Invelt
reklama reklama
reklama reklama reklama
Generální
partner
Invelt
13. 2. 2018 12:00 − 6011× − 6 0

Na trhu s R5 přituhuje

Když před sedmi roky FIA zařízla v té době se dobře rozvíjející kategorii Super 2000, leckdo si tehdy klepal na čelo.

Co to zase v Paříži vymysleli, když po tom, co vyhnali z národních mistrovství oblíbené speciály WRC a ty začaly nahrazovat Super 2000, tak i jim byla udělána přítrž. Společně s tím však ve FIA vymysleli úplně novou kategorii R5, která svou filozofií částečně vychází právě z předcházejících vozů s atmosférickými dvoulitry. V roce 2013 spatřila světlo světa první taková čtyřkolka s turbomotorem 1,6, o kterou se postaral britský M-Sport. Vstup do neznáma ovšem zvládnul tým pod vedením Malcolma Wilsona přímo parádně a i dnes, skoro pět let od premiéry, je Ford Fiesta R5 vyhledávaným speciálem. V Cumbrii už postavili přes 250 exemplářů a tím kategorii R5 jednoznačně vévodí.

Druhá Škoda se se svou Fabií R5 už také blíží k fenomenálním dvěma stům a obecně je jejich výtvor považován za nejsilnějšího zástupce kategorie. I tak ale mladoboleslavští nespí a letos čeká jejich vůz další vylepšení v podobě upraveného motoru, který bude silnější a lehčí zároveň. Provozovatelům Fabií R5 se pak určitě zamlouvá prodloužení času mezi repasemi motoru o polovinu. M-Sportu se dařilo i přes handicap dvou let držet Fiestu R5 na úrovni škodováckého vozu a právě oba speciály na F jsou špičkou segmentu. Teď po pěti letech už ale možná přišel přeci jen čas na novou Fiestu R5 vycházející z nové generace tohoto vozu. O té se zatím M-Sport moc nevyjadřuje, ale její debut nebude daleko.

Po Fordu jako druhý vstoupil na trh s vozy R5 koncern PSA. Dvojčata Citroën DS3 a Peugeot 208 se ale ukázala jako hodně zlobivá dítka. Postupem času se sice hodně neduhů podařilo vyřešit, ale ani jedno z dvojčat žádné prodejní rekordy netrhá. Ve Francii tak už začali pracovat na úplně nové R5, k jejímuž vývoji přistoupili úplně jinak. U Citroënu by homologaci nové C3 R5 rádi zvládli na začátku jara, aby se stihla premiéra na korsické rally. Tým pod vedením Pierra Budara, který před přesunem do pozice hlavního šéfa Citroën Racing vedl právě vývojovou skupinu C3 R5, si bude muset dát pořádný pozor. Co včas nedoladí, těžko pak budou v rámci systému omezeného množství žolíků dohánět. Homologace DS3 a 208 R5 sice byla několikrát odložena, ale ani tak se vozy nevyhnuly poněkud uspěchané premiéře.

Větší očekávání jsou vkládána do jiného speciálu, který se letos ukáže na scéně. Jedná se o Volkswagen Polo GTI R5, který vyvíjí tovární tým dominující v letech 2013 až 2016 MS. A právě to je jeden ze dvou nejpodstatnějších důvodů, proč je už zarezervováno všech 15 speciálů, které letos ve Wolfsburgu vyrobí. Tím druhým je koncernová spojitost VW a Škody, díky které se velké množství know-how z úspěšné Fabie R5 přesune do Pola. Objednávkami zatím nejsou moc zavaleni v dalším německém městu, v Alzenau. Hyundai svou R5 představil už na konci roku 2016, ale zatím se s ním moc prosadit nedokázal a největším úspěchem je zisk titulů na španělských asfaltech, francouzských šotolinách a v TER. Od března však budou všechny jejich nově prodané vozy vybavené podstatnými úpravami ke zlepšení konkurenceschopnosti. Na motoru došlo ke změně map a časování ventilů, takže jeden z nejsilnějších motorů své kategorie bude ještě silnější. Ke změnám došlo i na řízení, tlumičích a nastavení diferenciálů.

Zájemci o speciál kategorie R5 to tak budou mít od letoška ještě složitější. Pakliže doposud při vzatí do úvahy všech kritérií vyšly z výběru jako nejlepší volba Fiesta nebo Fabia, odteď to bude náročnější. Hyundai i20 R5 bude mnohem konkurenceschopnější a k tomu se na trhu objeví zbrusu nové Polo R5 a C3 R5. Během roku na soutěžní tratě vyrazí ještě Proton Iriz R5, ale tam se masivní rozšíření asi očekávat úplně nedá. Mellors Eliott Motorsport už za sebou má jeden průměrně úspěšný Proton, Satrii Super 2000. Ohrozit speciály s továrním původem pro ně bude těžké a útočiště asi najdou hlavně v APRC a Británii. Od druhé půlky roku bude svět R5 mnohem pestřejší, máme se na co těšit.

Komentářů celkem: 6
13. 2. 2018 12:53
00
Pokud je zmíněn Proton Iriz R5 tak tu máme ještě Mitsubishi Mirage R5, soukromou Toyotu R5 a čeká se co Opel Corsa R5
13. 2. 2018 15:17
00
Původně napsal mikal
Pokud je zmíněn Proton Iriz R5 tak tu máme ještě Mitsubishi Mirage R5, soukromou Toyotu R5 a čeká se co Opel Corsa R5
Pokud se nepletu, tak Mirage nemá mezinárodní homologaci, takže s ním jde jezdit jen v těch uvolněnějších domácích mistrácích. Toyoty jsou snad jen 2 někdě v J.Americe a Opel to snad zabalil ne?
13. 2. 2018 16:20
00
MEM chce Iriz homologovat mezinárodně (l dubnu nebo půli roku?), Corsu stavěl Holzer motorsport a pro homologaci nemá posvěcení Opelu, stejně tak Mirage, kterou stavěli Švédi s využitím střev z Lancerů a Etiosy R5 jsou. jak píše New man, věcí JA bez mezinárodní homologace.
14. 2. 2018 13:52
00
Pestrost kategorie R5 ve světě je ještě pestřejší než je uvedeno v článku nic víc nic míň. Mirage R5 startujou ted ve Švédsku čtyři a Holzer to chce dotahnot k homologaci. Kategorie R4 by pro ně byla asi smysluplnější
19. 2. 2018 20:55
00
jaký je prosím technický rozdíl v R5 s s národní a mezinárodní homologací ?
19. 2. 2018 21:15
00
Technický rozdíl není.Pokud "někdo"(třeba Holzer) postaví vůz R5 ale nedostane schválení fabriky tak homologace nebude.A s takovým autem může jet nějaké ty národní.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama