Vytrvalostní prvek rally dle Jean Todta nesmí zmizet
Nedávno skončená Tour de Corse, která se z kalendáře MS skladbou svého harmonogramu vymyká, opět otevřela debatu, nakolik je soutěž s 12 rychlostními zkouškami vhodným formátem pro světový šampionát. Při této příležitosti se nechal prezident FIA Jean Todt pro server autosport.com slyšet, že vytrvalostní prvek je stále nedílnou součástí automobilových soutěží a že snahy některých o zkracování rychlostních zkoušek nejsou dobrou cestou. Například Mexická rally, kde měla v roce 2016 nejdelší vložka Guanajuato rovných 80 km postupně zkracovala a letos měla stejnojmenná vložka 30 km a nejdelší RZ soutěže El Chocolate měřila 31 km. Na Korsice si pořadatelé délku RZ drží, dva testy měly kolem 50 ostrých km, avšak to ve srovnání s jinými soutěžemi není úplně typické.
"Dostáváme smíšené informace. Některé týmy se tvrdě staví proti vytrvalostnímu prvku a je zde silný pocit, že tyto tlaky byly v Paříži a Ženevě FIA vyslyšeny," říká jeden z oslovených organizátorů soutěží a naopak za FIA Jean Todt kontruje, "tlak ze strany FIA? Minimálně z mé strany žádný není. Pro mě není rally sprintem, mělo by být o vytrvalosti, dobrodružnosti. Osobně by se mi líbily noční rychlostní zkoušky, rád bych viděl diváky vyrážet se dívat uprostřed noci na rally a také by se mi líbilo více servisních zón. Ale chápu, že to je spíše historie než budoucnost rallysportu. Musím říct, že považuji za skvělé, když jsme na Korsice viděli první zkoušku, která přinesla větší prvek nepředvídatelnosti, protože jezdci nemají splity a rozhoduje umění posádky," říká prezident FIA.
A právě delší zkoušky a vytrvalostnější charakter by dle Jeana Todta měly být tím, co zvíší atraktivnost soutěží. "Víte, co považuji za problém v motorsportu? Auta jsou příliš spolehlivá. Podívejte se třeba na formuli 1, tam je vše naprosto efektivní, ohromně se pracuje se simulacemi a auta jsou velmi spolehlivá. To je něco, co mi nepřijde dobré pro sport, máme včetně mě rádi víc nepředvídatelnosti. Závodění musí mít jistou dávku nejistoty," říká na adresu dnešního motorsportu Jean Todt a pokračuje o možnosti, jak by se mohla spolehlivost vozů snížit, "možná bychom mohli upravit pravidla pro počty motorů, transmisí a převodovek v průběhu sezómny, což by vše zlevnilo. Je úkolem Yvese Mattona, aby to prodebatoval s týmy a přišel s nějakým návrhem," uzavírá Jean Todt.
http://www.rally-mania.cz/news.php?id=18287