Jakub "kuře" Kura - eWRC.cz
18. 5. 2018 22:45 − 3911× − 1

Portugalské Waterloo první etapy

V Portugalsku pokračuje tamním podnikem světový šampionát v rally a po prví etapě se nejlépe daří Thierry Neuvillovi.

Po exkurzi na jihoamerický kontinent se zpět do Evropy o tomto víkendu vrátil světový šampionát v rally, když se na Iberijském poloostrovu jede Rally de Portugal, která je letošním šestým zastavením MS. Z hlediska kvantity přinesla úvodní etapa nejvíce rychlostních zkoušek, když na posádky čekalo hned devět měřených testů, přičemž z tohoto počtu bylo šest vložek na klasických úsecích a dvakrát se jelo na diváckých testech – nejprve včera večer na divácké speciálce v Lousadě a dnes se na závěr etapy posádky dvakrát vydaly kroužit do ulic Porta. Z klasických testů se všechny tři jely dvakrát a nejdelší vložkou dne byla Ponde de Lima s 27 kilometry, která se do paměti diváků zapsala zejména havárií Paddona, jemuž následně jeho i20 WRC kompletně shořela. Jinak se jedná o spíše širší test s pěkným povrchem, avšak RZ se vyznačuje velkým množstvím zatáček a častými změnami charakteru povrchu.

Ale už se pojďme podívat na dění na trati. Včerejší úvodní divácký test zajel nejlépe Tänak před Ogierem se Suninenem, kteří shodně ztratili čtyři desetiny. Pro Estonce však měla první etapa velmi záhy skončit, protože na RZ2 trefil velký kámen ležící ve stopě, který vedl k poškození jeho Yarisu a nutnosti použít rally2. Do čela se po prvním klasickém testu dostal navrátilec do sestavy Hyundai Paddon, za ním se seřadili Evans a Meeke. Když poslední jmenovaný jezdec vyhrál RZ3, šel do čela, avšak na druhého Paddona měl jen 16 desetin. Na třetí příčku se posunul další Hyundai zásluhou Sorda. Portugalsko si za rámeček nedá Toyota, protože na tomto testu poškodil zavěšení Latvala a musel svůj vůz odstavit. Pořadí se měnilo i po RZ4, která uzavírala páteční dopolední sekci, když se do čela posunul Sordo, jenž najel 4,6 sekundy na Meeka a ještě o dvě další desetiny na Paddona. Na čtvrté příčce byl v polovině dne klasifikován Ogier a pátý byl jeho pronásledovatel v tabulce MS Neuville.

O tom, že letošní Portugalská rally je obzvláště náročná se na RZ5 přesvědčil Ogier, protože Francouz havaroval a se svou Fiestou WRC skončil mezi stromy a následkem toho putoval do rally2. Pořadí se měnilo i na čele, protože na první příčku se vrátil Meeke, ale před Sorda se dostal jen o 19 desetin, třetí příčku nadále držel Paddon, na čtvrté místo se pak posunul Mikkelsen. Na dalším testu přišla řada i na Meeka, kterého stejně jako v Argentině potkal defekt a následkem byl propad na páté místo. Do vedení se posunul Paddon před Sorda, třetí příčku nově obsadil Breen. Spatřit cíl však nebylo souzeno ani Kiwimu, protože ten v RZ7 havaroval a zablokoval trať, pročež musela být zkouška zrušena. Před dvěma "motanicemi" v ulicích Porta tak měla soutěž lídra v Neuvillovi, kterého na pódiu doplnili Evans a Meeke. Na osmé místo se ze stupňů vítězů propadl Breen, jenž musel řešit defekt.

Při závěrečných dvou zkouškách si další porci smůly vybral Meeke, protože zejména levá zadní pneumatika na jeho C3 WRC odmítla spolupracovat a vzhledem k nedisponování dalšími rezervami musel Brit odjel RZ8 a RZ9 po ráfku, čímž nabral hromadu časové ztráty. Ztráty času však nebyly případem Neuvilla, jenž vyhrál oba dva průjezdy Portem a po pátku je vedení před Evansem s náskokem 17 sekund. Třetí příčku drží Sordo, deset sekund chybí na pódium čtvrtému Suninenovi a podobnou ztrátu má i Lappi, jenž je jediným pilotem Yarisu WRC, jenž přežil nástrahy první etapy. Šesté místo má po pátku držitele v navrátilci do kokpitu C3 WRC Ostbergovi, další půlminutu nazpět je Meeke, osmý jede Breen a Greensmithem se dostáváme ke klasifikaci WRC2, protože právě jezdci tohoto doprovodného šampionátu drží závěr TOP 10, když za devátým Britem jede desátý Pieniazek.

V rámci klasifikace WRC2 začaly tak trochu nejrychleji tovární posádky Škody motorsport v pořadí Tidemand a Nordgren, avšak na RZ2 dělali oba dva defekt a nabrali minutu ztráty. Tím se na čelo dostal Lefebvre s oficiální C3 R5, za ním následoval Greensmith s Fiestou a Loubet s i20. Toto pořadí vydrželo do RZ4, kde se na bronzový post posunul Pieniazek s Fabií R5. Odpoledne se začal propadat Lefebvre a den zakončil na třetí příčce. Tu první drží nadále Greensmith o půlminutu před Pieniazkem, třetího Lefebvra, jemuž na Poláka chybí pět desetin, následuje s minutou ztráty Heller a pátý je Tidemand.

Komentářů celkem: 1
19. 5. 2018 00:081
0 0
Paddon po nehodě zůstává na pozorování v nemocnici do zítra, ale měl by být OK
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!