29. 1. 2018 09:08 − 2558× − 0

Horko za polárním kruhem

V Laponsku o víkendu odstartovala arktická rally, nejen v popředí výsledkové listiny to ale pořádně vřelo.

Stejně jako vloni do této soutěže odstartoval coby úřadující šampión Teemu Asunmaa. Jen s malým rozdílem, že předloni opanoval pouze nižší šampionát SM2, zatímco vloni kraloval v hlavním SM1. Mistrovská technika se nemění a tak Asunmaa zůstává i pro letošek věrný službám Škodě Fabia R5 stáje Hannu’s Rally Team. Za stejnou stáj startuje rovněž dvojnásobný šampión let předešlých (2015 a 2016) Juha Salo. S Peugeotem 208 T16 R5 vloni na svého kolegu nestačil a musel se smířit s postem vicemistra. Těžko říct, zda s touto technikou bude letos mít vůbec šanci dostat se mezi nejlepší tři. Konkurence se totiž v šampionátu sejde naprosto parádní. A to jí od druhé soutěže ještě vylepší navrátivší se někdejší mistr Jari Ketomaa, který usedne do Hyundaie i20 R5 obutého do pneumatik DMack.

Peugeot s Hyundaiem budou vypadat v záplavě škodovek jako exotické automobily. V Rovaniemi na start dorazil celý tucet Fabií R5 a do dvou z nich nově usednuli i dva mladí a nadějní piloti. Eerik Pietarinen se vloni stal šampiónem SM2 a po vzoru předcházejícího mistra Asunmy se přesouvá do hlavní kategorie šampionátu. S Fabií R5 debutoval už v závěrečné soutěži loňské sezóny a hned rozdrtil všechny své soupeře. Druhým mladým debutantem za volantem škodovky se stal loňský účastník JWRC Emil Lindholm a stejnou techniku jako vloni bude pilotovat i Marko Mänty. I nadále pak pokračuje účast dvou japonských posádek stáje Tommiho Mäkinena. Hiroki Arai a Takamoto Katsuta budou další cenné zkušenosti sbírat s dobře známou technikou Ford Fiesta R5. S jedním takovým exemplářem se ve švédském podniku MS objeví i Jarkko Nikara, doma ale musí dát zavděk upravenému Subaru Impreza STi.

Na třetí pokus chtěl konečně zdolat nástrahy náročné tratě s 250 ostrými kilometry Yazeed Al-Rajhi. Po dvou odstoupeních kvůli technickým problémům Fordu Fiesta RS WRC tentokrát Saud své snažení vzdal už po dvou odjetých testech kvůli nemoci. Od prvních kilometrů početnému startovnímu poli se 131 vozy vévodila Pietarinenova Fabia R5. Arai po prvním testu uzavíral nejrychlejší desítku, ale po dvouminutové ztrátě v RZ 2 spadnul do hloubi pole. Z druhého místa na čtvrté tam spadnul druhý japonský pilot, ale nadále si udržoval kontakt s nejrychlejšími. Asunmaa zajel v druhém testu nejrychlejší čas, ale hned v tom dalším nechal kvůli problémům s posilovačem čtvrt minuty. Stejné potíže postihnuly i Nikarovo Subaru a ten se tak s odstupem minuty a třičtvrtě propadnul na osmé místo. Úplně mimo top ten vypadnul Salo, jehož Peugeot už také zažil lepší chvilky. Třetí příčku po první etapě si udržel s takřka desetivteřinovým náskokem na Katsutu Mänty. Pietarinen nakonec z pěti odjetých pátečních zkoušek vyhrál čtyři a před druhou delší etapou si vytvořil náskok skoro půl minuty na Asunmu.

Katsutovi se vůbec nepodařil vstup do sobotní etapy, když se během první zkoušky propadnul ze čtvrté příčky až na sedmou. Se zbytkem etapy se ale mladý Japonec popasoval daleko lépe a zejména výborným výkonem v závěrečné skoro padesátikilometrové zkoušce vybojoval konečnou skvělou třetí příčku. Do top ten se v průběhu druhé etapy probojoval Salo, ovšem deváté místo určitě není tím, po čem by šestinásobný vítěz Arctic Rally toužil. Na sedmé příčce nakonec soutěž dokončil Nikara, který to proti moderním R5 se svým upraveným produkčním vozem bude mít hodně složité. Mänty do sobotní etapy nastupoval jako třetí, ale v RZ 8 bohužel nechal dvě minuty, když musel zastavit a z chladiče odklízet sníh. Loňská laponská smůla jezdce Fabie R5 neopustila, ale tentokrát ještě dopadnul dobře, do cíle dojel pátý. Asunmaa si celý den stěžoval na špatnou viditelnost kvůli jízdě ve sněžném prachu a tempu vedoucího Pietarinena nestačil. V úplném závěru se však dopustil fatální chyby a svou Fabii R5 zaparkoval hluboko do sněhové bariéry. Stupně vítězů tak zůstaly čistě vyhrazeny šikovným juniorům. Vedle čtyřiadvacetiletého Katsuty se postavil na druhé místo jedenadvacetiletý Lindholm. Syn někdejšího továrního jezdce Peugeotu Sebastiena Lindholma začal debut ve Fabii R5 kolostřešní kombinací na shakedownu. V samotné rally už si počínal daleko lépe a konkurence s ním musí počítat. Čtyřiadvacetiletý Pietarinen pokračuje v senzačním tempu, když vyhrál i druhou soutěž za volantem škodovky. Kromě toho se stal po Esapekku Lappim druhým nejmladším vítězem Arctic Rally.

Komentářů celkem: 0

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama