--> -->
Jiří Šteg - eWRC.cz
9. 5. 2018 06:29 − 3714× − 2 0

Má Škoda favorita na jezdecký titul WRC 2?

Malé zamyšlení před Portugalskem.

Sportovní řády FIA vytváří řadu možností, jak se může boj o titul(y) v této kategorii vyvíjet. Týmům i jezdcům nabízí řadu taktických variant, jak hospodařit s účastí v jakém gardu. Vše je řešeno v článku osm řádů, který reguluje podpůrná mistrovství WRC 2 (a WRC 3). Krátce do něj nahlédněme:

Kategorie je vypsána na všech podnicích WRC. Mistrem se stává tým/jezdec/spolujezdec, který získá v šesti rally ze sedmi, do kterých se přihlásil, nejvíce bodů. Do mistrovství je nutné se zapsat. To může prakticky kdokoliv s platnou licencí, tedy jak týmy, tak jednotliví jezdci i spolujezdci, a to před uzávěrkou přihlášek na první podnik WRC 2, jehož se chtějí zúčastnit. Týmy mohou nasadit nejvýše dva vozy, přičemž do týmového hodnocení se počítá pouze lépe umístěný vůz a druhý vůz nebere body ostatním soutěžícím. Přihlášky musí být na speciálních formulářích pro WRC 2. Jezdci i týmy mohou startovat bez započtení výsledku do WRC 2, pokud se přihlásí pouze na formuláři organizátora. Jezdci nominovaní do týmového hodnocení bodují automaticky i do hodnocení jezdeckého.

Do mistrovství týmů je prozatím zapsáno neméně než 12 týmů. Z toho je pět továrních – Hyundai, M-Sport, Citroen a dvakrát Škoda: Škoda Motorsport a Škoda Motorsport II. Toyota nemá pro WRC 2 vůz a „její“ talenty jezdí s Fiestami Tomi Mäkinen Racing. Aktuálnímu pořadí týmů vévodí Škoda, jejíž MOTORSPORT nasbíral 68 bodů ze tří účastí, před ŠKODA MOTORSPORT II se 43 body při dvou účastech a Tomi Mäkinen Racing s 35 body. Jezdeckou klasifikaci vede Pontus Tidemand se 68 body, Jan Kopecký je s 50 body druhý před třetím Gusem Greensmithem, který si připsal bodů 36.

Škoda je jednoznačným favoritem na týmové vítězství v mistrovství a zapsání dvou týmů jí navíc umožňuje kontrolovat postavení v případě potřeby i taktickými kroky. Pro nás je ovšem nejzajímavější osud Jana Kopeckého a jeho případný boj o titul. Nejen vzhledem k jeho podílu na vývoji Fabií S2000 a R5 by si podle mínění fandů zasloužil, aby jeho kariéra byla po titulech v ČR, Evropě a Asii ověnčena i titulem světovým. Z nasazování jezdců ŠM ovšem nelze na nic usuzovat. Po Portugalsku bude situace vypadat takto:

Tidemand čtyřikrát za ŠM

Kopecký dvakrát za ŠM II

Veiby jednou za ŠM, jednou za ŠM II, dvakrát jako nebodující do WRC 2

Rovanperä dvakrát za ŠM, jednou jako nebodující do WRC 2

Nordgren jednou za ŠM

V letošním programu WRC zbývá včetně Portugalska ještě osm rally, z toho jedna asfaltová a jedna poloasfaltová. Nejvíce zkušeností má Kopecký z asfaltů ADAC Rally Germany, kde startoval osmkrát, šestkrát jel poloasfaltové Španělsko, čtyřikrát startoval na Sardinii (+ jednou v rámci IRC) a ve Velké Británii, třikrát v Portugalsku. Tři starty ve Finsku jsou již hodně vousaté, naposledy tam jel v roce 2007. V Turecku jel v roce 2006, ale tratě tam budou tak jako tak nové a v Austrálii nejel nikdy. Skutečnost, že i při drtivé převaze v MMČR Škoda nasadila Kopeckého do Krumlova a nenominovala jej do Portugalska možná nevěstí nic dobrého. A to ještě v říjnu koliduje Příbram s Rally Wales. Na druhou stranu do dalšího rozhodování možná výrazně promluví portugalský výsledek Tidemanda. V případě tamního vítězství by byla jeho situace naprosto komfortní, v případě výpadku by se pravděpodobně musel dost obávat. Rozhodující pro Kopeckého případné ambice na světový titul by pak byla případná nominace a výsledek na Sardinii. Pokud by tam Kopecký zvítězil, bylo by snad možné jeho kalendář přizpůsobit případnému útoku na titul mistra světa. Po Sardinii se pojede ještě pět podniků v Evropě. A jeden u protinožců…

Kromě sportovní výkonnosti ovšem hraje roli i řada jiných faktorů do kterých prostý fanoušek nevidí. Má Škoda nějakého designovaného světového šampiona? Je to Tidemand, pro kterého nemá další titul v podpůrné kategorii valný význam? Je to vycházející hvězda Veiby, jehož zatímní nasazování svědčí spíše o výchově talentu? Nebo jde Škodě primárně o dvě první týmová místa? Pro Rovanpëru a Nordgrena je Škoda zjevnou přestupní či testovací stanicí. Škoda se u všech mladíků zřejmě zaměřuje primárně na sportovní rozvoj, jak vyplývá i z jejich nasazování a případný interní souboj o titul by se tedy mohl odehrát mezi Tidemandem a Kopeckým. Ve složitém kolotoči firemních i marketingových zájmů, financí a taktických hrátek je nesnadné se orientovat nebo jej pochopit. Nechme se tedy – snad příjemně – překvapit.

Komentářů celkem: 2
9. 5. 2018 14:38
00
Myslím, že touto větou to autor vystihl naprosto přesně, k tomu není co dodat...
"Ve složitém kolotoči firemních i marketingových zájmů, financí a taktických hrátek je nesnadné se orientovat nebo jej pochopit."
9. 5. 2018 23:55
00
Tenhle systém přihlašování je hrozná šaškárna. Takhle se největší soupeři sotva potkají. Mají prostě zredukovat počet závodů WRC2 třeba na 10 (vyhodit oba americké závody a Turecko) s tím, že se započítá 8 nejlepších výsledků. Tím by se výrazně zvedla kvalita menšího počtu závodů. Zlatý IRC

Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit (nahoře nad menu)!

reklama reklama
-->