Aleš Holakovský - eWRC.cz
9. 5. 2006 00:00 − 2445× − 8

Česko-slovenský duel dvou koncepcí – komentář

Po dlouhé dvouměsíční pauze pokračoval český šampionát velkých soutěží na západním Slovensku..

37. Rallye Matador Tatry, Púchov, 28.4-30.4. 2006
3. podnik Mezinárodního mistrovství ČR v rally 2006
Evropský pohár v rally – střed – koeficient 10
Mistrovství Slovenské republiky v rally

Po dlouhé dvouměsíční pauze pokračoval český šampionát velkých soutěží na západním Slovensku. Oproti předcházejícím podnikům však měl podstatně pozměněnou tvář – kromě toho, že sníh nahradilo bláto, tak především zmizela z tratí rakouská a německá konkurence, jež vévodila předešlým zimním podnikům. Oproti očekávání nedorazil z rodinných důvodů ani vedoucí muž šampionátu a Achim Mörtl, avšak na Krumlově by prý opět neměl chybět. Naopak díky zařazení do Evropského poháru – zóny střed a díky tradiční zajímavé obsazenosti soutěže přibylo českým jezdcům mnoho konkurentů z bývalého východního bloku. Jmenujme především trojici na modrých Imprezách – známého Bulhara Kruma Doncheva (zónového mistra evropy), neméně slavného Poláka Kuchare a Ukrajince Alexandrova. Z Polska přijeli také Bebenek se žlutým mitsubishi a Kościuszko se Suzuki Swift, který měl být hlavní soupeř Béreše jun. v kategorii S1600. Ten měl k dispozici staršího Ignise. Hlavním favoritem skupiny S1600 a černým koněm celé soutěže měl být Jan Kopecký na Prokopovu Citroënu C2, ten však nakonec však kvůli vyteklé brzdové kapalině neodstartovalo ani do RZ1. Týmové barvy změnil jednorázově pro tuto soutěž Pech, když nápisy Petra nahradily nápisy gumárenského koncernu Matador. Pech, ale i Jandík nebo například Milan Liška, absolvovali na těchto pneu této značky celou soutež a Pech dokonce oznámil, že na nich pro velkou spokojenost odjede celý zbytek sezony. Celkem odstartovalo do soutěže 77 posádek, z toho českých bylo 43.

Pořadatelé zareagovali na loňskou kritiku trati a sobotní první etapu zavedli relativně daleko jižně od Púchova k Bánovcům nad Bebravou, kde se nacházely poměrně zajímavé rychlostní zkoušky, které se všechny jely třikrát. Celé etapě výrazně vévodila především RZ Zlatníky, která se celá jela v lese po úzkých rozbitých cestách na asfaltu i na šotolině. Bohužel mohutné přívalové deště donutili pořadatele tuto zkoušku zkrátit z původní delky 31 km na necelých 14 km, ale i tak zůstala nejdelším a nejnáročnějším testem (nejen)sobotního programu. V neděli se jela především 18 km dlouhá polookruhová příměstská RZ Půchov, vedoucí mimo jiné zahrádkářskou kolonií. Tu doplňovaly dva krátké a sportovně nepříliš hodnotné široké a rychlé úseky podél Váhu. Púchovská RZ se jela i jako prolog v pátečním podvečeru.

Na trať Půchovského prologu se spustila průtrž mračen a mnoho a mnoho jezdců se tak nevyvarovalo krizových situací. Tím nejvýraznějším z nich byl „Ášín“, který okomentoval svoji horkou chvilku takto: „Závodit za těchto podmínek bylo opravdu velmi těžké a mě se „povedlo“ při brzdách v jednom retardéru udělat hodiny a tak jsme se s autem ocitli na chvilku mimo trať. Musel jsem se vrátit kousek zpět a projet retardér znovu, abychom nebyli potrestáni časovou penalizací za nesprávný průjezd a to nás stálo spoustu času. Znamenalo to ve výsledku, že jsme nastupovali do sobotní etapy se ztrátou 18 sekund na první příčku.“

