Carlos Tavares věří, že úspěchy jdou i s menším rozpočtem
Citroen si dal v roce 2016 oficiální pauzu, kdy se soustředil na vývoj nové C3 WRC. S ní se loni do MS vrátil, ale eufemisticky řečeno, návrat to nebyl zrovna povedený, když tým bral dvě výhry zásluhou Krise Meeka často jedoucího hop nebo trop a k tomu přidal už jen jedno druhé místo zásluhou Andrease Mikkelsena v Německu. Jinak se týmu příliš nevedlo, Meeke sám zničil dvě karoserie při haváriích a výsledkem bylo čtvrté a současně poslední místo mezi konstruktéry. Na začátku letošního roku přišla změna ve vedení, když Citroen racing opustil Yves Matton, jenž dostal pozici u FIA a nahradil ho Pierre Budar. Navíc letos tým operuje s menším rozpočtem, Motorsport News se s odvoláním na své zdroje vyjadřují o třetinovém zkrácení budgetu, pravidelně Citroen plánuje v této sezóně nasazovat jen dvě auta a někteří z fanoušků se tak trochu obávají, zda letošek nebude tečkou za angažmá týmu v MS.
Jak ale pro britský server říká šéf celého koncernu PSA Carlos Tavares, na angažmá a plánech Citroen racingu v šampionátu se nic nemění. "Je naplánovaný program s délkou tří až pěti let a teď nemáme žádný důvod k tomu říkat něco jiného, než že týmu věříme," říká Tavares směrem k budoucnosti, ale když se ohlíží na loňským rokem, nebere si servítek, "loni jsme byli spráskáni. Byli jsme čtvrtí ze čtyř, takže jsme neuspěli. Ale jsme sportovci a sportovkyně, takže i když cestou zaškobrtneme, půjdeme dál s hlavou vzhůru a budeme bojovat. Takový je duch Citroen racingu. Je normální, že někdy můžeme neuspět. Peugeot Sport v prvním roce návratu na Dakar selhal, ale další tři roky vyhrál. Loni jsme v MS v rally byli poslední, přitom náš rozpočet byl vyšší, než měl vítězný M-Sport. To znamená, že peníze, pokud jsou nad určitou kritickou hranicí, nedělají výsledek," zamýšlí se šéf koncernu PSA.
Carlos Tavares se dále rozpovídal o možných důvodech, proč loni Citroen nepřeplatil M-Sport při snaze získat služby Sébastiena Ogiera. "Nejdeme cestou nákupu nejlepších jezdců a dávání nejvyšších peněz. Nejde o přístup ve smyslu, tady je pytel peněz, teď jdi a vyhraj. To není náš přístup ke sportu. Nejsme společnost sledující jenom peníze. Věřím, že peníze nejsou ve sportu to nejdůležitější, nejdůležitější jsou zkušenosti, vytrvalost a schopnost se zvednou po propadu. Když dáte týmu největší pytel peněz a k tomu nejlepší jezdce, tak je vše na výši, ale jakou to má cenu? Zásluhy získáte tím, že složíte tým z lidí, kteří mají přirozeně své silné a slabé stránky a z toho složíte skupinu lidí, které bude nadšeně jako tým všem ostatním ukazovat, že jsou lepší než oni. V tom je to nadšení. Když dáte týmu víc peněz, víc lidí, víc jezdců a víc inženýrů, tak když se to vezme kol a kolem, nevyhrává tým, ale pokladník a s touto filosofií přistupuji ke sportu," uzavírá Carlos Tavares.
To je o VW?
"Já myslím že prostě nemají jen jezdce , to auto tak špatné nemůže být" - pokud se na WRC.com podíváte už jen na úvodní znělku, tak aktuální C3 má ve vyvěšení největší rozdíl geometrie kol oproti nulové pozici ze všech aktuálních WRC vozů. Takže ano, asi nejhorší je, ale dá se to pravděpodobně vyřešit i bez nutnosti homologace nového auta. Jenže PSA dělá kompletně celý podvozek "in house", neoutsourcuje nákupem od externích zrojů jako ostatní týmy, a proto taky jakákoli změna je závislá na domácím prostředí, což může být momentálně nevýhodné (protože změnit dodavatele je snazší, než změnit výsledky práce vlastních zaměstnanců). Je možné, že právě účast Loeba pomůže zejména v otázce vývoje podvozku auta.
To že C3WRC nestačí současné konkurenci je asi už jasné každému, ale právě to by mělo být pro Citroën motivací. Osobně si cením, že do toho šli, i když doufám, od začátku věděli o slabších stránkách vozu. Na proti tomu Polo bylo staženo, hned jak mělo srovnání s konkurencí. Aby byla rally zajímavá, je potřeba udržet konkurenci ve hře a další přivézt.
Carlos Tavares pronesl pohřební řeč, která neznemná nic jiného, než že PSA jsou jejich sportovní výsledky úplně lhostejné a Bůh ví, jestli do toho budou peníze cpát i nadále (ono být poslední ve WRC ale pořád není vůbec špatná reklama, takže asi budou, ale jen to nejnutnější "životní minimum"). Na výsledek nejedou, protože mezi prvním a čtvrtým je obrovská propast z hlediska financí, práce, managementu a know-how, zatímco marketingově je ten rozdíl při 4 týmech podstatně menší.
"Já myslím že prostě nemají jen jezdce , to auto tak špatné nemůže být" - pokud se na WRC.com podíváte už jen na úvodní znělku, tak aktuální C3 má ve vyvěšení největší rozdíl geometrie kol oproti nulové pozici ze všech aktuálních WRC vozů. Takže ano, asi nejhorší je, ale dá se to pravděpodobně vyřešit i bez nutnosti homologace nového auta. Jenže PSA dělá kompletně celý podvozek "in house", neoutsourcuje nákupem od externích zrojů jako ostatní týmy, a proto taky jakákoli změna je závislá na domácím prostředí, což může být momentálně nevýhodné (protože změnit dodavatele je snazší, než změnit výsledky práce vlastních zaměstnanců). Je možné, že právě účast Loeba pomůže zejména v otázce vývoje podvozku auta.
Takže se divím pánové že své super rady nepředáváte teamům v MS ale jen nám všem ostatním.
1. Z o 1/3 menším rozpočtem musíte šetřit, takže nekoupím Mikeše za 3 000 000 mil dolarů na sezonu, ale
nechám si co mám, a navíc musím nechat jet jen 2, výmečně 3 auta.
2 Tavers nenarážel na VW, ale na Hyundai který má největší rozpočet ze všech ,ale loni to nějak nevyšlo (titul žádný). Naopak se poklonil Malcolmovi že z mála vytěžil maximum.
3. Když ten Kris neumí jezdit a nastavit auto, jak to že vyhrál Power Stage na Monte?
4. Citroš dávno nepoužívá své tlumiče, ale jede Rieger.
2. Říká "tak je vše na výši", to zatím u Hyundai nedokázali, takže je to o VW.
3. Každé malé dítě ví, jedna vlaštovka jaro nedělá. Viděli jsme už loni, auto na asfaltu umí a pokud Kris soustředí všechno na jednu kartu, porazí i Thierryho.
A ohledně diskuze - jsem rád, že tu je, protože tady se často dovím to, co je jinde těžko k nalezení. Třeba právě změnu dodavatele tlumičů a díky za to. Jinak se o technice píše většinou prd. Kdekoli.