25. 6. 2018 10:56 − 5313× − 10

Thierry Neuville na vítězné vlně

O víkendu se v belgických Flandrách odehrál jeden z největších tamních motoristických podniků.

Renties Ypres Rally je natolik silným a svébytným podnikem, že si před dvěma roky jeho organizátoři mohli dovolit takovou rozmařilost, jakou je dobrovolné vystoupení z evropského šampionátu. Na kvalitě následujících dvou ročníků se tento krok nikterak nepodepsal, atraktivní soutěž svou startovní listinu bohatě naplnila účastí domácích jezdců, Britů bojujících zde o body do svého národního mistrovství a několika účastníků seriálu TER. Letos se na start postavilo 112 dvojic v čele s 31 posádkami špičkových speciálů kategorie R5. Ole Christian Veiby se Škodou Fabia R5 a zejména Thierry Neuville s Hyundaiem i20 R5 oděným do charitativních barev dali soutěži světový nádech.

Velké ambice na vítězství si jistě dělali u belgického zastoupení značky Citroën. Jejich jezdci v minulých letech pokaždé patřili k největším favoritům, ale do vítězného konce to nikdy nedotáhli. Koncernu PSA tak triumf v Ypres až vloni zajistila druhá značka Peugeot, v jejíchž barvách tehdy jezdil Kevin Abbring. Letos se mladý Holanďan posadil za volant zbrusu nového Citroënu C3 R5 a soutěž rozjel druhým nejrychlejším časem. Bohužel hned ve třetí zkoušce chyboval, u Citroënu vylomil kolo a o veškeré naděje na obhajobu vítězství přišel. Do rally se vrátil v sobotu díky Rally2 a poměrně překvapivě nedokázal ani jeden test zajet nejrychleji. Druhou C3 na start přivezl Kevin Demaerschalk a první etapu zakončil se skoro půlminutovou ztrátou jako čtvrtý. Druhý den pro něho nezačal vůbec slavně, když se mu v prvním testu otevřela uvolněná kapota a minutová ztráta jej katapultovala na osmé místo. Francouzská značka o druhé želízko v ohni definitivně přišla v patnácté zkoušce, kde Demaerschalk havaroval. V soutěži se objevil i vítězný vůz z loňska, 208 T16 R5 stáje Peugeot BeLux. Guillaume de Mevius se s ním dlouho nedokázal vůbec dostat do top ten. Když se mu to v průběhu soboty povedlo, ve stylu ostatních letošních soutěží jízdu zakončil havárií.

V rally soutěžili o body do národního mistrovství vedle domácích jezdců i Britové. V kvalifikaci se z nich jako nejrychlejší ukázal Rhys Yates se Škodou Fabia R5. V první etapě ale dvakrát vymetl belgické příkopy a s odstupem přes devět minut šel spát mezi svými až jako šestnáctý. V sobotu celý zmar předčasně ukončily zdravotní potíže spolujezdce Elliotta Edmondsona. Na první příčce se v rámci britského mistrovství od začátku držel jeho lídr Matt Edwards s Fordem Fiesta R5. Problém s řízením a následná sedmdesátisekundová penalizace za pozdní příjezd do ČK jej v závěru první etapy srazily na třetí místo. Druhým nejrychlejším Britem se v pátek stal Martin McCormack. Pilot Škody Fabia R5 se bohužel cíle náročné rally nedočkal, ve dvacáté zkoušce skončil mimo trať. Druhou největší porci bodů si tak z Belgie nakonec odvezl jiný pilot Fabie R5 David Bogie. Za vítězstvím suverénně směřoval i přes minutový výlet mimo trať v RZ 15 Keith Cronin s Hyundaiem i20 R5. Úřadující britský mistr se v dobrém světle ukázal už v pátek, kdy sehrával s Edwardsem vyrovnanou partii a druhý byl jen díky desetisekundové penalizaci za ulitý start. A právě ta nakonec rozhodla i o jeho pádu v závěrečné zkoušce až na třetí místo. Croninův Hyundai poslední test dokončil na defektu, který v hodině dvanácté druhý letošní britský triumf doslova daroval Edwardsovi. Cronin skončil stejně jako před dvěma měsíci v Carlisle třetí.

V celkovém pořadí Renties Ypres Rally Britové velkou stopu nezanechali, nejrychlejší Edwards dojel do cíle až jako osmý. Sedmý skončil nejrychlejší Holanďan Hermen Kobus se Škodou Fabia R5 a všech šest nejlepších pozic obsadili domácí. Už v druhém testu se se soutěží rozloučil jeden z hlavních favoritů a lídr po RZ 1 Bryan Bouffier. Svou Škodu Fabia R5 poslal ve velké rychlosti mimo trať a skončil v nemocnici. Zatímco jeho spolujezdec Xavier Panseri žádná zranění nezaznamenal, Bouffier si z ošklivé nehody odnesl zranění obratlů a několik týdnů si od rally bude muset odpočnout. Tato situace mu výrazně komplikuje boj o francouzský titul. Nadcházející rally asi nestihne, ta další se naštěstí koná až v září. Další škodovák Veiby se držel v pátek na sedmém místě, ale v poslední zkoušce i on havaroval. Nejrychlejší Fabii do cíle první etapy dovezl na druhém místě Vincent Verschueren, který celý den sváděl úžasný souboj s Krisem Princenem. Oba jezdci Fabií R5 spolu bojují i o domácí titul a jejich vyrovnanost se přenesla i do výsledku v samotné rally. Princen ze začátku držel soupeře za zády, ale nakonec etapu zakončil i kvůli kamenu na trati tři sekundy za ním. V sobotu Verschueren během prvních dvou sekcí zvednul svůj náskok na čtvrt minuty a Princen i přes maximální snahu už nedokázal výsledek obrátit ve svůj prospěch. Jeho ztráta v průběžném hodnocení šampionátu se tak zvedla na osm bodů. Do konce roku zbývají ještě tři rally a o titulu však není ani při nejmenším rozhodnuto. Teď už se konečně podívejme na vítěze náročné soutěže s 278 ostrými kilometry. Tím se poměrně jednoznačně stal lídr světového šampionátu Neuville. Tovární pilot Hyundaie zde v roli favorita startoval už vloni, ale tehdy svou i20 R5 zahodil mimo trať. Letos naopak havárií skončily vystoupení jeho největších soupeřů a Neuville po první etapě vedl už skoro o čtvrt minuty. V sobotu mu uniklo vítězství pouze v šesti z celkem čtrnácti zkoušek a do cíle dorazil se svým Hyundaiem jako vítěz s náskokem čtyřiceti sekund.