Kolo musel po defektu měnit Kościuszko a právě při jeho předjíždění nedobrzdil do retardéru Gavlák, skončil v příkopu a obtěžkán penalizací musel využít pro další den pravidlo SuperRally. Něco podobného se přihodilo i Poláku Beltowskému s Imprezou. Stále na tom však byl lépe než jeho krajani a jedni z kandidátů na přední umístění, bratři Bebenkové, kteří rozbili svého Lancera ve sjezdu před koncem erzety. Naopak mimořádně se zadařilo v přívalech vody a Bérešovi jun., paradoxně s S1600, a po pátku tak vedl před druhým Donchevem a třetím Jandíkem o 13 sekund. Další pořadí v první desítce bylo Frycz, Pech, Arazim, Barvík, Peták, Štajf, Trojan. Po startovním čísle 49 byl závěr rychlostní zkoušky zrušen kvůli neukázněnosti diváků.

Deštivé ráno nezačalo šťastně pro čtvrtého a šestého muže z prologu, když Polák Frycz s Puntem S1600 odstupuje již na RZ2 kvůli poruše motoru, stejně jako náš „produkční“ multišampion Arazim, kterému se stalo osudným nefunkční turbo. Lehce kuriózní problém řešila hned po ránu i třetí páteční posádka Jandík-Chrástecký: „Asi 500 metrů po startu RZ 2 Uhrovec se nám na terénní nerovnosti rozpojila rychlospojka přívodu paliva a motor zhasl. Velice mě to vyděsilo, protože jsem si v první chvíli myslel, že se opakuje závada z Hustopečí. Naštěstí se jednalo o zmíněnou banalitu, kterou spolujezdec po zastavení rychle odhalil a opravil. Přesto jsme zbytečně ztratili víc než minutu a klesli až na třináctou příčku celkového pořadí,“ vrátil se k příhodě Jandík. Údiv vyvolal opět Béreš, který na mokré trati opět vyhrál o dvě sekundy před Pechem a náskok mladého Slováka ve vedení soutěže se zvýšil na dvacet sekund.

Na RZ3 se situace opakovala, Béreš vyhrál nad Pechem o čtyři sekundy, třetím místem o sobě dali vědět za očekáváním zůstávající Kuchar a penalizací z pátku obtěžkaný Kościuszko. Za pozornost stojí průběžná čtvrtá (!) příčka Barvíka s Lancerem pouze šesté evoluce a také dvanáctý čas Kouřila na této RZ před Odložilíkem.

RZ 4 byl první průjezd těžkých Zlatníků a rozestupy mezi jednotlivými jezdci zde byly o dost větší než na předešlých RZ. Tato blátivá klouzavá RZ je již na síly Bérešovy dvoukolky a poprvé zde podléhá Pechovi, byť pouze o čtyři sekundy. Třetím časem dosaženým společně s Donchevem se zadařilo Štajfovi, do první desítky se sedmým časem začal prodírat také pomaleji se rozkoukávající Ukrajinec Alexandrov se Subaru. Naopak problémy zde měli dosavadní lídr třídy N1 Kapušanský s Fábií, jež utrpěl defekt, nebo například Slovák Lubomír Eliáš se Seatem Ibiza, který zůstává viset dvacet minut na traverze u trati. Pro závadu brzd odstupuje Petr Pospíšil s Jelínkovým Mitsubishi. Na této zrádné a kluzké končí i naděje dalšího adepta na slušnější umístění v PVčkách, plzeňského Viktora Szabó: „Na výjezdu z těžké pravé bylo moc bláta a já příliš brzy přidal. Auto míří do levého příkopu, což ještě zvládám, ale boj s pravým pangejtem prohrávám. Auto nebylo nijak vážně poškozené a zadními koly bylo téměř na silnici, ale podvozkem zůstalo viset na velkém kusu betonu,“ řekl k incidentu jezdec. Než jej ochotní fanoušci vytáhnou, uteče celých 25 minut.

Po první sobotní rundě je tedy pořadí v první patnáctce následující: Béreš, Pech, Donchev, Štajf, Trojan, Barvík, Kuchar, Grzyb s EVO VIII, Peták, Jandík, Aleksandrov, Mikuláštík, Landa, Odložilík, Tlusťák.

