Alternativní pohony pro vozy WRC?
Zástupci FIA a nejdůležitější hráči z MS v rally se v Ženěvě sejdou na tématem dalšího vývoje šampionátu a toho, kam dále s vozy WRC. Současná pravidla z pětiletého cyklu platí sice teprve druhým rokem, ale vzhledem k úvahám o zavedení alternativních pohonů či hybridů se na přípravě strategie směřování začíná pracovat již nyní. A tato změna filosofie pohonu má zastánce v osobě nejvyšší, tedy prezidentu FIA Jeanu Todtovi, který by hybridně či přímo plně elektricky poháněné vozy WRC rád na tratích viděl. Současně si ale boss FIA uvědomuje, že takováto technologie v rally skýtá jistá omezení oproti například třeba okruhům.
"Dnes neexistuje žádný výrobce, který by vyráběl auto schopné ujet 200 kilometrů po rallyových zkouškách v ostrém nasazení a současně aby toto bylo schopné rychlého dobití. V této chvíli je tedy bezpředmětné přemýšlet nad tím, aby byly v MS elektrické vozy. Je ale důležité mít různé kategorie s různými přístupy k novým technologiím. Je jasné, že do MS potřebujeme zavést ekologičtější technologie. Motorsport není jenom podívaná pro diváky, jedná se též o laboratoř nových technologií. A právě ty mohou pro značky představovat dobrý důvod k ospravedlnění výdajů na motorsport. Potřebujeme zavést nějakou formu hybridních technologií, svět se mění, automobilový průmysl prochází změnou a stejně tak musí i motorsport," říká Jean Todt pro britský server autosport.com
… čeští diváci měli šanci vidět elektrozávoďák v Sosonové díky Janu Černému
Jak už nastiňují slova Jeana Todta, při dnešních technologiích a podobě itineráře typické soutěže MS je nepředstavitelné, aby elektrický vůz takovou porci kilometrů zvládl. Jak britský server cituje jednoho ze zástupců týmů, řešením by mohla být úprava současných technických předpisů: "Všichni víme, že budou muset nastat změny, ale je opravdu potřeba spěchat na zavedení hybridů či elektrických aut? Jsou úpravy, které jde zavést poměrně jednoduše do současných regulí jako například vypínání některých válců motoru na přejezdu nebo něco takového. Meeting v Ženevě bude zajímavý a určitě pomůže nastavit směr do budoucna."
Stále ještě nováček ve strukturách FIA, Yves Matton, který je šéfem přes rally, se nechal pro Autosport slyšet: "Spolupracujeme s výrobci na vývoji vozů WRC jak ve střednědobém i dlouhodobém horizontu. Zatím je příliš brzo na nějaké výstupy, ale je důležité, aby do úvahy byly brány i marketingové zájmy značek," říká Yves Matton. Lákavost nových technologií zaujala M-Sport, jenž připravuje elektrický rally speciál a možnosti vývoje tímto směrem sonduje například i Prodrive, které se MS účastnilo se Subaru a později s MINI. "Poprvé jsme s elektrickými hybridy pracovali v roce 2004 v silničních autech. Máme tým zabývající se elektřinou, vyvinuli jsme vlastní DC – DC měnič, máme oddělení softwaru a nedávno jsme dělali na vývoji hybridního auta pro Ford. Zatím jsme nedělali takový projekt v rally, ale máme zkušenosti pro práci v tomto směru."
Ať už dou stou elektrikou do prdele.
Nóó tak kdyby se přejezdy jezdily na elektriku a RZ na benzín tak bych asi neprotestoval
Čisté elektromobily jsou podle mě slepá vývojová ulička i v osobní dopravě a smysl v rally by dával jedině hybrid, kde bude elektrika podporovat spalovací motor. Přejezdy by pak byly příležitostí rekuperovat energii v baterkách do plna před další RZ.
Případně Porsche experimentovalo před pár lety na okruzích u GT3 R Hybrid s ukládáním energie do setrvačníku a narozdíl od baterek to bylo mnohem efektivnější, fungovalo to velice dobře i v ostrém nasazení. Setrvačník byl ale uložen zhruba tam, kde v rally sedí spolujezdec Navíc gyroskopický efekt by mohl ovladatelnost v rally komplikovat trochu víc než na okruhu.