Ohlédnutí za Rally Argentina 2006

Ještě jednou se vraťme k Rally Argentina a připomeňme si, jak celá soutěž probíhala a jaký byl konečný výsledek.

Po asfaltovém dvojboji se účastníci světového šampionátu o uplynulém víkendu vrátili znovu na šotolinový povrch, aby si to mezi sebou rozdali o další balík bodů.

Argentinská soutěž slibovala mimo poměrně vysokého počtu 22 rychlostních zkoušek také množství různých „vychytávek“, počínaje čtyřmi superspeciálkami, přes záludné brody, až po vysokohorské testy Giulio Cesare a slavný El Condor. Bylo se tedy skutečně na co těšit. Favorizovanou dvojici Loeb – Grönholm sliboval prohánět Petter Solberg, vzadu nechtěl zůstávat ani jeho bratr Henning a už vůbec ne na své sté světové soutěži Manfred Stohl. Kupředu se měli drát také mladé světové „dvojky“ Hirvonen a Atkinson. Přesvědčit a prolomit pověst nevýrazného se chystal Pons. Také Sordó chtěl potvrdit výsledek z Mexika a dokázat, že není pouze jezdcem pro asfaltové soutěže. Slušné ambice měl také při svém druhém startu s 307 WRC Gigi Galli.

1. ETAPA

Úvodní dvě superspeciálky měly zejména pobavit diváky, to však neznamená, že by se nezávodilo. Po odjetí obou testů se ve vedení usadil Marcus Grönholm, kterého s odstupem necelých dvou vteřin sledoval Petter Solberg. O dalších šest desetin za nimi pak na bronzovém stupínku stál Séb Loeb se stejným časem jako Mikko Hirvonen. Také ztráty na dalších postech byly desetinové a tak mezi pátým Gallim, jenž ztrácel 3,7 s na Grönholma a osmým Ponsem byl rozdíl 1,8 s. Stejný čas jako Pons měl na svém kontě také Atkinson. O tři desetiny lépe si pak stál Stohl.

Ve třetím testu chybuje Séb Loeb, dělá hodiny a na Solberga, jenž zkoušku vyhrává, ztrácí 22,7 s. Rázem je až sedmý a má co dohánět. Ani Petter však nejede zcela bez potíží a starosti mu dělá tlak oleje, přesto však v soutěži vede a na čele má před Marcusem k dobru osm vteřin. S nedotáčivostí se potýká Atkinson, brzdy pro změnu zlobí Petterova bratra Henninga. Hned na následujícím úseku však již Séb jede bezchybně, ze své ztráty stahuje 6,3 s a postupuje o tři příčky výše. Také Marcus zabral a na Pettera najel 4,9 s, přesto však Nor vedení ještě stále o 3,1 s drží.

O to přichází na testu s pořadovým číslem 5. Problémy s tlakem oleje u jeho vozu přetrvávají, Petter se ztrátou 16,4 s na Marcuse dojíždí do cíle až jako sedmý a to nestačí. Po zkoušce ztrácí na Marcuse 9,2 s a půl vteřiny za zády již má Séba. O dalších 10,9 s zpět je Stohl, který svádí nádherný souboj s o 1,5 s zpět jedoucím Hirvonenem. Šestá příčka patří Gallimu, v osmičce nejlepších jsou ještě Pons a Henning Solberg. 2,5 s za jejími branami se usadil Atkinson.

Na šesté zkoušce již jde Séb před Pettera kterému ani třetí čas nestačí k udržení průběžného stříbra. Ještě hůř je na tom však Manfred Stohl, který se propadá na sedmou pozici poté, co do cíle dojíždí s poškozeným kolem, Etapa definitivně končí pro Ponse, který vylétl ven a nemůže pokračovat.

