--> -->
Jiří Šteg - eWRC.cz
30. 3. 2018 22:48 − 8650× − 7 0

Premiéra VW Polo R5 se posouvá. Nejen to…

Po šotolinových testech přišel na řadu už i test asfaltový. Testovalo se v Rakousku i v Mexiku.

Po aféře „dieselgate“ musel VW rázně předvést, že to s úsporami myslí vážně. Jednou z obětí redukce nákladů bylo i zrušení angažmá značky ve WRC, na které navázaly změny v prioritách a struktuře celé divize VW Motorsport. Po Jostu Capitovi, který si „odskočil“ do F1, aby se záhy stal obětí personálního zemětřesní v týmu McLaren, převzal vedení VW Motorsport Sven Smeets. Capito se do VW vrátil, ale převzal řízení dvou poněkud nesourodých koncernových divizí. Jednou z nich je VW Příslušenství s.r.o., druhou sportu alespoň trochu bližší je VW R s.r.o., která se zabývá vývojem sériových sportovních derivátů osobních vozů. Sven Smeets mezitím směřoval VW Motorsport v duchu nové sportovní strategie k produkci zákaznického sportovního náčiní.

Výsledky se dostavily. Rok 2017 byl pro VW Motorsport jedním z nejúspěšnějších v jeho historii. Značka VW získala 15 různých titulů v různých koutech zeměkoule. Nejvýznamnější je nesporně titul mistra světa v rallycrossu, který s Polo GTI získal Johan Kristoffersson. Petter Solberg s dalším Polem GTI byl třetí a VW tak zvítězilo i v klasifikaci týmů. Ještě větší – a z hlediska marketingu možná cennější – dominanci předvedli v USA bývalý jezdec F1 Scott Speed s Tannerem Foustem, když se svými Beetle GRC dominovali seriálu Global Rallycross a obsadili první dvě místa. VW se prosadil i na okruzích. Jeho motory poháněly první dva vozy v evropském mistrovství F3, tedy mistra Landa Norrise i vicemistra Joela Ericssona. Na konci loňského roku však VW oznámilo, že z F3 po letošní sezoně 2018 odchází, protože mu nevyhovuje formát a předpisy pro novou formuli GP3 platné od příštího roku. Nesporným úspěchem značky se stalo okruhové Polo GTI TCR, které získalo několik národních titulů. V minulém týdnu si tento vůz odvezl již stý (!) zákazníkem a Polo je nejrozšířenějším vozem této kategorie. Nejen proto se mu dávají nejvyšší šance ve FIA Světovém poháru cestovních vozů, který letos nahradí odumřelé WTCC. A vzhledem k tomu, jaké výkony dosud předvádí, není vyloučeno, že ukořistí první „světový“ titul VW na okruzích.

Na „rallyové scéně“ si VW dopřál poměrně krátký klid. Už v březnu 2018 VW potvrdil kolující zvěsti a oficiálně oznámil, že zahajuje program vývoje Pola R5. Tehdy Sven Smeets neskrýval, že VW využije v hojné míře zkušenosti Škody z vývoje a provozu Fabie R5. Polo R5 mělo používat stejný motor (což se nakonec potvrdilo pouze částečně), k dispozici byla bohatá databáze Škody a kromě Dietera Deppinga k byli pro testy k dispozici i aktuální smluvní jezdci Škody. Smeets také překvapivě prohlásil, že VW neplánuje vybudovat vlastní tovární tým, ale plně se soustředí na dodávky vozů zákaznickým týmům. V plánu bylo homologovat vůz na přelomu května a června 2018 tak, aby mohl ještě zasáhnout do hodnocení aktuálního WRC. Ukázalo se však, že vývoj R5 přece jen není tak jednoduchý. V minulém týdnu, možná po zkušenostech nasbíraných po testech v Mexiku, byl původní časový plán revidován a Smeets jej přiblížil takto: „Doufám, že budeme moci vůz homologovat koncem léta nebo začátkem podzimu, aby jej první zákazníci obdrželi ke konci roku a eventuálně jej mohli nasadit ještě při posledních rally tohoto roku. Máme malé zpoždění v programu, protože před dalšími testy bychom chtěli ještě některé věci změnit. Testy samy o sobě běží dobře. Jezdci, kteří testovali, jsou velmi spokojeni a dali nám velmi dobrou zpětnou vazbu.“ Plán nasadit vůz poprvé při Rally Německo (16. až 19. srpna) zůstává prozatím v platnosti. „Je to náš cíl, ale nesmí už nastat žádná velká zpoždění, to by to pak bylo velmi těžké.“ Tento start měl být podle původního plánu také jediným továrním nasazením vozu a jediným, kde by přímo soupeřily oficiální týmy dvou různých koncernových značek. Reprízy takovéhoto aranžmá se neplánují. VW pochopitelně využil maximálně zkušeností Škody v této kategorii. Tuto službu jí ovšem podle Smeetse VW vrátí. „Máme velmi těsnou spolupráci. Určité věci na motoru i některé jiné komponenty jsme převzali. Ale přirozeně je v našem voze také hodně nových věcí, protože je postavený na nové platformě. Škoda pak zase bude, až přijde nová Fabie, profitovat z naší práce.“

Při pohledu na masivní koncentraci VW Motorsport na zákaznický sport, ukončení programu F3, odříkání se továrního týmu i vzhledem k až nezdravé suverenitě Škody ve WRC2, může člověka napadnout jenom jedno…

Komentářů celkem: 7
31. 3. 2018 10:56
01
Doporučoval bych si to po sobě přečíst před publikováním:
"V minulém týdnu si tento vůz odvezl již stý (!) zákazníkem....."
"....a kromě Dietera Deppinga k byli pro testování k dispozici...."
31. 3. 2018 15:28
00
Původně napsal pelikan
Doporučoval bych si to po sobě přečíst před publikováním:
"V minulém týdnu si tento vůz odvezl již stý (!) zákazníkem....."
"....a kromě Dietera Deppinga k byli pro testování k dispozici...."
Nehledě na skutečnost,že Polo GTI TCR neexistuje je to Golf GTI TCR smajlík
31. 3. 2018 18:56
10
Ty brďo! Holt práce kvapná málo platná. Pardon. Budu na sobě pracovat!
31. 3. 2018 19:08
00
...opravil bych i ten březen 2018....smajlík
31. 3. 2018 19:57
Upraveno 19:57
00
Moc to nejede. A podvozek zatim nezehli. Podle me to neni zraly na ostrej start. Dostali by a to nechtej. smajlík
1. 4. 2018 09:48
00
Původně napsal Vrátníček
...opravil bych i ten březen 2018....smajlík
No nazdar, to jsem vůl. A to ještě není to nejhorší, co jsem v pátek vyvedl... Podám si žádost o práci v Blesku smajlík
1. 4. 2018 13:36
10
Pane na Bleska se vy..r.My jsme tolerantní a sem tam nějaký ten přeblesk přežijemsmajlík

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama
-->