V druhé rundě zachovávají Béreš s Pechem zhruba dvacetisekundový status quo, na klouzavých Zlatníkách se však opakuje situace z rána, Pech tam ujíždí Bérešovi o jedenáct sekund a snižuje svoji ztrátu na sekund dvanáct. O „bramborovou“ příčku spolu bojují Štajf s Trojanem, jezdec Subaru chytá na Zlatníkách defekt a klesá na páté místo. Defekt zde mají i hosté Donchev a Grzyb, Donchev je však na třetí pozici již bezpečně usídlen s časovou rezervou před ním i za ním, takže se nemusí nechat znervóznit. Pomalu, ale jistě se zpět do popředí dere Jandík. Na RZ 5 a 6 se začínají prosazovat S1600 Odložilíka (po Hustopečích s Ignisem jede opět se svým Cliem) a Kościuszka, kteří zajedou dokonce časy na medailových příčkách. Již v RZ 5 končí kvůli technice Kuchar ze sedmého místa. Ztrátu zaviněnou problémy s řízením se snaží dohnat Rozsypal s Paulikem jedoucí se Subaru, což se jim stalo osudné v páté rychlostní zkoušce, kde po rychlé levé zatáčce chybělo několik metrů na brzdách v následné ostré pravé a opustili trať. S poškozeným vozem zavěšením pak odstoupili. Při druhém průjezdu Zlatníků se traverza na výjezdu z obtížné zatáčky na blátě, která při prvním průjezdu stála dvacet minut Lubomíra Eliáše s Ibizou, stala málem osudnou Tarabusovi s Trunkátem, kteří vedli v té době enka již o dvě a půl minuty. Honda však náraz vydržela a posádka mohla pokračovat bez ztráty kytičky. Kvůli technice odstupují Beltowski a Petr Zedník se svojí podomácku dělanou Fiestou S1600.

V posledním sobotním kole erzet pokračují boje o první místo mezi Bérešem a Pechem a o čtvrté místo mezi Trojanem a Štajfem. Béreš a Pech jedou RZ 8 a 9 v sekundě, ale na Zlatníkách obsazuje Béreš až páté místo a Pech je rázem konečně v čele, takže si může jít lehnout s psychologickým náskokem 1,1 sekundy. Souboj o čtvrté místo ukončil Trojanův motor, u kterého se stejně jako v Hustopečích objevilo přehřívání motoru a Karel byl nucen využít SuperRally. Do první pětky se před výborně jedoucího Barvíka a Alexandrova dostává Jandík, který tak určitě stejně jako Pech dělá radost hlavnímu sponzorovi soutěže. Tomaštík se potýká s přetáčivostí vozu. Pro techniku odstupuje taktéž dobře jedoucí Mikuláštík, jistě nadopovaný nedávným úspěchem na Valašské rally.

Posádky tedy jdou na kutě v následujícím pořadí: Pech, Béreš, Donchev, Štajf, Jandík, Barvík, Aleksandrov, Odložilík, Peták, Grzyb, Tlusťák, Tuček, Trojan, Tomaštík, Votava.

Jezdci kritizovali časovou roztahanost harmonogramu a tedy dlouhé čekání před časovými kontrolami a špatně zabezpečený příjezd do servisu, kvůli kterému dostala posádka Liška-Kestler penalizaci.

Nedělní ráno bylo přece jen přívětivější, již nepršelo a trať v průběhu dne osychala. Pech hned na první ranní Púchovské RZ 11 „zatáhl“ a uskočil Bérešovi o již ne zcela kontaktních patnáct vteřin. Do konce sekce pak náskok narostl na 22 sekund. Jinak ale zbývající úseky tratě již nebyly takové obtížnosti, aby umožňovali dostat se někomu dopředu výjimečnými výkony, takže rozhodovali chyby hlavně defekty. A těch bylo dost, což platí hlavně právě o Púchovské jako RZ 11/14, kde to dle vyjádření spolujezdce Trunkáta vypadalo díky výměnám defektů jako na soutěžích zručnosti. Při prvním ranním průjezdu mají defekt Trojan, Landa, Tarabus (ten dokonce dvojnásobný), Mol, Dvořák. Většina posádek s defektem se rozhoduje pro výměnu kola. Smůlu má také Barvík, který klesá ze šestého místa na desáté. Pro fiktivní závadu na zadní nápravě odstupuje Dan Běhálek a na RZ 12 havaroval Pantálek.

