27. 5. 2018 20:18 − 4106× − 0

Vyhrát závod Mistrovství světa můžete i vy ..

Podělím se s Vámi o nevšední zážitek, který se mi stal při Rallye Český Krumlov.

Organizační výbor Rally Bohemia se rozhodl, že v letošním roce uspořádá v rámci Rally Bohemia i závod FIA Mistrovství světa v jízdě pravidelnosti elektromobilů a dalších pohonů budoucnosti. Spojili jsme se proto s panem Pavlem Kacerovským, který je duší a ředitelem Czech New Energies Rallye Český Krumlov, která má letos již 7.ročník, abychom získali informace, jak se taková ECO rally vůbec pořádá. A protože nejlepší je zažít závod na vlastní kůži, rozhodli jsme se, že se do něj přihlásíme za tým Autoklub Česká Lípa v AČR, abychom získali co nejvíc poznatků a mohli je aplikovat na naší ECO rally. Pan Kacerovský říkal, že v návrhu předpisů pro Českou trofej je možnost vícečlenné posádky, tak jsme chtěli vyrazit ve složení Tomáš Brzek – ředitel ECO energy Rally Bohemia, Petr Pavlát – ředitel Rally Bohemia a Jan Šrámek – hlavní bezpečnostní činovník Rally Bohemia. AČR však možnost třetího člena posádky zamítl s tím, že to není rodinný výlet, ale soutěž. Takže jsme museli udělat z Honzy manažera a závodit jen s Tomem, což nás všechny dost rozladilo, protože jsme si to chtěli užít ve třech. Po uzávěrce přihlášek jsme zjistili, že máme startovní číslo 12, což mě velice potěšilo, protože je to číslo mého Boha Ayrtona Senny, když jezdil za Lotus, tak jsem si říkal, že pojedu i za něj. Kluci v úterý stáhli nějakou apku zadarmo z webu, která má hlídat průměrnou rychlost a vyzkoušeli jsme jí na RZ Ještěd a Chloudov, abychom se ujistili, že se podle toho dá jet (říkám jí zkráceně UBER, protože mě pořád brzdí).

Já mám totiž už asi 50 let v hlavě apku LETIM, takže jinak než rychle jezdit neumím. Volám do půjčovny Jíša v Praze, kde jsme měli zamluvené auto, zda bude ve čtvrtek v 7:00 ráno připravený VW eGolf, abychom s ním mohli dojet na start hvězdicové jízdy do Písku. Pán mi vysvětlil, že do Písku bez nabíjení cestou ještě nikdo nedorazil a že výrobcem udávaný dojezd je spíš po městě než na rychlostní komunikaci, kde není prostor pro rekuperaci energie jako ve městě. V tu chvíli jsem si říkal, jestli to nebyly vyhozené peníze za startovné, když nedojedeme ani včas na start. Ve čtvrtek ráno jsme tedy v 7:00 dorazili do půjčovny v Praze, abychom se dozvěděli, že auto asi za 15 minut někdo přiveze. Z 15 minut byla samozřejmě půlhodina a ještě při vysvětlování co kde jak funguje, dali auto na nabíječku, abychom dojeli dál. Do Písku je to nejkratší cestou 110 km a nám ukazoval palubní počítač dojezd 122. Vyrazili jsme tedy napříč Prahou směr Tábor. Hned za Prahou je však velký kopec a ukazatel dojezdu po každých 100 metrech ukázal o 1 km menší dojezd. Nikdo z nás nikdy s takovým autem nejel a tak jsme neměli tušení, jestli se vůbec do Písku podaří dojet. Nakonec se to podařilo s dojezdem 8 km. Na rychlonabíječce jsme byli druzí (rychlonabíjení trvá asi 40 minut), takže jsme stihli v klidu nabít před hvězdicovou jízdou, která nás měla zavést do centra rally Českého Krumlova. Od dalších účastníků zjišťujeme informace, jak takový elektromobil vůbec funguje. Cestou do Krumlova si chceme vyzkoušet apku UBER, abychom věděli, jestli její údaje souhlasí s údaji v itineráři. Bohužel se však na startu včas nenačetl GPS signál, takže odjíždíme bez možnosti ověření údajů do Mydlovar, kde je přestávka na kávu. Ve druhé části hvězdicové jízdy se již podařilo signál včas zachytit a tak porovnáváme data z itiku s daty na mobilu.

