--> -->
Jiří Šteg - eWRC.cz
23. 4. 2018 12:29 − 1496× − 3 0

Trable kolem trati letošní Rally Great Britain

FIA neschválila pořadatelům power stage.

Rally stále marně hledá tu pravou cestu, jak se atraktivně prezentovat veřejnosti. Vozy jsou relativně podobné běžným vozům a jezdí se po běžných cestách, zdánlivě by tomu nemělo nic bránit. Přesto zůstává rally v popularitě daleko za „královnou“ motoristického sportu – F1, která ovšem již dávno přestala být pouhým sportem. Stala se mocenskou a finanční arénou, ekonomickým odvětvím, ve kterém hrají sportovní a konstruktérské kvality pouze jakousi doprovodnou roli. Přes jistý pokles popularity resp. sledovanosti zůstává masovým televizním sportem s obřím reklamním trhem a je tudíž i odpovídajícím strojem na peníze. Na její straně je i závodní formát, postavený na dvouhodinovém závodě v nedělním odpoledni srozumitelný každému. Z podstaty věci s ní nemůže rally v tomto směru soupeřit. Naopak, vyžaduje informovaného diváka. Jít na rally znamená plánovat, vystavit se jistému nepohodlí a cestovat ze zkoušky na zkoušku. Nepoučený divák vyžadující koncentrovanou akci, které se může věnovat jaksi na okraj jiných aktivit či v rámci nedělní fiesty se nikdy nestane fanouškem rally.

Televizní přenosy power stage jsou částečným zlepšením situace stejně jako vysílání Red Bull TV (přestože obé má stále ještě daleko do přenosů eWRC a Mediasportu :-). Občas nastávají komplikace, které popularitě a zviditelnění rally nepomáhají. Letos to potkalo Rally Great Britain, která měla minulé úterý představit trať letošního ročníku. Nestalo se tak, protože trať nebyla schválena rally komisí FIA. Důvodem je na první pohled logický požadavek paragrafu 13.3.1 sportovních řádů, který říká, že charakter power stage musí odrážet charakter celé rally. A tomuto požadavku neodpovídala svým charakterem pořadateli navržená power stage. Měla se jít stát necelých 5 kilometrů dlouhá rychlostní zkouška Great Orme vedoucí po pobřeží přímořského výběžku v sousedství dvacetitisícového waleského města Llandudno. Její dispozice slibovala jak příjemný divácký zážitek na místě, tak na britské poměry nadstandardní zázemí i poměrně atraktivní televizní záběry. Pořadatelé a městská rada Llandudno plánovali, že by ji mohlo navštívit až třicet tisíc diváků, To by přineslo zisky místním obchodníkům, zviditelnilo region a zároveň by to vytvořilo i příznivou kulisu pro televizní přenos. Potíž je v tom, že celá RZ má asfaltový povrch… Řády jsou řády, pořadatelé se nechtějí vzdát, jezdci vesměs nejsou nadšení a šéfové týmů, vědomi si důležitosti marketingu plédují za výjimku. Na hektická vyjednávání je zaděláno.

Toho se ujal čerstvý předseda rally komise Yves Matton, který však zatím nevyslal žádný čitelný signál o případném kompromisu: „Diskutujeme trasu s pořadateli, ale v tuto chvíli je ještě brzo říci cokoliv bližšího.“ Jezdci pochopitelně dávají ve většině přednost kompletně šotolinové rally a někteří z nich se silně ozvali proti asfaltové power stage na šotolinové rally. Jeden ze šéfů týmů, který si nepřál být jmenován ovšem poslal velmi tvrdý vzkaz jak jezdcům, tak FIA: „Máme tady možnost postavit na nohy něco mimořádného, přinést rally blíže k lidem. A jezdci reptají. Jako profesionálové by měli dělat to, za co jsou placeni: jet podle toho, co jim čtou spolujezdci po trati, kterou postavili organizátoři. Pokud se Great Orme nebude moci jet, bylo by to hloupé rozhodnutí FIA a promarněná příležitost pro promotéra. Někdy tomuto sportu nerozumím. Nemůžeme se přeci neustále skrývat někde mezi stromy.“ Nejpozději koncem října uvidíme, které z postojů převáží.

Komentářů celkem: 3
23. 4. 2018 21:51
00
S nejmenovaným šéfem týmu lze jen souhlasit.
24. 4. 2018 10:22
00
Jak už padlo na zahraničním fóru. To by byla tak těžké tuhle zkoušku, když je tak skvělá pro přiblížení rally lidem (wtf, co je špatného na skrývání se mezi stromy? je to rally, ne gymkhana někde na parkovišti...), dát do harmíku třeba na sobotu a odjet PowerStage normálně na šotolině? Jakou vypovídací hodnotu vůči celé rally tohle může mět...
24. 4. 2018 11:42
00
Rally se nikdy stylem uspořádání závodu nemůže rovnat F1. Tak proč to pořád dokolečka srovnáváte?
Naopak, jak píše autor článku, rally je pro fanouška o tom plánování, o tom nepohodlí, o přejezdech mezi RZtami... O tom je rally. Jakékoliv nucené přibližování rally lidem blíž a blíž městům je z mého pohledu špatné.
Pokud chci vidět rally auta celý den na jednom místě z pohodlí tribuny, tak jdu na rallycross.
Nemíchejme různé motoristické disciplíny dohromady. Každá má své jedinečné kouzlo a je na každém z nás, čemu dá přednost.

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama
-->