Po servisu se třetí průjezd Púchovskou RZ jako RZ 14 se stal osudným z důvodu havárie hned dvěma předním posádkám. Nejprve šel do kotrmelců Odložilík: „Zatím vůbec netušíme, co se stalo. Je možné, že šlo i o technickou závadu, následkem které auto při nájezdu na rozbitý šotolinový úsek vjelo do příkopu, kde jsme šli třikrát přes střechu. Jsme hlavně rádi, že se nikomu nic nestalo. Jenom nechápu, že po této havárii, kdy auto dokonce chvíli hořelo, nebyla rychlostní zkouška přerušena ani nevyjel záchranný systém! Vylézali jsme oknem přímo na trať vložky před projíždějící auta, nepodařilo se nám vypnout elektriku, takže stále běžela benzínová čerpadla. Když přišel pořadatel, nezajímal ho náš zdravotní stav ani nijak nepřerušil vložku, jen se ptal kde máme jízdní výkaz. Nevěřil jsem, že by něco takového bylo na soutěži evropského poháru možné,“ pozastavil se Odložilík. RZ 14/Půchov 3 se stal osudným i reprezentantu Chodska Marcelu Tučkovi. Incident viděl takto: „Byla to má blbost! Když jsem viděl havarovaný Odložilíkův vůz, nechal jsem se vyvést z koncentrace a chvíli jsem o tom přemýšlel. Pak jsem příliš opatrně najel do zatáčky hodně na vnitřek, o vyčnívající traverzu jsme zavadili ráfkem a praskl unašeč kola.“

Kromě těchto incidentů se na této RZ opakovala situace z rána, kdy spoustu vozidel utržilo na tomto úseku opět defekt pneu. Tentokrát to postihlo Kościuzska, Viktora Szaba, Koňucha, Bočka, Kapušanského. Na čele Pech mezitím navýšil náskok na Béreše jun. na téměř minutu. Barvík se vrátil zpět alespoň na osmé místo. Mezitím na RZ 14 odstoupil pro technickou závadu Béreš sen., který v závěru startovního pole bavil diváky s krásným modrým Opelem Ascona mezi vozy s prošlou homologací.

Ozdobou soutěže byl tedy jistě především sobotní duel koncepcí vozu S1600 a PV v rukou Béreše a Pecha, kde prvně jmenovaný udivoval schopností držet na mokru krok se čtyřkolkou. V cíli tedy bylo pořadí takovéto:

Celkové výsledky:
1. Pech Václav / Uhel Petr Mitsubishi Lancer EVO IXN/4 1:45:53.9
2. Béreš Jozef jun. / Starý Petr Suzuki Ignis S1600 S1600 +59.1
3. Donchev Krum / Valchev Stoiko Subaru Impreza Sti N/4+2:44.8
4. Štajf Vojtěch / Černoch Jiří Subaru Impreza Sti N/4 +3:27.1
5. Jandík Miroslav / Chrastecký Radim Mitsubishi Lancer EVO VII N/4 +4:12.4
6. Alexandrov Andriy / Tamrazov Olexiy Subaru Impreza Sti N/4 +5:27.1
7. Grzyb Grzegorz / Hundla Robert Mitsubishi Lancer EVO VIII N/4 +6:36.8
8. Barvík Vladimír / Bartončík Josef Mitsubishi Lancer EVO VI N/4 +6:59.4
9.Peták Josef / Benešová Alena Renault Clio S1600S1600 +7:23.2
10. Tlusťák Antonín / Dědic Vlastimil Citroën Saxo Kit Car A/6 +8:26.9
11.Tomaštík Jaromír / Vrečka Jaroslav Subaru Impreza Sti N/4 +8:50.0
12.Trojan Karel / Řihák Petr Mitsubishi Lancer EVO VII N/4 +9:06.9
13. Triner Emil / Horniaček EmilŠkoda Fabia Kit CarS1600 +9:29.3
14. Votava Jan / Synáč František Mitsubishi Lancer EVO VIIIN/4 +10:26.8
15. Liška Milan / Kestler Pavel Mitsubishi Lancer EVO VIII N/4 +10:36.7