Stav belgického šampionátu: 1. Verschueren 88, 2. Princen 80, 3. Snijers 51, 4. Bedoret 50, 5. Fernémont 38, 6. Boulat 33

Komentářů celkem: 10
26. 6. 2018 06:531
0 0
Když vidím ty výsledky, je mi úplně líto tiskového oddělení Škoda Motorsport. Takové krásné titulky to mohly být! Jen si to představte: "Značka Škoda DEKLASOVALA konkurenci" nebo "SPEKTAKULÁRNÍ vystoupení značky Škoda v Yprách" případně "Šestice vozů Škoda OPANOVALA belgickou rally" smajlík A pak si přijede nějakej fracek s Hnůjdájem a soused z Boleslavi je rázem táááákhle malý smajlík Nezbývá, než počkat do konce roku a pak se utěšit pocitem, že na tom slavném Ypres porazil Škodovky jen mistr světa! smajlík
26. 6. 2018 07:132
2 0
ale, ale, ale smajlík
doma to schytává Kopecký, že si honí triko na domácí konkurenci a když přijede vicemistr světa s továrním autem k sobě domů, tak se dvě etapy potí, aby vůbec vyhrál (za náskok 0,15 s/km by to Kopecký u nás pekelně schytal) a je za kinga? smajlík sakrafix, proč tomu nerozumím smajlík
26. 6. 2018 12:453
0 0
Stále mě udivuje kolik lidí nechápe angličtinu :-D a zajímalo by mě jak tito lidé vykonávají svou práci smajlíksmajlík
26. 6. 2018 21:504
0 0
Původně napsal Novej
ale, ale, ale smajlík
doma to schytává Kopecký, že si honí triko na domácí konkurenci a když přijede vicemistr světa s továrním autem k sobě domů, tak se dvě etapy potí, aby vůbec vyhrál (za náskok 0,15 s/km by to Kopecký u nás pekelně schytal) a je za kinga? smajlík sakrafix, proč tomu nerozumím smajlík
jenže úroven Belgických jezdců je úplně jinde, přijet sem Verschueren tak jede o bednu, kdežto třeba Černý by tam byl rád za první desítku
26. 6. 2018 22:135
0 0
... no, že třeba Cherain na Barumce onehdá našim naděloval smajlík lepší srovnání nemám, moc dalších Beneluxanů tu poslední dobou nebylo. A kdybych vzal Kobuse, tak to taky žádné terno nebylo.
26. 6. 2018 22:376
0 0
Původně napsal kuře
... no, že třeba Cherain na Barumce onehdá našim naděloval smajlík lepší srovnání nemám, moc dalších Beneluxanů tu poslední dobou nebylo. A kdybych vzal Kobuse, tak to taky žádné terno nebylo.
sice už je to trošku do historie, ale Loix třeba jezdil o bednu. Těžko říct, bylo by zajímavé kdyby sem třeba na barumku někdo z té špičky dorazil
27. 6. 2018 13:507
0 0
Třeba to může být i tím, že Thiery zmoudřel a nejede hop nebo trop a pak rána, ale po Ogierovsku buduje náskok s jiným autem, než s kterým je sžitý! Jinak řečeno - jede takticky.
Pokud ano, tak je to špatná zpráva pro jeho soupeře.smajlík
27. 6. 2018 18:398
0 0
begičanů který tu obložily naše je víc než dost Loix, Sniers, Droogmans, Soulet a další se tu praly o bednu. Oni totiž jezdí úplně na tom samým i horším než u nás takže nastavení není problém.
27. 6. 2018 19:549
0 0
Jarda-rs:jo jenže ti pánové měli obyčejně vozy min1,8l oproti 1,3l našich.Tak to srovnání asi nebude až tak směrodatné.
28. 6. 2018 13:3810
0 0
Původně napsal hujer
Jarda-rs:jo jenže ti pánové měli obyčejně vozy min1,8l oproti 1,3l našich.Tak to srovnání asi nebude až tak směrodatné.
V případě Loixe a Snijerse bych řekl, že až tak úplně nemáš pravdu.
Pro komentování je třeba se nejprve přihlásit!

Je aktivovaný AdBlock nebo jiný blokátor reklam!
Pokud chcete náš web používat, vypněte ho prosím. Děkujeme!