Soukromníci, kde jste?
Začněme nostalgicky. Vzpomínáte si na ty doby okolo přelomu století, kdy například na Sanremu 2000 startovalo hned 40 vozů WRC a z toho více jak polovinu tvořili soukromníci? Nebo při pohledu na soukromé jezdce stačí i roky nedávné, kdy se ještě několik posledních mohykánů včetně našeho Martina Prokopa snažilo v MS s vozem startovat. I to je však dnes minulostí a odpovědné osoby MS se snaží vymyslet, jak soukromé jezdce dostat zpět. Jak nyní informují Motorsport News, jedním z návrhů by mohlo být nahradit 36 mm restriktor sání současných vozů za 34 mm, kterým by byly osazeny vozy pro netovární jezdce. Zároveň je také zájem o to, aby se současné vozy WRC dostaly i mimo světový šampionát.
Nová WRC se mimo tovární barvy ukázala mimo MS pouze dvakrát na konci loňského roku, když Jan Dohnal a následně Kajetan Kajetanowicz startovali s Fiestou WRC na volných podnicích v závěru sezóny. V MS se o soukromé starty snažil Mads Ostberg, který však letos snahy o provoz Fiesty WRC ukončil a Lorenzo Bertelli se loni s totožným modelem svezl na třech podnicích. Letos už ani to. Proto snahy o úpravu vozů a jejich zpřístupnění soukromníkům. Jak říká jeden zdroj britského serveru: "Zjišťujeme, jaký má 34 mm restriktor ve vozech WRC potenciál. Jednou z obav při zavádění současné generace vozů bylo, že budou příliš rychlá pro některé ze soukromníků či gentleman driverů. Změna restriktoru by auta výkonově vrátila tam, kde byla předchozí generace. Chceme vidět na startu více aut a bylo by taktéž pěkné vidět tyto vozy mimo mistrovství světa."
Asi nikoho nepřekvapí, že kladné stanovisko k tomuto návrhu má šéf M-Sportu Malcolm Wilson, jenž své předchozí vozy WRC dokázal vždy dostat mezi soukromníky a například Fiesty WRC předchozí generace rozprodal všechny. "Auta nyní neprodáváme, takže máme zájem zkoumat jakoukoliv cestu, která by to změnila a přinesla nám příjmy nutné k závodění na nejvyšším levelu. No a pak máme přání vidět tato auta v národních šampionátech," říká šéf loňského nejlepšího konstruktéra v MS.
Tommi Mäkinen z Toyoty přichází navíc s ideou, že změna restriktoru není ani potřeba, jelikož si myslí, že současné vozy WRC není třeba kvůli soukromníkům nějak speciálně zpomalovat. "Nejsem si jist tím, že by tato auta měla být příliš nebezpečná. Bylo by ale zajímavé je vidět zpět v šampionátech jako je například mistrovství Evropy," říká nejvyšší muž Toyota Gazoo Racing, jehož tým nebyl daleko od toho, aby letos na vybraných podnicích nasazoval čtvrtý Yaris WRC pro Nassera Al-Attiyaha. To však dle všeho neklapne. "Nemůžeme garantovat, že se ten program povede, zrealizovat takže raděj řeknu, že nebude. Provozovat čtvrté klientské auto nepatří mezi naše cíle. Šlo by to a kdyby to dopadlo, tak by projekt šel zrealizovat, ale teď to není naše priorita," dodává Tommi Mäkinen.
No a na závěr hodnotí nedávné setkání v Ženevě šéf rally při FIA Yves Matton. "Jednání s výrobci bylo velmi produktivní a bavili jsme se střednědobé a dlouhodobé vizi pro vozy specifikace WRC. V tom budeme pokračovat a budeme dále zkoumat možnosti, kam směřovat náš sport, který má oproti jiným disciplínám svá specifika," uzavírá neurčitě Yves Matton.
V dnešní době kdy se tak rozjely R5 s "rozumnými" náklady a je jich na soutěžích 30???