20. 3. 2018 15:38 − 2842× − 0

Holanďané přicházejí na chuť R5

Nizozemský šampionát po letech útlumu nabírá díky moderním speciálům kategorie R5 druhý dech.

Zda bude nová éra stejně populární jako ta, kdy se po holandských rovinatých tratích většinou ozdobených průjezdy šotolinovými úseky proháněly speciály WRC, těžko zatím odhadovat. Spíš by se dalo očekávat, že nikoliv. Ostatně pohledu na pestré pole více než desítky dvoulitrových WRC všech myslitelných značek se vyrovná máloco. Jedno je ale jisté, po nějakých čtyřech slabých letech nizozemské diváky čeká pohled na průjezdy zajímavých vozů. Na startu úvodní soutěže se jich o víkendu sešla celá sedmička. Bob de Jong je kategorii R5 věrný už čtvrtým rokem, jen Citroën DS3, který jej dovezl vloni k titulu vicemistra, vyměnil za Hyundai i20. Stejnou techniku koupil z Belgie Martin van Iersel, který posledních deset let strávil takřka výhradně za volantem produkčních vozů Mitsubishi.

Stejným směrem se vydává mladý Jim van den Heuvel, po dvou letech v kokpitu Lanceru EVO X teď bude k vidění ve Fabii R5. Otázkou zůstává, zda se s ní popere o domácí titul nebo bude stejně jako v uplynulých letech k vidění hlavně v zahraničí. Naopak bohatými zkušenostmi s řízením R5 se může podobně jako de Jong pochlubit i Hermen Kobus. Škoda Fabia R5 jej vloni dovezla k mistrovskému titulu a tak zůstává v dílnách stáje i pro letošek. Se stejnou technikou se na startu Sijperda Zuiderzee Rally objevil i holandský mistr z roku 2010 Erik van Loon a u ojedinělého startu by zůstat nemělo. Pestrost pole R5 v úvodní holandské soutěži dokreslila ještě dvojice Fordů Fiesta. Kevin van Deijne s ním vloni už ve dvou národních soutěžích startoval, ale zatím zůstává úspěšnějším „dvoukolkářem“. Na závěr ještě jedno důležité jméno, dost možná největšího favorita celého mistrovství. Pokud se jej zúčastní celého, pak Hans Weijs jun. s Fiestou R5 nebude mít jiný cíl než titul.

Van Deijne soutěž rozjel šestým časem, ale už ve třetím testu se bohužel stal prvním jezdcem ze špičky, který musel odstoupit. Na vině byla technická závada jeho Fiesty R5. Do role pilota nejpomalejší R5 se už v úvodu pasoval van Iersel, když s Hyundaiem nestačil ani na nejrychlejší produkční vozy a pohyboval se až na konci top ten. Po problémech v devátém testu další snažení vzdal. Značka Hyundai si výsledky úvodní holandské soutěže za rámeček rozhodně nedá, pozici posledního z jezdců špičky po odstoupení van Iersela přebral de Jong s druhou i20 R5 a na páté pozici dojel až do cíle. O třetí příčku spolu po celou dobu trvání jednodenní soutěže sváděli těsný souboj van Loon a van den Heuvel. Mistr z roku 2010 od začátku držel těsný náskok, o který přišel až v osmém testu. Jelikož ale byla van den Heuvelovi udělena minutová penalizace, na třetí místo se vrátil van Loon. Van den Heuvel ovšem v samém závěru předváděl parádní výkon a i přes svou penalizaci se přiblížil soupeři na dostřel. O pódium nakonec přišel kvůli pouhým 12,7 sekundy. Vedení se v prvních kilometrech ujal Weijs jun., který následně vyhrával jeden test za druhým a vzdaloval se svému nejbližšímu soupeři Kobusovi. Pilot Fabie R5 pak sice zvítězil v předposledním testu, ale to na vítězství nestačilo. Jasným vítězem úvodní soutěže holandského mistrovství se stal Weijs jun.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!