První úkol s novým autem je tedy splněn – dojeli jsme úspěšně na start rally. Po technické a administrativní prohlídce zjišťujeme možnost kalibrace zařízení v našem případě některého ze tří mobilů spolujezdce Tomáše. Po ubytování v centru Českého Krumlova se tedy vydáváme zkalibrovat mobilní aplikaci. Zjišťujeme, že každý mobil se chová ve vztahu k GPS signálu jinak a vybíráme ten, co připadá nejlepší (nepřidává metry při zastavení auta). Projíždíme trať kalibračního úseku raději 3x, abychom se ujistili, že nastavení koeficientu odchylky od základu je správné. Dáváme auto do Park Fermé a chystáme se na večerní briefing, kde se z dotazů ostatních účastníků dozvídáme, že někteří asi nestačili zkalibrovat. Těší nás, že jsme to jako nováčci zvládli. Večeře byla výborná- panenku na zeleném pepři miluju, takže pořadatel má zatím u mě samé plusové body. Po výborné večeři jdeme spát, ale probouzím se už v 1:30 a přemýšlím nad systémem kontroly správného průjezdu RS a vůbec nad systémem měření časů v tajných bodech. Počítám v duchu odchylky našeho měření od měření pořadatele a ráno se svými závěry seznamuju ostatní dva členy týmu, kteří souhlasí s mojí teorií. Přestože jsme přijeli jenom pro zkušenosti, jsme trochu nervózní na startu, protože jsme soutěživí a přijeli jsme závodit. Na RS1se dějí věci. RS je náročná hned po startu na navigaci a tak některé posádky bloudí, a některé dojíždíme a předjíždíme. Příjde nám to divné, protože všichni máme přeci stejný průměr. Pochybujeme o svých datech, ale z výsledků se následně dozvídáme, že jsme druzí, tak se uklidníme. Na nabíjení do Českých Budějovic za další 2 RS se nic nezměnilo a jsme stále druzí, za loňským mistrem světa v této disciplíně. Dáme si oběd, prohlídneme servis „rychlých“ kluků, já navíc jednám se svazem rally o retardérech a dalších odlišnostech od řádů na Rally Bohemia 2018. Jednání dopadne úspěšně – vítězí zdravý rozum nad řády a to mě dodává další energii. RS na výstavišti jsme podcenili a končíme v poli poražených, protože GPS si zkracuje zatáčky a nikoho nenapadlo si spočítat aspoň výsledný čas do cíle. Loňský mistr světa nám navíc v každé RS ujíždí a tak si říkáme, že jen jeho vážný problém by nás mohl katapultovat do čela výsledkové listiny. V cíli první etapy v Krumlově se dozvídáme, že dosavadní leader měl nějaký problém na trati a že jsem první s pěkným náskokem. Další noc spím ještě méně, protože teď už se o to musíme porvat, když nám to ten nahoře takhle naservíroval. Ve tři ráno přemýšlím, kde je možné se ještě zlepšit a ráno mám pro kluky další pokyny – nebudeme řešit spotřebu a budeme se snažit dostat na správné hodnoty v co nejkratší době a budeme využívat všechny body v itiku na korekci jízdy. Na první RS nás zaskočilo, že je tam málo referenčních bodů a tak jsme jeli dle dat z první etapy a bohužel se ukázalo, že druhá etapa je jiná z pohledu odchylek než první. Další 2 RS jsme tedy jeli v nule a dělali korekce jen na základě údajů z itineráře. Do poslední části závodu jsme tedy vstupovali s náskokem necelých 200 bodů na Mistra světa s odhodláním výsledek udržet. Dojezd jsme už neřešili, protože vždy nám zbývalo po dojetí sekce 40-60 kilometrů. Tak jsme se soustředili na co největší minimalizaci odchylky od správného údaje i za cenu větší spotřeby energie, tedy za každou cenu dostat auto do průměru dle předpokládaného času pořadatele. Posledních 5 km poslední RS jsem byl už tak unavený, že jsem nebyl schopen reagovat na změny odchylky a musel mi říkat spolujezdec Tomáš, jestli mám přidat nebo ubrat, ale dali jsme to a první místo udrželi.

Co napsat závěrem.. ..skvělá soutěž, nádherný tratě, výborná organizace a výsledek z říše snů. Chtěl bych poděkovat půjčovně Jíša za půjčení skvělého eGolfa, Honzovi a Tomášovi za aplikaci, díky které se dá vyhrát závod Mistrovství světa a protože na ECO energy Rally Bohemia startovat nemůžeme, protože jí pořádáme, věříme, že se najde někdo další kdo pokoří Mistry světa. Každému, kdo se přihlásí, rádi pomůžeme s výběrem aplikace a poradíme jak uspět proti hvězdám Světového formátu.

Bližší info včetně přihlášky najdete na http://www.rallybohemia.cz/2018/cs/ELEKTRO/Dokumenty/

Text: Petr Pavlát

Komentářů celkem: 0
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!