Pokud se na sedmém testu nic významného neděje, neplatí to pro test osmý. Marcusovi ve vracáku zhasíná motor a i přestože se Focus daří znovu nastartovat, blokují se diferenciály a Marcus z etapy odstupuje. Tím se otevírá cesta do čela pro Séba, jenž jí pochopitelně využívá. Petter Solberg však kontruje a v testu nechává Loeba odjet pouze o tři desetiny. Pár kilometrů po svém stájovém kolegovi se dovršuje černý den Fordu a i druhý Focus s Mikko Hirvonenem za volantem končí z třetí pozice. Stop mu vystavil poškozený ventil motoru. Situace využívá Galli k postupu na třetí pozici. Se stavem věci se však nemíní smířit Manfred Stohl, jenž se Itala drží co může. V těsném závěsu za Stohlem pak čeká na příležitost jeho stájový kolega Henning Solberg.

Poslední páteční test přináší útok Stohla, jenž si připisuje v testu vítězství. Galli však zaostává pouze o 2,3 s a první etapu končí na bronzové pozici. Petter Solberg získává na Loeba v závěrečném testu necelou vteřinu, což však na jakoukoli změnu zdaleka nestačí a tak se pozice mění pouze na šestém místě hodnocení, kde Sordó střídá Atkinsona.

2. ETAPA

Do sobotního rána vstoupil nejlépe navrátivší se Marcus Grönholm, který vítězí v prvních dvou zkouškách dne a ve třetí si připisuje stříbro za premiérově vítězícím Ponsem. Fin je tak po první sekci již na dvanácté pozici absolutně, ovšem s velkou ztrátou. Loeb stále pracuje na zvýšení náskoku na Pettera Solberga a po třinácti zkouškách má k dobru téměř minutu. Galli sice nechává v úvodním testu dne Stohla přiblížit na dostřel, ale to je asi tak všechno, co se Manfredovi daří. Na následujícíh dvou testech Vídeňan ztrácí, mimojiné také po dvojích hodinách, a po třetím sobotním testu má nejen více než minutovou ztrátu ne bronz, ale před sebou už také stájového kolegu Henninga Solberga. Boj pokračuje také o šestou pozici, kterou pro sebe získává na úkor Sorda Chris Atkinson. Po servisu však Australan putuje s minutovým dárečkem od komisařů zpátky o pozici níže. V tuto chvíli jsou již na čele mezi soutěžícími minutové a větší rozestupy a začíná být pomalu jasné jaký bude další scénář rally. Jediný dramatický boj se dá v tuto chvíli očekávat mezi stájovými kolegy Henningem Solbergem a Manfredem Stohlem, které v souboji o čtvrtou pozici dělí něco málo přes sedm vteřin.

Žádná nuda se však nekonala. Do konce etapy se sice pořadí neměnilo, ovšem před nedělním startem bylo těsno nejen v boji o čtvrtou pozici, ale znovu i o šestou. Atkinson totiž stihl během zbývajících sobotních testů eliminovat minutovou penalizaci na rozdíl osmnácti vteřin a už zase dorážel na Sorda. O poslední bod do hodnocení jezdců si to pak měli v neděli rozdávat piloti od Stobartů.

3. ETAPA

V programu závěrečného dne byly do soutěže zařazeny dvě vysokohorské zkoušky a dvojice superspeciálek. A zejména při putování měsíční krajinou proslavených testů Giulio Cesare a El Condor se mohlo ještě mnohé změnit. Hned v prvním zmíněném testu si pořadí prohazuje dvojice Peugeotů od OMV, když si Stohl další vítěznou zkouškou získává před svým trati neznalým stájovým kolegou náskok přes 18 vteřin, který na El Condor zvyšuje ještě o dalších 34,3 s. Také Chris Atkinson bojuje a od Sorda jej před superspeciálkami dělí mezera zvící pouhé 1,1 s. O poslední bod pak stále soupeří Companc a Wilson. Argentinec tak má v tuto chvíli navrch o tři vteřiny. Petter Solberg se také snaží a ze ztráty na Loeba stahuje přes deset vteřin. Stále jej však od zlata dělí více než půlminuta.

