Pierre Budar: Konstrukce C3 WRC zachránila posádce život
Když loni v Argentině předvedl Kris Meeke spektakulární kolostřešní kombinaci, po níž z jeho C3 WRC zůstala hromádka šrotu, nechal se jezdec slyšet, že šlo o jeho nejtěžší havárii v kariéře. No a neuplynul ani rok a v Portugalsku Brit svůj loňský výkon zřejmě překonal, protože oč méně byla havárie efektní z hlediska přemetů vozu, o to byla drsnější, neboť C3 WRC skončila na stromě čelním sklem. Posádka naštěstí vyvázla z nehody nezraněna, Paul Nagle byl bez následků, Kris Meeke byl přepraven do nemocnice, jelikož si stěžoval na bolest zad. Lékařské vyšetření však žádné zranění neodhalilo a jezdec byl v sobotu večer propuštěn z nemocnice a v neděli odlétl z Portugalska domů. Jak se nechal nyní slyšet šéf Citroen racingu Pierre Budar, za to, že posádka vyšla z nehody bez následků, může ve velkém děkovat konstrukci vozu a jeho pevnosti.
"Když auto najelo na nezpevněnou krajnici, tak se svezlo a ustřelil mu zadek. Auto dostalo několik menších nárazů a pak přišel jeden obrovský, kdy šla C3 A-sloupkem proti stromu. Tahle část auta se pak okolo stromu omotala. Byla to nejtěžší havárie, kterou jsem kdy viděl a členové Citroen racingu, kteří v něm působí dlouhou dobu říkali, že to byla pořádná rána. Po nehodě jsme v televizi viděli, že Kris s Paulem z auta vystoupili a pak jsem viděli auto…" říká Piere Budar k Meekovu konci v Portugalské rally a pokračuje, "když se na C3 podíváte, nemůžete si pomyslet, že ti dva uvnitř byli 100% v bezpečí, ale byli. Nemají žádná zranění, nic zlomeného. Velké díky patří konstrukci auta, protože ta zachránila Krise s Paulem."
Asi málokdo si z detailních fotek nepovšimnul, v jakém stavu skončil ochranný rám vozu u A-sloupků. Pierre Budar vysvětluje, že to byl jeho účel. "Ochranný rám pohltil část energie nárazu, čímž zabránil tomu, aby naplno působila na posádku. Mohli bychom auto udělat pevné jako tank, ale pak by všechny nárazy měly mnohem větší působení na těla posádky. Když jsme vůz navrhovali, tak jsme se 100 % zaměřovali na bezpečnost, takový je náš přístup. Když studujeme pravidla od FIA, tak vždy hledáme, jak jít v ochraně posádky ještě dál," dodává pro server autosport.com Pierre Budar.
Takže auto podle mě OK a zamýšlet se nikdo nemusí. Tedy z konstruktéru Citroenu. Jezdci možná ano.