Prokletí britského mistrovství

Britskému šampionátu očividně není ani dnes dopřána jasná a pozitivně vyhlížející budoucnost.

Na ostrovech se před třemi lety jejich prvoligové mistrovství vůbec neodehrálo a mohli si zato Britové sami. Konkrétně ty „chytré“ hlavy, které vymyslely, že se od roku 2012 bude o titul soutěžit výhradně s vozy s jednou poháněnou nápravou. Někdo se možná zasnil a vzpomenul si na jednu z nejlepších ér tohoto šampionátu, kdy spolu bojovaly tovární týmy s atraktivními speciály Formule 2. V roce 2012 ale nejrychlejší speciály s jedinou poháněnou nápravou byly vozy kategorie R3 a při vší úctě k nim ty nikoho ze židle moc nezvednou. Odklon od čtyřkolek trval pouhé tři roky a celý systém se zhroutil. V roce 2016 se BRC vrátilo v plné síle s parádní účastí dvou desítek vozů R5 a Super 2000. Nebyl by to ale britský promotér, aby zase něco nezkazil. Už vloni dost nelogicky do šampionátu zařadili belgickou Ypres Rally. Místo aby britský šampionát více přiblížili britským divákům, tak jej začali spíše odsouvat.

Letos z kalendáře odebrali další dva podniky, velšskou Nicky Grist Stages a skotskou RSAC Scottish Rally. Závěrečný post v šestidílném kalendáři pak zaujal dvojitý podnik, který se odehraje paralelně se světovou Dayinsure Wales Rally GB na stejných tratích. I když vezmeme do úvahy kvalitu předních jezdců BRC, britští diváci na ně po průjezdech špičkových speciálů WRC zrovna zvědaví nebudou. Hloupost skladby letošního kalendáře se naplno projevila hned na začátku roku. Úvodní Border Counties Rally byla pro nezájem posádek nejprve zkrácena a následně kvůli přívalům sněhu úplně zrušena. Posádky tak budou mít už jen pět příležitostí, kde spolu zabojují o mistrovské body. A první z nich se o víkendu odehrála v lese Kielder, kde se odjela Pirelli International Rally.

Zatímco předloni se na start úvodního podniku postavily hned dvě desítky posádek v elitní třídě RC2, letos jich tam dorazila pouhá polovina. Promotér bude muset hodně dlouze zapřemýšlet, co se svým šampionátem udělat. Jinak se můžeme těšit na další rok, kdy bude BRC muset znovu pauzírovat. Obhájce titulu Keith Cronin přes zimu změnil týmové barvy a o rekordní pátý britský primát bude opět usilovat za volantem jiného vozu, tentokrát Hyundaie i20 R5. Doposud Británii kraloval v Mitsubishi, Subaru, Citroënu a Fordu. Barvy mistrovského M-Sportu bude letos hájit senzace závěru loňské sezóny Matt Edwards a další Fiestu R5 bude pilotovat dosavadní pilot Citroënu Jonathan Greer. Třetí značkou, která bude mít v letošní krátké sezóně želízka v ohni, je česká Škoda. Fredrik Ahlin dal po dvou neúspěšných pokusech BRC vale, ale jeho týmový kolega David Bogie ve hře zůstává. S Fabií R5 bude britský a evropský šampionát kombinovat Rhys Yates a o britský titul se popere i Martin McCormack.

Cronin novou sezónu začal tak, jak se na mistra sluší, nejrychlejším časem. Naopak další někdejší šampión Bogie začal stejně jako vloni havárií, svou Fabii R5 poslal na střechu už v první zkoušce. Vsazeného žolíka tak dokonale promrhal. Edwards nechal na prvním testu deset vteřin, ale další dvě zkoušky dokázal zajet nejrychleji a do prvního servisu už přijížděl jako lídr s náskokem čtyř sekund na Cronina. Pilot Hyundaie dokázal vyhrát i první test druhé sekce a snížil své manko o rovné tři sekundy. Následně ale znovu kraloval Edwards, zatímco jeho soupeř chyboval v šikaně, musel couvat a do závěrečné dvojice testů už šel s odstupem 13 vteřin. Perfektním druhým místem do soutěže vstoupil McCormack, ale pak u jeho Fabie R5 začala zlobit převodovka a jen se štěstím se mu podařilo ji dovézt až do cíle. Greer si začínal dělat zálusk na McCormackovu čtvrtou příčku, ale nakonec ji vybojovat přeci jen nedokázal. Cronin si zatím na nový Hyundai zvyká a navíc musel při této první soutěži vzít zavděk půjčeným vozem z Irska. Ten jeho dorazí do Británie až později. Poměrně překvapivě ale s postupem času nezrychloval, Edwards mu naopak více a více ujížděl.

A navíc se k němu zezadu přiblížil Yates a do závěrečného testu už oba šli odděleni pouhými dvěma vteřinami. Pilot Fabie R5 závěrečnými šestnácti kilometry prolétnul nejrychleji z celého pole a druhé místo dokázal senzačním finišem vybojovat. Cronin se musí pro tentokrát smířit pouze s bronzem. Pestré obsazení cílové rampy na nejvyšším stupínku ozdobil pilot Fordu Edwards, který předvedl parádní výkon a po zásluze vyhrál svou první soutěž BRC. V klasifikaci juniorů si svou vlastní soutěž jel vítězný Nor Steve Rokland s Peugeotem 208 R2. Zato o druhé místo probíhala těsná přetahovaná mezi Jamesem Williamsem ve Vauxhallu Adam R2, Joshem McErleanem ve Fiestě R2T a Williamem Creightonem s další 208 R2. McErleana bohužel v předposledním testu zradil motor a Creighton nakonec o 3,3 sekundy podlehnul Williamsovi.

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!