První průjezd superspeciálem se příliš nevydařil Compancovi, kterému na startu zhasl motor a Argentinec přišel nejen o výhodu tří vteřin před Wilsonem, ale ztratil ještě další 1,3 s. Opravdová smůla však čeká na Henninga Solberga. Ten v prvním průjezdu zbavuje oranžový expres zadního nárazníku, aby se tento po pár desítkách metrů druhého dějství zastavil docela. Spojka může být prevít…

Další změny pozic se však již neodehrávaly, a tak si Séb Loeb již popáté dojel pro plný bodový zisk. Marcus Grönholm si po smůle v Mexiku nepolepšil ani na druhé letošní šotolinové rally a domů si neveze ani bod. Naopak Petter Solberg může být konečně alespoň trochu spokojen. Podruhé letos vystoupil na pódium. Naopak poprvé v kariéře se to podařilo Gigi Gallimu, a to při teprve druhém startu s pro něj ne ještě zcela známým Peugeotem 307 WRC. Relativně spokojen může být se svou stou světovou soutěží Manfred Stohl – na „bednu“ to sice nevyšlo, ale i pět bodů může být na konci sezóny nesmírně důležitých.

Daniel Sordó znovu potvrdil, že se s ním musí počítat úplně všude, ne pouze na asfaltových rally. Pátá příčka je toho důkazem. Cenné tři body za šestou si pak připisuje Chris Atkinson a až se naučí jezdit v servisní zóně pomaleji, bude to třeba ještě lepší. Henningu Solbergovi systém Superally nakonec přeci jen dva body zachránil, a to je vždy více, než nula. Poslední bodík pak skutečně po zásluze před svým týmovým kolegou vybojoval Matthew Wilson.

Světový šampionát se stěhuje zpět do Evropy, kde posádky čeká před letní přestávkou ještě dvojice šotolinových podniků. Prvním z nich bude ve dnech 18. – 21.5. Rally Sardinia a server eWRC.CZ bude pochopitelně znovu u toho.

Komentářů celkem: 12
Anonym IP:62.204.248.152
6. 5. 2006 08:23
0 0
Také na této trati ( jako v Monte Carlu ) Loeb ukázal že on když na to šlápne taky jede neuvěřitelně rychlou jízdu !!!
Anonym IP:84.242.95.134
6. 5. 2006 09:41
0 0
pockej a z ceho tak usuzujes smajlík)))))
Anonym IP:88.101.181.203
6. 5. 2006 21:02
0 0
jooooooooooooo rally
Anonym IP:212.80.64.190
6. 5. 2006 21:28
0 0
mam onboard video z argentiny 2006 z aut Loeba a Grönholma. Zajemci?
FocusWRC06
6. 5. 2006 21:37
0 0
to 190:odkial to mas?
Anonym IP:212.80.64.190
6. 5. 2006 22:20
0 0
Bohuzel nemohu rict. Ale je to misto kde jsou videa o vsem moznem co ma motor.
6. 5. 2006 22:59
0 0
tak zajemci by urcite byly :D
Anonym IP:85.71.24.58
6. 5. 2006 23:25
0 0
Zájemců je myslím víc než dost.
Anonym IP:212.80.64.190
7. 5. 2006 00:24
0 0
Problem je ze to ma 1,5GB...nemam to kam uploadnout a abych vam udelal torrent nebo FTP na to nemam linku.
Anonym IP:85.207.11.253
7. 5. 2006 11:10
0 0
Jen tak mimosmajlík) mrkněte na Rally-mania.cz mají tam Supr video z matadoru, fakt bomba ,záběry bych řekl srovnatelné s Mravencem !!!
Anonym IP:85.160.10.155
7. 5. 2006 18:43
0 0
Zdravim,a kdy bude video z argentiny.Ty superspecialky by za to staly.
Anonym IP:212.80.64.190
7. 5. 2006 19:31
0 0
Mam sestrich z komplet vikendu a ty onboard videa akorat je to moc velky. Setrich ma pres hodinu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!