Jiří Šteg - eWRC.cz
9. 5. 2018 06:29 − 4200× − 2

Má Škoda favorita na jezdecký titul WRC 2?

Malé zamyšlení před Portugalskem.

Sportovní řády FIA vytváří řadu možností, jak se může boj o titul(y) v této kategorii vyvíjet. Týmům i jezdcům nabízí řadu taktických variant, jak hospodařit s účastí v jakém gardu. Vše je řešeno v článku osm řádů, který reguluje podpůrná mistrovství WRC 2 (a WRC 3). Krátce do něj nahlédněme:

Kategorie je vypsána na všech podnicích WRC. Mistrem se stává tým/jezdec/spolujezdec, který získá v šesti rally ze sedmi, do kterých se přihlásil, nejvíce bodů. Do mistrovství je nutné se zapsat. To může prakticky kdokoliv s platnou licencí, tedy jak týmy, tak jednotliví jezdci i spolujezdci, a to před uzávěrkou přihlášek na první podnik WRC 2, jehož se chtějí zúčastnit. Týmy mohou nasadit nejvýše dva vozy, přičemž do týmového hodnocení se počítá pouze lépe umístěný vůz a druhý vůz nebere body ostatním soutěžícím. Přihlášky musí být na speciálních formulářích pro WRC 2. Jezdci i týmy mohou startovat bez započtení výsledku do WRC 2, pokud se přihlásí pouze na formuláři organizátora. Jezdci nominovaní do týmového hodnocení bodují automaticky i do hodnocení jezdeckého.

Do mistrovství týmů je prozatím zapsáno neméně než 12 týmů. Z toho je pět továrních – Hyundai, M-Sport, Citroen a dvakrát Škoda: Škoda Motorsport a Škoda Motorsport II. Toyota nemá pro WRC 2 vůz a „její“ talenty jezdí s Fiestami Tomi Mäkinen Racing. Aktuálnímu pořadí týmů vévodí Škoda, jejíž MOTORSPORT nasbíral 68 bodů ze tří účastí, před ŠKODA MOTORSPORT II se 43 body při dvou účastech a Tomi Mäkinen Racing s 35 body. Jezdeckou klasifikaci vede Pontus Tidemand se 68 body, Jan Kopecký je s 50 body druhý před třetím Gusem Greensmithem, který si připsal bodů 36.

Škoda je jednoznačným favoritem na týmové vítězství v mistrovství a zapsání dvou týmů jí navíc umožňuje kontrolovat postavení v případě potřeby i taktickými kroky. Pro nás je ovšem nejzajímavější osud Jana Kopeckého a jeho případný boj o titul. Nejen vzhledem k jeho podílu na vývoji Fabií S2000 a R5 by si podle mínění fandů zasloužil, aby jeho kariéra byla po titulech v ČR, Evropě a Asii ověnčena i titulem světovým. Z nasazování jezdců ŠM ovšem nelze na nic usuzovat. Po Portugalsku bude situace vypadat takto:

Tidemand čtyřikrát za ŠM

Kopecký dvakrát za ŠM II

Veiby jednou za ŠM, jednou za ŠM II, dvakrát jako nebodující do WRC 2

Rovanperä dvakrát za ŠM, jednou jako nebodující do WRC 2

Nordgren jednou za ŠM

V letošním programu WRC zbývá včetně Portugalska ještě osm rally, z toho jedna asfaltová a jedna poloasfaltová. Nejvíce zkušeností má Kopecký z asfaltů ADAC Rally Germany, kde startoval osmkrát, šestkrát jel poloasfaltové Španělsko, čtyřikrát startoval na Sardinii (+ jednou v rámci IRC) a ve Velké Británii, třikrát v Portugalsku. Tři starty ve Finsku jsou již hodně vousaté, naposledy tam jel v roce 2007. V Turecku jel v roce 2006, ale tratě tam budou tak jako tak nové a v Austrálii nejel nikdy. Skutečnost, že i při drtivé převaze v MMČR Škoda nasadila Kopeckého do Krumlova a nenominovala jej do Portugalska možná nevěstí nic dobrého. A to ještě v říjnu koliduje Příbram s Rally Wales. Na druhou stranu do dalšího rozhodování možná výrazně promluví portugalský výsledek Tidemanda. V případě tamního vítězství by byla jeho situace naprosto komfortní, v případě výpadku by se pravděpodobně musel dost obávat. Rozhodující pro Kopeckého případné ambice na světový titul by pak byla případná nominace a výsledek na Sardinii. Pokud by tam Kopecký zvítězil, bylo by snad možné jeho kalendář přizpůsobit případnému útoku na titul mistra světa. Po Sardinii se pojede ještě pět podniků v Evropě. A jeden u protinožců…

Kromě sportovní výkonnosti ovšem hraje roli i řada jiných faktorů do kterých prostý fanoušek nevidí. Má Škoda nějakého designovaného světového šampiona? Je to Tidemand, pro kterého nemá další titul v podpůrné kategorii valný význam? Je to vycházející hvězda Veiby, jehož zatímní nasazování svědčí spíše o výchově talentu? Nebo jde Škodě primárně o dvě první týmová místa? Pro Rovanpëru a Nordgrena je Škoda zjevnou přestupní či testovací stanicí. Škoda se u všech mladíků zřejmě zaměřuje primárně na sportovní rozvoj, jak vyplývá i z jejich nasazování a případný interní souboj o titul by se tedy mohl odehrát mezi Tidemandem a Kopeckým. Ve složitém kolotoči firemních i marketingových zájmů, financí a taktických hrátek je nesnadné se orientovat nebo jej pochopit. Nechme se tedy – snad příjemně – překvapit.

Komentářů celkem: 2
Fox
9. 5. 2018 14:381
0 0
Myslím, že touto větou to autor vystihl naprosto přesně, k tomu není co dodat...
"Ve složitém kolotoči firemních i marketingových zájmů, financí a taktických hrátek je nesnadné se orientovat nebo jej pochopit."
9. 5. 2018 23:552
0 0
Tenhle systém přihlašování je hrozná šaškárna. Takhle se největší soupeři sotva potkají. Mají prostě zredukovat počet závodů WRC2 třeba na 10 (vyhodit oba americké závody a Turecko) s tím, že se započítá 8 nejlepších výsledků. Tím by se výrazně zvedla kvalita menšího počtu závodů. Zlatý IRC
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!