Galatariotis po bláznivém závěru vítězem
Sobota a neděli patřily na Kypru dalšímu kolu mistrovství Evropy a jako je na tomto podniku obvyklé, ERC spojilo své síly s MERC, které však příliš posádek nedodalo, avšak z toho mála bylo jisté, že Al-Attiyah bude patřit mezi hlavní favority, neboť v posledních letech mu Kypr říká pane. Na posádky bylo v rámci dvou etap připraveno celkem třináct zkoušek (jedna z nich se však v neděli rušila) a celkově čítala Kyperská rally 205 ostrých kilometrů. Specialitou této ostrovní soutěže je Golden Stage, tedy závěrečná vložka, či v letošním případě dvě, kde se mimo celkovou klasifikaci počítají výsledky posádkám a jede se o prize money 6000 €, přičemž ty letos dělili na tři díly nejrychlejší dvojice celkově, ve dvoukolce a třetí odměnu brala nejlepší domácí posádka.
V kvalifikační zkoušce začal nejlépe Al-Attiyah následovaný Nordgrenem a Lukyanukem a stejná trojice zajela nejlépe i na úvodním testu, avšak pořadí se měnilo do podoby Rus, Katařan a Fin, přičemž ruský jezdec najel na druhého osm sekund. Tím pádem jeho vedení neohrozilo, když Al-Attiyah RZ2 vyhrál o osm desetin a první příčku Lukyanuk neopustil ani po Katařanově nejlepším času v RZ3. Za nejrychlejší dvojicí zaostával lehce přes čtvrtminutu třetí Nordgren, který stejně jako na Akropolis nedostal k dispozici tovární auto, ale karoserii #151 z dílen Wevers sportu. Po první sekci držel čtvrté místo nejlepší z domácích Galatariotis a pátý byl další Kypřan Tsouloftas s DS3 R5.
Na RZ4 se opět chyby nevyvaroval Lukyanuk a s poškozenou zádí vozu se musel se soutěží rozloučit, čímž první místo přenechal Al-Attiyahovi a vzhledem k tomu, že Galatariotis se dostal před Nordgrena, měl Katařan na čele 48 sekund náskoku. Předposlední sobotní test proběhl v poklidu, avšak změny přinesl poslední test dne, kde Al-Attiyah chyboval, lehce poškodil záď vozu a zejména nabral časovou ztrátu, která jej srazilo mimo stupně vítězů. Na prvním místě tak rázem nocoval Nordgren, jenž měl 46 desetin náskoku na Galatariotise a když se na třetí místo posunul Magalhaes, patřilo Fabiím R5 celé pódium. Již zmiňovaný AL-Attiyah nocoval čtvrtý a pátý byl Herczig, jenž se na své umístění posunul až v posledním testu dne.
V neděli mělo být na posádky připraveno sedm zkoušek, RZ11 se však zrušila z časových důvodů, takže zbylo opět šest testů. Nejrychleji začal Al-Attiyah, jenž začal mazat ztrátu 40 sekund, které mu po sobotě chyběly na stupně vítězů. Po RZ9 se dokázal Katařan posunout na třetí místo, avšak děkovat za to musel zejména Nordgrenovi, který chyboval a svou Fabii R5 poslal přes střechu. Tím se zpět do čela navrátil Galatariotis, jenž měl 33 desetin náskoku na Magalhaese a Portugalec pak měl 22 sekund k dobru na Al-Attiyaha. Avšak když poslední jmenovaný vyhrál i RZ10, tak rázem jeho ztráta na Magalhaese klesla na pět sekund, naopak vedoucí Galatariotis se Portugalci vzdálil na 12 sekund. Když Nordgren kvůli poškození Fabie odstoupil, na čtvrté místo se posunul Herczig a pátý byl Demosthenous s Lancerem desáté evoluce.
V závěrečné sekci zbylo po zrušení RZ11 odjet jen dvojí průjezd Golden Stage, která se udála na dvou úsecích. Na RZ12 opět zajel nejlépe Al-Attiyah a posunul se do čela soutěže, avšak RZ13 ukázala ono obligátní, že rally končí až v cíli, protože Katařana v posledním testu postihnul defekt, který posádka musela měnit ve vložce, čímž nabrala tři minuty ztráty a opět se propadla mimo stupně vítězů. První místo tudíž dokázal uhájit domácí Galatariotis, který má letos na Kypru 100% bilanci a tímto výsledkem vylepšil své evropské maximum, kterým bylo páté místo z letošní Akropolis. Druhý dokončil Magalhaes, kterému vítězství uniklo o šest desetin, avšak k nule bodů dosud vedoucího jezdce ME Lukyanuka ho moc výsledek mrzet nemusí, protože po Kypru Portugalec výrazně posílil své šance v boji o titul.
Na třetím místě dokončil i přes defekt v poslední RZ Herczig, čtvrtý byl Al-Attiyah a to, že zůstal na dohled stupňů vítězů i po ztrátě tří minut z poslední RZ ukazuje, jak velké rozestupy mezi posádkami na Kypru bývají. Páté místo si odvezl Avcioglu, pro nějž jde o další vylepšení dosavadního maxima v ERC, šestý byl náš reprezentant Štajf, jehož zajímalo zejména druhé místo v klasifikace MERC, jehož se pražský jezdec letos účastní. Sedmý dojel s další Fabií R5 Botka, osmé místo vybojoval Thurn und Taxis, jenž dojel letos poprvé na evropských bodech. Desítku pak uzavřeli domácí s produkčními Lancery desáté evoluce v pořadí Demosthenous a Panteli, jenž vyhrál klasifikaci ERC2. Jedenáctý celkově byl Tsouloftas, který vybojoval největší balík na Golden stage, jelikož byl v součtu nejrychlejší celkem a logicky i mezi Kypřany. V ERC3 neměl vážnější konkurenci Pellier, jenž letos obvyklou 208 T16 vymenil za specifikaci R2 a domácímu Televantosovi nadělil 13 minut.
https://www.fiaerc.com/statement-from-cyprus-rally-organisers/