Skupina A (mimo S1600):
Po RZ 3 se utvořila vedoucí pětice s výraznějším slovenským zastoupením Tlusťák, Haluška, Podhájecký, Skoupil, Koňuch. Na následujícím prubířském kameni v podobě RZ Zlatníky přespurtoval Podhájecký Halušku. Ze šestého místa po začátku soutěže klesl Matys do závěru první desítky a na šesté místo se naopak probojovala vedoucí posádka čtrnáctistovek Kopelentovi (pozdější vítězové A5). Toto pořadí vydrželo přes sobotní odpoledne a nedělní ráno až do první zkoušky poslední sekce soutěže. Pouze s tou změnou, že po RZ 8 se z něho kvůli technické závadě vytratil Haluška. Na posledním Púchově se nejrychlejším časem dostává Skoupil před Podhájeckého a Koňuch chytá jako jeden z mnoha defekt a mění kolo, takže se propadá na páté místo za Kopelenta a poté, co obdrží penalizaci za pozdní příjezd do časové kontroly, tak ještě za Nováka. Smůlu měli jedni z favoritů třídy A5 Asch-Langer, kteří museli v obou etapách odstoupit pro technické závady.

Zajímavostí byl start Emila Trinera s kitovou Fábií, která však nemá mezinárodní homologaci, takže musel startovat až v závěru startovního pole. Mezi dvoukolkami obsadil čtvrté místo.

Výsledky včetně S1600:
1. Béreš Jozef jun. / Starý Petr Suzuki Ignis S1600S1600 +59.1
2. Peták Josef / Benešová Alena Renault Clio S1600S1600+7:23.2
3. Tlusťák Antonín / Dědic Vlastimil Citroën Saxo Kit CarA/6 +8:26.9
4. Kouřil Dušan / Dolínek VladimírFiat Punto S1600S1600+12:00.0
5. Skoupil Jiří / Vajík KarelNissan Almera GTiA/7+12:13.0
6. Podhájecký Augustín / Siska Andrej Škoda Fabia TDI A/7 +12:28.7
7. Kościuszko Michal / Baran Jaroslav Suzuki Swift S1600S1600 +12:55.0
8. Kopelent Ladislav / Kopelentová Helena Škoda Felicia Kit CarA/5 +16:48.4

Skupina N:
Vedení se ujal dle očekávání Tarabus, nicméně po RZ 3 se před něj prosmýkl Egon Smékal na „tajpru“. Jeho vedení však mělo jepičí život, jelikož hned na následující RZ Zlatníky jej potkal defekt a propadl se na sedmé místo. Naopak Tarabusovi úzký uklouzaný test maximálně sedl a soupeřů, zde nadělil téměř minutu. Druhé místo držel Michalík na dalším Type-R a třetí místo příjemné překvapení Pertlíček jun. s šestnáctistovkou před Csentem (Type-R) a Vanáčem. Cscente dostává po RZ5 penalizaci a padá na sedmé místo, RZ 6 vyhrává po defektu dohánějící Smékal a je na pátém místě. RZ 7 je konečnou pro Petera Michalíka, který odstoupil z druhého místa po požáru motoru. Na následující zkoušce má další technické problémy a penalizaci Csente. Na konci etapy vede Tarabus již o 3:18 minuty, udivuje zejména výkony na RZ Zlatníky, kde dosáhl s „endvojkou“ dvacátých a šestnáctého místa absolutně před mnoha lépe disponovanými vozidly. I na něho však čeká težká chvilka. Na první nedělní Púchovské RZ dělá dvojnásobný defekt, jedno kolo posádka vyměňuje na trati, s druhým jede do cíle zkoušky. Rázem je z obrovského náskoku ztráta 57 sekund na Pertlíčka a celý zbytek neděle se tak proměnuje v Tarabusovu stíhací jízdu. Málo technické erzety však už nedávají příležitost ji úspěšně dokončit a dobře jedoucímu Pertlíčkovi zbývá v cíli ještě 2,7 sekundy k dobru a v cíli tak může slavit svůj doposud asi nejvýraznější úspěch.

