti Monte Carlo prohrajou inženýři, jen díky statistickým metodám a pravděpodobnosti. smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!