24. 2. 2018 14:07 − 7111× − 2

Proton na vítězné vlně

Malajsijská značka se díky britské stáji Mellors Elliot Motorsport před deseti lety usadila na mezinárodní soutěžní scéně.

Satria Neo Super 2000 sbírala výsledky v evropském šampionátu a tovární vozy nechyběly ani v seriálu SWRC. Kategorie Super 2000 je dnes už překonaná a Britům nezbylo než přesvědčit malajsijskou základnu, aby zainvestovali vývoj speciálu R5. Proton Iriz R5 vloni spatřil světlo světa a objevil se už na prvních soutěžích. Za jeho volant pokaždé usednul syn šéfa stáje MEM Oliver Mellors a hned při debutu exhibiční zkoušku v rámci festivalu Goodwood opanoval. Nejrychlejší R5 se Iriz stal i v následující MEM Malton Forest Rally, kde Mellors nestačil pouze dvěma jezdcům ve Fiestách královské kategorie WRC. Na konci roku v Cumbrii už ale pilot Protonu udržel další jezdce ve Fiestách WRC za svými zády a Grizedale Stages Rally vyhrál v absolutním pořadí. A to navíc jedním z jezdců WRC nebylo žádné ořezávatko, ale čtvrtý nejrychlejší muž irského mistrovství Josh Moffett.

Cambrian Rally patří k inventáři jednoho z nižších britských mistrovství, BTRDA. Vloni ale musela být velšská soutěž kvůli sněhové kalamitě krátce po startu zrušena. Pro letošek si dělali organizátoři zálusk na návrat ve velkém stylu a vyjednávali o místě v kalendáři prvoligového britského mistrovství. Skloubení pravidel BRC a BTRDA se však ukázalo jako nepřekonatelné a Velšané se o zařazení znovu pokusí za rok. Letošní ročník se tedy odehrál ve stylu těch předcházejících. I přes několik startujících speciálů WRC zajel první nejrychlejší čas, a to hned o 16 vteřin, Matt Edwards pilotující Ford Fiesta R5. Bohužel hned v následujícím testu narazil na skryté poleno a poškozenou Fiestu musel odstavit. Díky pravidlům Rally2 se Edwards v odpolední sekci vrátil do hry a opanoval všechny čtyři zkoušky. Nebýt chyby v RZ 2, mohl třetí nejrychlejší muž BRC 2017 novou sezónu rozjet nejlepším možným způsobem. Na kdyby se ale nehraje a novým lídrem rally se po dvou nejrychlejších časech ještě před polední pauzou stal Mellors s Irizem R5.

Paul Bird s Fordem Focus WRC 07 zaostával jen o 8 sekund a odpoledne se rozhodně nevzdával bez boje. Mladý Mellors ale pokračoval ve vysokém tempu a výrazněji ho nepřibrzdil ani defekt v předposlední zkoušce. Do závěrečných kilometrů nastupoval s čtyřvteřinovým náskokem a Birdovi další dvě nadělil. I když Proton Iriz R5 zatím postrádá homologaci, všechny jeho dosavadní starty dopadly doslova na jedničku. Stáj MEM si nemohla vybrat lepší místo k intenzivním testům a zároveň k propagaci nové techniky. Teď už nezbývá než čekat, jak si po plánovaném jarním homologování Proton povede proti zavedeným speciálům R5. Očekávání po dosažených výsledcích nebudou malá.

Komentářů celkem: 2
24. 2. 2018 15:02 Upraveno 15:03
0 0
Při pohledu na to auto mám rozpačitý dojem : krátké , vysoké ...
Ale pokud bude konkurenceschopné a ujme se na scéně , proč ne ..

Připomíná mi to Metro 6R4 , a to bylo nic moc ..
25. 2. 2018 08:51
0 0
Parádní výsledková listina smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!