V dvoulitrech dotahoval po defektu Egon Smékal a Jana Vaňáče na Peugeotu 206, Vaňáč nakonec své vedení ještě s měrně velkou rezervou uhájil a poprvé obsadil medailovou pozici ve skupině za šestnáctistovkami Pertlíčka jun. a Tarabuse. Ve čtrnáctistovkách oba dva hlavní aktéry této třídy Halušku i Dvořáka trápily po celou soutěž různé potíže od hořícího těsnění přes několikanásobné defekty až po závadu na zavěšení kola. Nakonec z toho lépe vyšel Haluška a obsadil druhé místo, Dvořák třetí. První místo tak patřilo Pollákovi se Švecem, taktéž na Fábii.

Skupina N:
1. Pertlíček Jiří / Orava Radim Honda Civic VTi N/2 +17:26.4
2. Tarabus Jaromír / Trunkát DanielHonda Civic VTi N/2 +17:29.1
3. Vaňáč Jan / Vorel Václav Peugeot 206 RC N/3 +18:34.7
4. Smékal Egon / Chvojková Zuzana Honda Civic Type R N/3 +19:15.8
5. Hlach Patrik / Matušová Veronika Honda Civic VTi N/2 +22:47.3
6. Pollák Ľudovít / Švec Dušan Škoda Fabia N/1 +28:03.5

Na závěr trochu statistiky:
16 RZ (1+9+6), 175 km (po zkrácení RZ Zlatníky), odstartovalo posádek 77, dojelo 47. Vítězství v RZ: Pech 10, Béreš jun. 5, Trojan 1 Vedení v soutěži: RZ 1-9 Béreš jun., RZ 10-16 Pech

Svoji velmi různorodou první polovinu uzavře MMČR o posledním květnovém víkendu nastávající souteží – velice oblíbenou Rallye Český Krumlov.

Stav MMČR 2006 po 3. soutěžích:
1. Mörtl 60 (Subaru), 2. Gassner (Mitsubishi) 43, 3. Štajf (Subaru) 43, 4. Pech 42, 5. Trojan 36, 6. Jandik 27, 7. Cais 25 (všichni Mitsubishi), 8. Béreš (Suzuki Ignis) 24, 9. Donchev (Subaru) 19, 10. Sonnenleitner (Mitsubishi) 15

Komentářů celkem: 8
www.rallyfun.host.sk
9. 5. 2006 20:461
0 0
pekny clanok!
Anonym IP:84.42.206.218
9. 5. 2006 21:282
0 0
o pěknym závodě
Anonym IP:85.13.64.1
9. 5. 2006 22:243
0 0
Poměrně dost překlepů,chtělo by to trochu víc soustředění,nebo si to po sobě přečíst,jinak ok.
Anonym IP:213.246.101.62
10. 5. 2006 10:064
0 0
To je samozřejmostí, že se stanou nějaký překlepy snad ne? Puntíčkáři...smajlík
Anonym IP:88.101.223.56
10. 5. 2006 10:465
0 0
10. 5. 2006 13:046
0 0
Mohu se zeptat, co to znamená "Pro fiktivní závadu na zadní nápravě odstupuje Dan Běhálek..." - tj. co je to ta fiktivní záhada? Díky, Starosta
10. 5. 2006 14:287
0 0
Slo o nejake hlasite bouchani v zadni casti auta, ktere pozdeji bez odhaleni zmizelo. Mozna nejaky kamen, tezko rict. Viz tiskova zprava.
10. 5. 2006 17:388
0 0
ad Mirek-607: Díky! Star.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!