Jiří Šteg - eWRC.cz
9. 2. 2018 09:56 − 6768× − 2 0

Dvě (spolu)jezdecké výměny…

Přesedání mezi pravou a levou sedačkou není až tak neobvyklé, především na nižších úrovních.

Pravá sedačka často slouží mladíkům jako úvod do rally a z ní pak startují vlastní jezdeckou kariéru. Méně obvyklé je to už již zavedených jmen a na úplně nejvyšší úrovni je takových případů méně než pověstného šafránu. Dnes se podíváme na dva případy výměny rozpisu za volant, přičemž každý z nich má naprosto odlišné důvody.

Protagonistou prvního případu je Andreas Mikkelsen, bývalý tovární jezdec Škody a současný jezdec Hyundaie. I on začal svou kariéru na horkém sedadle a do svých 18 let na něm absolvoval 8 soutěží v Norsku. Částečný návrat k rozpisu absolvoval již vloni, kdy se na Monze střídal za volantem s dalším továrním jezdcem Hyundaie Thierrym Neuvillem. Podnik na Monze je sice atraktivní show, ale opravdová rally to není. Teď se však Andreas objevil na startovní listině norské Numendalsrally, kde je přihlášen s Hyundaiem i20 R5. Týden po Rally Sweden ovšem nebude Hyundaie pilotovat on, ale Anders Jaeger, který je třetí sezonu jeho spolujezdcem ve WRC. Na podobnou taškařici prý Andreas pomýšlel již v roce 2016, kdy chtěl Andersovi připravit nějaký dárek k narozeninám, ale podařilo s to až letos. Pro oba to bude především zábava, na lehkou váhu to především Anders nebere: „Bude to dobrodružství. Bylo by skvělé, kdybychom dojeli do cíle, snad udržím auto na silnici. Moc kilometrů jsem v nějakém závodním módu nenajezdil, na druhou stranu Andreas taky nemá moc zkušeností jako spolujezdec! Ale jistě si užijeme hodně legrace.“ Jak tato „nově sestavená“ posádka dopadla, se dozvíte eWRC-results.

Z úplně jiné soudku je výměna sedaček během Rally Sweden, úvodního podniku WRC 2011. Tehdy naměřila policie Petteru Solbergovi v pátek odpoledne na přejezdu překročení povolené rychlosti o více než 30 km/h. Podle švédských zákonů tak byl po uplynutí 48 hodin jeho řidičský průkaz pro Švédsko zneplatněn.

"Byl jsem zastaven policií a okamžitě jsem přiznal svoji vinu," říkal Petter Solberg. "Vzali mi řidičský průkaz, ale jako každý jsem měl právo řídit vůz ještě 48 hodin – do neděle 14:00. Snažil jsem se abych dostal povolení řídit i na poslední RZ, ale nepovedlo se, takže mě musel zastoupit můj spolujezdec. Zaplatím pokutu a nebudu moci jezdit ve Švédsku, ale jen ve Švédsku – asi měsíc nebo dva. Moje plány v MS to ovšem nijak neovlivnilo."

Lhůta uplynula těsně před poslední rychlostní zkouškou. Tou byla shodou okolností historicky první v přímém přenosu přenášená power stage – 4,16 km dlouhá Gustavsfors. Citroen se pokoušel uplatnit pravidlo o uzavřené trati, na níž není potřeba řidičský průkaz, ale komplikace s pojištěním tuto možnost zhatily. Za volant tedy musel spolujezdec Chris Patterson. Ten se k této zkušenosti později vyjádřil takto: „Petter si pamatoval záludnosti trati, tak mi hlásil, co si pamatoval. Jeli jsme velmi pomalu ve zrádných úsecích a pak na to šlápli v úsecích rychlých. Byla to opravdu velká zábava. Bylo úžasné debutovat za takových podmínek: úplně nový Citroen DS3 WRC, pořádná sněhová zkouška a přímý přenos v televizi.“ Chris byl v RZ úplně poslední a posádka se tak propadla o jedno místo na celkově pátou pozici…

Stojí za to připomenout, že klasifikaci PWRC tehdy vyhrál Martin Semerád s náskokem více než 5 minut na Jurije Protasova.

Komentářů celkem: 2
9. 2. 2018 10:12
0 0
Jo to byl mazec tenkrát smajlík smajlík
9. 2. 2018 10:32
0 0
Pokud si dobře pamatuji, tak Mikkelsen nechal Olu Floeneho dojet poslední RZ Cyprus Rally 2012, když (dočasně) ukončovali vzájemnou spolupráci. Podobně pak Power Stage Monte Carla 2012 dojel za Delecoura Savignoni.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama