Co se dělo v Portugalsku 5. března 1986?

5. březen 1986 se bere jako začátek konce skupiny B. Co se ale vlastně ten den stalo? Tady jsou podrobnosti.

Nejprve dobře známá fakta. Už na úvodní rychlostní zkoušce domácí Joaquim Santos s vozem Ford RS200 vylétl do davu diváků. Tři z nich zemřeli na místě, čtvrtý později v nemocnici. Zraněných bylo kolem třicítky.

Pořadatelé nechali do rychlostní zkoušky odstartovat dalších deset vozů, než byla zkouška zastavena. Vzhledem k tomu, že se nehoda stala na čtvrtém kilometru, bylo to neomluvitelné selhání. Navíc tovární jezdci byli o tragédii informováni až po RZ3, když se vrátili do servisu. To bylo zhruba kolem jedenácté hodiny dopoledne (nehoda se stala kolem 9:30). Po poledni měly posádky vyrazit na stejnou trojici erzet ještě jednou, později odpoledne pak ještě potřetí.

Už tady tým Ford oznámil, že odstupuje ze soutěže (Blomqvist, Grundell). Pořadatelé chtěli za každou cenu pokračovat v soutěži. Tovární jezdci ale nechtěli. Nejprve se tedy musely zrušit druhé a třetí průjezdy s tím, že soutěž bude pokračovat večer po sedmé hodině od RZ10.

To se nelíbilo továrním jezdcům. Sešli se v 16. patře hotelu Estoril Sol a několik hodin debatovali o tom, co dál. Během té doby je navštívili jak zástupci pořadatelů, tak FISA. Odešli ale s nepořízenou. Jezdci nakonec sepsali a vydali prohlášení, pod kterým se podepsali: Salonen/Harjanne, Alén/Kivimäki, Röhrl/Geistdorfer, Blomqvist/Bergland, Biasion/Siviero, Pond/Arthur, Kankkunen/Pironen, Toivonen/Cresto, Grundel/Melander, Wilson/Harris a Duez/Lux.

V prohlášení se psalo:

Z následujících důvodů nebudou podepsaní jezdci pokračovat v soutěži:

1) Jako respekt k rodinám mrtvých a zraněných
2) V Portugalsku máme pocit, že nejde garantovat bezpečí diváků
3) K havárii na RZ1 došlo proto, že se jezdec snažil vyhnout divákům na trati. Nemohlo za to ani auto, ani rychlost.
4) Doufáme, že pro náš sport bude mít toto rozhodnutí přínos.

Reakce na rozhodnutí jezdců byly všelijaké. Třeba šéf týmu Peugeot Jean Todt s tím nesouhlasil. Nezbylo mu ale, než se podřídit rozhodnutí jezdců. A FISA vyhrožovala jezdcům, že jim sebere licence, protože poškozují dobrý obraz rally. Nakonec k tomu nedošlo. Za necelé dva měsíce se ale zabil Henri Toivonen se Sergio Crestem na Korsice. To už je ale zase jiný příběh.

Soutěž se nakonec dojela, ale její výsledky nikoho nezajímaly.

Komentářů celkem: 4
5. 3. 2018 09:50
1 0
Vida, všude jsem vždy slyšel, že odstoupily týmy, ale až teď vím, že odstoupil jen Ford a za zbytek mohou jezdci. Mají respektsmajlík Díky za článek a osvětlení. smajlík
5. 3. 2018 11:20
1 0
Moc děkuji za skvělý článek! Ačkoliv jsem pamětník, všechny podrobnosti tenkrát zveřejněny nebyly. Ale ta fotokopie prohlášení jezdců na hlavičkovém papíru hotelu, ta mě opravdu dostala.
itl
5. 3. 2018 20:16
0 0
Ta fotokopie je opravdu zajímavá, také jsem ji ještě neviděl. Pokud si dobře pamatuji, tak vrchním "buřičem" byl Walter Roehrl. Jinak to okamžité odstoupení Fordu bylo nejspíš tím, že Santos startoval za tovární tým. Na notoricky známých videozáběrech o tom mluví v rozhovoru v servisu týmový šéf Ashcroft.
6. 3. 2018 13:00
0 0
smajlík
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!